Το Ισλάμ στη βυζαντινή και μεταβυζαντινή γραμματεία

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΤο Ισλάμ στη βυζαντινή και μεταβυζαντινή γραμματεία / Ιslam in Byzantine and Post Byzantine Literature
ΚωδικόςΕΠ001
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΘεολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΧρυσόστομος Σταμούλης
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600012765

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμ. Θεολογίας - Εισαγωγική Κατεύθυνση Μουσουλμανικών Σπουδών (ΕΚΜΣ 2016-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΕαρινό-4

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΤο Ισλάμ στη βυζαντινή και μεταβυζαντινή γραμματεία
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600151384
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές που περάτωσαν με επιτυχία το μάθημα είναι σε θέση: να διακρίνουν την στάση της Ορθόδοξης Εκκλησίας και θεολογίας απέναντι στο Ισλάμ, σε μια περίοδο που η χριστιανική θεολογία είχε φτάσει σε μια ουσιαστική διάμορφωσή της Να κατανοήσουν, ακόμα, τη μέθοδο διαλόγου με τη θρησκευτική ετερότητα και τα προτάγματα αυτού του διαλόγου. Αναπόφευκτα, η σπουδή της ιστορίας του διαλόγου, επιτρέπει και τη θέαση, πάντα αναλογική και εύκαιρη, των δυνατοτήτων διαλόγου του παρόντος, όπου οι συνθήκες και τα πολιτισμικά, θεολογικά και πολιτικά δεδομένα, έχουν αλλάξει. Με τον τρόπο αυτό γίνεται δυνατή η αποφυγή επανάληψης των αστοχιών της ιστορίας και η μεγέθυνση των φωτεινών και σημαντικών στιγμών αυτής της ιστορίας.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Εξετάζονται τα κείμενα της εκκλησιαστικής γραμματείας, προκειμένου να δημιουργηθεί η εικόνα της πατερικής θεολογίας για το Ισλάμ και η μεθοδολογία διαλόγου με την ετερότητα. Επιχειρείται, ακόμη, η διακρίβωση ομοιοτήτων και διαφορών και οι πιθανές επιδράσεις του Ισλάμ από τον Χριστιανισμό.
Λέξεις Κλειδιά
Ισλάμ, Ορθοδοξία, διάλογος, Θεοτόκος, Χριστός, ελευθερία, βούληση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις652,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων331,3
Εξετάσεις20,1
Σύνολο1004
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου. Η εξέταση γίνεται από τον καθηγητή και τα αποτελέσματά της είναι στη διάθεση των φοιτητών. Προφορική εξέταση για ειδικές και προβλεπόμενες από τον νόμο κατηγορίες φοιτητών. Εναλλακτική εξέταση μέσω εργασιών για αλλοδαπούς φοιτητές και φοιτήτριες.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Αγγελική Ζιάκα, Το Ισλάμ στη βυζαντινή, μεταβυζαντινή και νεότερη ελληνική γραμματεία. Πολεμική και διάλογος, εκδ. Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη 2016.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Μητροπολίτου Ἑλβετίας Δαμασκηνοῦ, Ἀκαδημαϊκός διάλογος Χριστιανῶν καί Μουσουλμάνων, ἀνάτυπον ἀπό τήν: Ἐπιστιμονική Παρουσία Ἐστίας Θεολόγων Χάλκης, τόμος Γ, Ἀθῆναι 1994, σελ.168.
Τελευταία Επικαιροποίηση
26-09-2018