Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα:
• γνωρίζουν τα βασικά χαρακτηριστικά της ποιοτικής έρευνας και θα κατανοούν το ρόλο της στην οικουμενική κίνηση.
• αναλύουν και θα επεξεργάζονται κείμενα σύγχρονου οικουμενικού προβληματισμού.
•είναι ενήμεροι για τη σημερινή κατάσταση των χριστιανικών εκκλησιών, τα προβλήματα και τους οικουμενικούς οραματισμούς τους.
•είναι σε θέση να τοποθετούνται σε κρίσιμα ζητήματα που απασχολούν τις χριστιανικές. Εκκλησίες, ιδιαίτερα την Ορθόδοξη Εκκλησία, στο σύγχρονο οικουμενικό θεολογικό διάλογο.
•μπορούν να κατανοούν τις προϋποθέσεις για σωστές διαχριστιανικές σχέσεις.
•συνειδητοποιήσουν την οικουμενική παρουσία και αποστολή της Ορθοδοξίας.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο μάθημα επιχειρείται ιστορική και θεολογική θεμελίωση των σύγχρονων συναντήσεων και τάσεων που παρατηρούνται μεταξύ των εκκλησιών της οικουμενικής κίνησης. Δίνεται έμφαση τόσο στις δραστηριότητες του Π.Σ.Ε. και στη στάση της Ορθόδοξης Εκκλησίας απέναντι σε αυτό, όσο και στην ιστορική διαδρομή του εκκλησιαστικού φαινομένου της οικουμενικής παρουσίας του Χριστιανισμού. Αξιολογείται η προσφορά της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην οικουμενική κίνηση και στο Π.Σ.Ε. καθώς επίσης και η προσφορά της οικουμενικής κίνησης και του Π.Σ.Ε. στην Ορθοδοξία. Με βάση τις νεότερες εξελίξεις στο σύγχρονο οικουμενικό διάλογο και εκκλησιολογικό προβληματισμό το ενδιαφέρον του μαθήματος εστιάζεται στην ανίχνευση της θέσης των «άλλων» Εκκλησιών στην Ορθόδοξη αυτοσυνειδησία.
Λέξεις Κλειδιά
διάλογος, ειρηνική συνύπαρξη, ενότητα, Εκκλησία και Κόσμος, Ευχαριστία και κοινωνική διακονία
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών πραγματοποιείται με:
•Εξέταση προφορική ή γραπτή στο τέλος του εξαμήνου
•Εξέταση προφορική για τους αλλοδαπούς φοιτητές και φοιτήτριες.
•Τα γραπτά βαθμολογούνται από τον καθηγητή και βρίσκονται στη διάθεση των φοιτητών και φοιτητριών.
•Εξέταση προφορική για ειδικές και προβλεπόμενες από το νόμο κατηγορίες φοιτητών και φοιτητριών.
Η συμμετοχή των φοιτητών στο μάθημα (συζήτηση, ερωτήσεις, διατύπωση παρατηρήσεων, παροχή πληροφοριών) συνήθως χρησιμοποιείται ως γενικός δείκτης του ενδιαφέροντός τους και διαμορφώνει το τελικό αποτελέσματα.
Η αξιολόγηση (προφορική ή γραπτή) της επίδοσης των φοιτητών διασφαλίζεται με τη διαφάνεια. Εκτός του ότι εξηγούνται με ακρίβεια και σαφήνεια τα κριτήρια αξιολόγησης για το συγκεκριμένο μάθημα, η διαφάνεια διασφαλίζεται με ισοβαρή θέματα στις εξετάσεις, με δυνατότητα επανελέγχου του γραπτού ύστερα από αίτηση του φοιτητή, με αξιολόγηση των εργασιών τους δημοσίως.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1.Στ. Τσομπανίδης, «Υπέρ της Οικουμένης»: Μελέτες για την Οικουμενική Κίνηση και αποστολή της Εκκλησίας στο σύγχρο-νο κόσμο, εκδ. Ostracon, Θεσσαλονίκη 2014.
2.Απ. Νικολαΐδης, Οι οικουμενικές περιπέτειες του Χριστιανι-σμού, εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα 2008.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
A History of the Ecumenical Movement 1968-2000, J. Briggs – M. A. Oduyoye – G. Tsetsis (eds), vol. 3, WCC, Geneva 2004.
Basdekis, Ath. (Hg.), Orthodoxe Kirche und Ökumenische Bewegung. Dokumente – Erklärungen – Berichte 1900-2006, Lembeck/Boni¬fa¬tius, Frankfurt a.M. 2006.
Matsoukas N., Ecumenical Movement: History - Theology, Pournaras, Thessaloniki 2003.
Stavridis, V., - Varella, Ev., History of the Ecumenical Movement, (Analekta Vlatadon 47), Thessaloniki 1996.
Limouris, G. (ed.), Orthodox Visions of Ecumenism: Statements, Messages and Reports on the Ecumenical Movement, 1902-1992, WCC, Geneva 1994.