Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Κατά το τέλος της φοίτησης στο εν λόγω μάθημα οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση:
Γνώσεις:
Να μελετούν και να κατανοούν ένα θρησκευτικό ή φιλοσοφικό ζήτημα αξιοποιώντας τις πηγές
Να γνωρίζουν τις αμοιβαίες επιδράσεις της εθνικής και χριστιανικής γραμματείας κατά τους πρώτους αιώνες
Να συνειδητοποιήσουν τις κοινές αγωνίες και την κοινή προβληματική που χαρακτηρίζει το ελληνιστικό περιβάλλον της εμφάνισης του χριστιανισμού
Να κατανοήσουν τους λόγους που μπορούν να οδηγήσουν στη μεταστροφή και τις συνέπειες που αυτή έχει στη ζωή των ατόμων
Να αντιληφθούν ότι η γραμματειακή αποτύπωση της μεταστροφής μπορεί να υποστεί κάποια λογοτεχνική επεξεργασία μικρή ή μεγάλη.
Δεξιότητες:
Να μπορούν να μελετούν κριτικά και ουσιαστικά τις πηγές
Να αξιολογούν τις πληροφορίες των κειμένων
Να αναπτύξουν τη συνθετική τους ικανότητα
Ικανότητες-στάσεις ζωής:
Να είναι σε θέση να αναθεωρούν ή να διαμορφώνουν στάσεις ζωής με αφετηρία τη φιλοσοφική και θρησκευτική μεταστροφή σημαντικών προσώπων.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο μάθημα παρουσιάζεται, με τη βοήθεια των κειμένων, ο τρόπος
με τον οποίο περιγράφεται η εμπειρία της μεταστροφής στο χριστιανι-
σμό κυρίως από τους ίδιους τους μεταστραφέντες. Αντιπροσωπευτικές
περιπτώσεις είναι η μεταστροφή του αποστόλου Παύλου, του ιερού Αυ-
γουστίνου, του μεγάλου Αντωνίου, του Μεγάλου Κωνσταντίνου. Πα-
ράλληλα, παρουσιάζονται και αυτοβιογραφικά κείμενα της εθνικής
γραμματείας, που αφορούν τη μεταστροφή στη φιλοσοφία, όπως η μετα-
στροφή του Μάρκου Αυρηλίου και του Δίωνα Χρυσοστόμου.
Λέξεις Κλειδιά
Μεταστροφή στο χριστιανισμό, μεταστροφή στη φιλοσοφία, αυτοβιογραφία, χριστιανική γραμματεία, Απόστολος Παύλος, Ιερός Αυγουστίνος
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Α. Κόλτσιου-Νικήτα, Αυτομαρτυρίες μεταστροφής στη γραμματεία
των πρώτων χριστιανικών αιώνων, εκδ. University Studio Press,
Θεσσαλονίκη 2014.
2. Δ. Κυρτάτας (επιμέλεια), Όψις ενυπνίου. Η χρήση των ονείρων
στην ελληνική και ρωμαϊκή αρχαιότητα, , Πανεπιστημιακές εκδό-
σεις Κρήτης, Ηράκλειο 1993.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
G. Μisch, A History of Autobiography in Antiquity, τ. 1,2, Λονδίνο 1973
D. Nock (λήμμα “Bekehrung”), RLAC, II, A. 105-118
H. Leclercq (λήμμα “Conversion”) DACL 3,2, 2797/2800.
E. S. Jones, Conversion, New York 1959.
Young Woon Lee, “Toward a better understanding of Educational Conversation”, Torch Trinity Journal 1 (1998) 148-169
L. Salzman, «Types of religious conversion», Pastoral Psychology 17(166) (1966) 8-20
B.Kilbourne και J. Richardson, «Paradigm conflict, types of conversion, and conversion theories», Sociological Analysis 50 (1989) 1-21
J. Lofland και N. Skonovd, «Conversion motifs» Journal for the Scientific Study of Religion 20 (1981) 373-85
L. R. Rambo, «Conversion: Toward a holistic model of religious change», Pastoral Psychology 38 (1993) 47-63
P. E. Morentz, «Conversion: A way of resolving conflict», Pastoral Psychology 35(4) (1987) 254-62
D. K. O'Rourke, A Process Called Conversion, Garden City, New York 1987
J. E. Loder, The Transforming Moments: Understanding Convictional Experienc, San Francisco 1981.