Θεσμοί της τέχνης

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘεσμοί της τέχνης / Institutions of Art
ΚωδικόςΥΘΘΤ1
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΛουίζα Αυγήτα
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017290

Πρόγραμμα Σπουδών: ΔΠΜΣ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΑ ΣΦΑΙΡΑ

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 23
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Καλλιτεχνικές Δράσεις και ΠρακτικέςΥποχρεωτικό1110
Ιστορική, Πολιτική και Ερμηνευτική Διερεύνηση της ΤέχνηςΥποχρεωτικό1110

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘεσμοί της τέχνης
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600150644
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές, με την ολοκλήρωση του μαθήματος, αναμένεται να: * κατανοήσουν τη λειτουργία του θεσμικού πλαισίου της τέχνης και του ρόλου του στη διαμόρφωση της καλλιτεχνικής παραγωγής και των πολιτικών για την τέχνη * συσχετίσουν την έννοια της δημόσιας σφαίρας με τον χαρακτήρα και τον ιστορικό ρόλο των θεσμών * εμβαθύνουν στις έννοιες αυτές μέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα * κατανοήσουν την ιστορικότητα της σύγχρονης τέχνης μέσα από την ιστορία των θεσμών * συζητήσουν τους τρόπους με τους οποίους η τέχνη συνδιαλέγεται με τους θεσμούς * συσχετίσουν τη συζήτηση αυτή με το δικό τους θεωρητικό και καλλιτεχνικό έργο
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αφορά στην ανάλυση της ιστορίας και στην κατανόηση του ρόλου των θεσμών της τέχνης, ελληνικών και διεθνών, στη διαμόρφωση της καλλιτεχνικής παραγωγής και των πολιτικών επιμέλειας και προώθησης της τέχνης. Επικεντρώνεται στην κριτική θεώρηση του θεσμικού λόγου ως πεδίου δημόσιας σφαίρας και σε ζητήματα που αφορούν στη σύγχρονη σύσταση της θεσμικής δημόσιας σφαίρας (επιμέλεια, διεθνείς διοργανώσεις τέχνης). Συγκεκριμένα, αναλύονται ζητήματα όπως: * η διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου της τέχνης στον καπιταλισμό και κυρίως στην περίοδο από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα * η συγκρότηση της σύγχρονης τέχνης ως θεσμού * οι εκθεσιακές πολιτικές και ο ρόλος της επιμέλειας στη διαμόρφωση της τέχνης
Λέξεις Κλειδιά
θεσμοί, σύγχρονη τέχνη, επιμέλεια, πολιτική της τέχνης
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Για τη διδασκαλία του μαθήματος απαιτούνται ηλεκτρονικοί υπολογιστές και συστήματα προβολής βίντεο και ήχου, καθώς γίνεται χρήση προγραμμάτων και εφαρμογών παρουσίασης (power point), προβολής βίντεο και ήχου, ίντερνετ, καθώς και της πλατφόρμας e-learning όπου αναρτάται το υλικό του μαθήματος (παρουσιάσεις, βιβλιογραφία, κτλ.). Για την επικοινωνία με τους φοιτητές χρησιμοποιείται το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και η πλατφόρμα του e-learning, η οποία χρησιμοποιείται και για την αξιολόγηση των φοιτητών.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις15
Σεμινάρια15
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων20
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων10
Εκπόνηση μελέτης (project)15
Συγγραφή εργασίας / εργασιών15
Σύνολο90
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Για την αξιολόγηση των φοιτητών λαμβάνονται υπόψη τα παρακάτω: * παρουσία και συμμετοχή στις διαλέξεις και τα σεμινάρια του μαθήματος (30%) * παρουσία και συμμετοχή στις σχετικές προγραμματισμένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες (επισκέψεις σε μουσεία, συνέδρια, εκδηλώσεις, κτλ.) (15%) * συγγραφή/παρουσίαση εργασιών, διεξαγωγή ασκήσεων κτλ. (25%) * εκπόνηση μελέτης (30%)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Araeen Rasheed, Sean Cubitt και Ziauddin Sardar, The Third Text Reader on Art, Culture and Theory, Λονδίνο και Νέα Υόρκη, Continuum, 2002. Αδαμοπούλου Αρετή και Αυγήτα Λουίζα (επιμ.), Κριτική + Τέχνη, ειδικό τεύχος “Τέχνη, Εργασία, Αγορά”, 7, 2019 Avgita Louisa, “Art and the market of knowledge” στο James Elkins (επιμ.), What Do Artists Know?, Pennsylvania: Penn State University Press, 2012 Avgita Louisa και Juliet Steyn (επιμ.), Third Text, ειδικό τεύχος “Balkans”, 21, 2, Μάρτιος 2007 Belting Hans και Andrea Buddensieg (επιμ.), The Global Art World: Audiences, Markets, and Museums, Ostfildern: Hatje Cantz Verlag, 2009. Benjamin Walter, Για το έργο τέχνης: τρία δοκίμια, Αθήνα, Πλέθρον, 2013. Bismarck Beatrice von, Heike Munder και Peter J. Schneemann (επιμ.), Now-Tomorrow-Flux, An Anthology on the Museum of Contemporary Art, Zurich: JRP Ringier, 2017 Γυιόκα, Λία (επιμ.), Μουσεία 06: Διαλέξεις και μελέτες για τις πολιτισμικές σπουδές και τις εικαστικές τέχνες, (Συλλογικό έργο: Σωκράτης Γεωργιάδης, Γρηγόρης Πασχαλίδης, Νίκος Δασκαλοθανάσης, Λουίζα Αυγήτα, Παύλος Κάβουρας, Άντζελα Δημητρακάκη, Σωτήρης Μπαχτσετζής, Ορέστης Πάγκαλος, David Carrier, Λία Γυιόκα, Ματούλα Σκαλτσά, Δημήτρης Μπαλαμπανίδης, Ειρήνη Γερογιάννη), επιμ. σειράς Ματούλα Σκαλτσά, Θεσσαλονίκη: Ζήτη, 2012 Δημητρακάκη, Άντζελα, Τέχνη και παγκοσμιοποίηση: Από το μεταμοντέρνο σημείο στη βιοπολιτική αρένα, Αθήνα: Βιβλιοπωλείον της Εστίας, 2013 Greenberg Reesa , Bruce W. Ferguson, Sandy Nairne (επιμ.), Thinking About Exhibitions, Λονδίνο και Νέα Υόρκη, Routledge, 1996. Groys Boris, “Under the Gaze of Theory”, e-flux, No 35 (May), 2012, http://www.e-flux.com/journal/under-the-gaze-of-theory/ Κανιάρη, Ασημίνα, To Μουσείο ως χώρος της Ιστορίας της Τέχνης: Εκθέσεις, συλλογές και η Τέχνη από τον 19ο στον 21ο αιώνα, Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη, 2013
Τελευταία Επικαιροποίηση
29-09-2019