Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα μπορούν:
να σχεδιάζουν τη διδασκαλία εννοιών και φαινομένων της Φυσικής,
να εφαρμόζουν στην πράξη τη σχεδιασθείσα διδασκαλία,
να οριοθετούν τους στόχους της διδασκαλίας,
να αναζητούν και να επιλέγουν το καταλληλότερο μέσο για την υποστήριξη κάθε δραστηριότητας της διδασκαλίας τους,
να είναι ενήμεροι του ρόλου των εναλλακτικών αντιλήψεων των μαθητών, στους οποίους απευθύνεται η διδασκαλία,
να εφαρμόζουν πειραματικό σχεδιασμό στη διδασκαλία τους,
να επιλέγουν κατάλληλα ψηφιακά μέσα για τη διδασκαλία τους,
να ασκούν εποικοδομητική κριτική στην υλοποίηση διδασκαλιών των συμφοιτητών τους και
να ασκούν αυτοκριτική στη διδασκαλία που υλοποίησαν.
Περιεχόμενο Μαθήματος
• Εποπτεία εννοιών - Εποπτική αντίληψη – Προσλαμβάνουσες παραστάσεις
• Σκοποί και στόχοι της διδασκαλίας
• Σχεδίαση Πλάνου Μαθήματος
• Αξιολόγηση διδασκαλιών (παρουσιάσεων)
Οι φοιτητές επιλέγουν ένα θέμα Φυσικής, το οποίο αναλύουν και παρουσιάζουν στους συμφοιτητές τους και ακολουθεί συζήτηση στην επιλογή εποπτικών μέσων και μεθόδων για την υποστήριξη της διδασκαλίας, σε θέματα σχεδιασμού και παρουσίασης εποπτικού υλικού και πειραμάτων, στη σχεδίαση και υλοποίηση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων στη σχεδίαση
και υλοποίηση σχεδίου μαθήματος και στην ανάπτυξη Φύλλου εργασίας, στον αναστοχασμό, αυτό- και έτερο-αξιολόγηση.
Το μάθημα περιλαμβάνει:
α) 1-ωρο θεωρίας, με αντικείμενα: προσλαμβάνουσες παραστάσεις εννοιών και φαινομένων Φυσικής, εποπτική αντίληψη και αισθήσεις, χαρακτηριστικά και ιδιότητες των Εποπτικών Μέσων Διδασκαλίας και ο συσχετισμός τους με τις Διδακτικές Μεθόδους, την φύση της Φυσικής και τις διδακτικές στοχοθετήσεις.
β) 3-ωρο εργαστήριο όπου κάθε φοιτητής, υπό την καθοδήγηση από τους διδάσκοντες του μαθήματος, επιλέγει και παρουσιάζει στους συμφοιτητές του ένα θέμα Φυσικής, αξιοποιώντας πρόσφορα εποπτικά μέσα και κατάλληλες διδακτικές μεθόδους. Ακολουθεί κριτική αξιολόγηση της ανάπτυξης από το ακροατήριο βάσει γραπτού ερωτηματολογίου και συζήτηση επί των απόψεων και προτάσεων των φοιτητών, με σκοπό την σταδιακή εποικοδόμηση της ύλης της θεωρίας σε περιβάλλον καθοδηγούμενης εργαστηριακής ανακάλυψης.
Οι διδασκαλίες μαγνητοσκοπούνται και αξιοποιούνται ως αρχειακό υλικό υποστήριξης και ανάδρασης.
Λέξεις Κλειδιά
Διδακτική της Φυσικής, Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός, Διδασκαλία μεταξύ ομοτίμων, Μικροδιδασκαλία
Περιγραφή
Κατά τη διάρκεια του μαθήματος (διαμορφωτικά και συμπερασματικά έως 80%):
Γνώση, κατανόηση και εφαρμογή αρχών εκπαιδευτικού σχεδιασμού στη διδασκαλία τους,
Χειρισμό, ακρίβεια και επιδεξιότητα στην εφαρμογή και εκτέλεση των πειραματικών δραστηριοτήτων,
Ικανότητα αυτο-αξιολόγησης της διδασκαλίας που υλοποίησαν,
Ικανότητα αξιολόγησης των διδασκαλιών των συμφοιτητών τους,
Ικανότητα υπεράσπισης των επιχειρημάτων τους.
Μετά το πέρας των μαθημάτων (συμπερασματικά έως 20%):
Γραπτή εξέταση με επίλυση προβλημάτων και
Σχεδιασμός διδασκαλίας εννοιών της Φυσικής.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Πέντε εύκολα μαθήματα, του Knight Randall, εκδ. Δίαυλος
Η οικοδόμηση των εννοιών στη Φυσική, των Lemeignan Gerard & Weil-Barais Annick, εκδ. Τυπωθήτω
Μονοπάτια της σκέψης στον κόσμο της Φυσικής, Κουμαράς Παναγιώτης, 2015, εκδ. GUTENBERG