ΠΟΛΥΤΡΟΠΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ: ΑΝΑΛΥΣΗ, ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ, ΠΑΡΑΓΩΓΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠΟΛΥΤΡΟΠΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ: ΑΝΑΛΥΣΗ, ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ, ΠΑΡΑΓΩΓΗ / MULTIMODAL TEXTS: ANALYSIS, COMPREHENSION, PRODUCTION
ΚωδικόςΕΠ.2.070
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΜαρία Παπαδοπούλου
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017884

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (2012-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 104
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΜάθημα ΠροσανατολισμούΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠΟΛΥΤΡΟΠΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ: ΑΝΑΛΥΣΗ, ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ, ΠΑΡΑΓΩΓΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600151589
Κατηγορία Μαθήματος
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές / τριες αναμένεται να: έχουν κατανοήσει την πολυτροπική φύση της ανθρώπινης επικοινωνίας και τη σημασία της συνέργειας των τρόπων στην νοηματοδότηση κειμένων αναλύουν πολυτροπικά κείμενα (έντυπα και ψηφιακά) με βάση σχάρες ανάλυσης που τους δίνονται αναπτύσσουν κριτήρια για την ανάλυση πολυτροπικών κειμένων αναλύουν κριτικά εκπαιδευτικούς σχεδιασμούς και μαθησιακά συμβάντα σε ποικίλα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα προτείνουν τρόπους διδακτικής αξιοποίησης της πολυτροπικότητας στην εκπαιδευτική πράξη σχεδιάζουν και να υλοποιούν μικρής κλίμακας έρευνα με παιδιά μικρών ηλικιών
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Από τα τέλη του 20ου αιώνα, υπό την επίδραση τεχνολογικών και κοινωνιο-πολιτισμικών εξελίξεων, το επικοινωνιακό και αναπαραστατικό τοπίο αναδιαμορφώθηκε ριζικά: νέοι τρόποι νοηματοδότησης (οπτικοί, χωρικοί, κινητικοί κ.α.), που μάλιστα αξιοποιήθηκαν συνδυαστικά σε έντυπα ή ψηφιακά περιβάλλοντα, ανέτρεψαν την μέχρι πρότινος πρωτοκαθεδρία της γλώσσας ως μέσου δημιουργίας νοήματος και άνοιξαν τον δρόμο για την ανάδυση νέων, συχνά υβριδικών, κειμενικών ειδών με αξιοποίηση ποικίλων σημειωτικών τρόπων αναπαράστασης. Η διαδικασία παραγωγής νοήματος σε αυτά τα νέα, έντυπα και ψηφιακά, κειμενικά είδη που προέκυψαν συνδέθηκε αναπόδραστα με νέες πρακτικές 'ανάγνωσης'/κατανόησης. Σε αυτό το πλαίσιο το μάθημα αποσκοπεί στην κατανόηση βασικών αρχών της πολυτροπικότητας, την εξοικείωση με τρόπους ανάλυσης πολυτροπικών κειμένων, την ανάπτυξη πολυτροπικής μεταγλώσσας και την απόκτηση ικανοτήτων κριτικής προσέγγισης των πολυτροπικών κειμένων και εντοπισμού των Λόγων (Discourses) που αποσιωπώνται ή υπονοούνται. Επίσης, συζητάται η κατανόηση πολυτροπικών κειμένων από παιδιά μικρών ηλικιών και η ένταξη της πολυτροπικότητας στον σχεδιασμό του εκπαιδευτικού έργου των μελλοντικών εκπαιδευτικών. Τέλος, παρουσιάζονται παραδείγματα πολυτροπικής επικοινωνίας σε διάφορα μαθησιακά περιβάλλοντα και αναλύεται η συνεισφορά των ποικίλων τρόπων στη δημιουργία νοήματος
Λέξεις Κλειδιά
πολυτροπικότητα, πολυτροπικά κείμενα, μεταγλώσσα, Λόγοι
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Οι διαλέξεις υποστηρίζονται από power point. Επίσης, παρουσιάζεται πολυμεσικό υλικό (βίντεο) από εκπαιδευτικές δράσεις. Η επικοινωνία με τις/τους φοιτήτριες/ές, καθώς και η διάθεση του εκπαιδευτικού υλικού γίνεται μέσω ψηφιακής πλατφόρμας
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις301,2
Εργαστηριακή Άσκηση60,2
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων401,6
Εκπόνηση μελέτης (project)371,5
Συγγραφή εργασίας / εργασιών371,5
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αναμένεται να παραδώσουν δύο ερευνητικές εργασίες τις οποίες εκπονούν ομαδικά. Επικουρικά εκπονούν σύντομες εργασίες στη διάρκεια του εξαμήνου οι οποίες δεν είναι υποχρεωτικές αλλά συνεισαφέρουν στην βαθμολογία.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Kress, G. & van Leeuwen, T. (2010). Η ανάγνωση των εικόνων: η γραμματική του οπτικού σχεδιασμού. (μτφ. Φωτεινή Παπαδημητρίου). Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο Κωδικός Εύδοξου: 58637 Πλειός, Γ. (2001). Ο λόγος της εικόνας: Ιδεολογία και πολιτική. Αθήνα: Παπαζήσης Κωδικός Εύδοξου: 30264
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Γιαννικοπούλου, Α. & Παπαδοπούλου, Μ. (2004). Η εικόνα του γραπτού μηνύματος σε κείμενα που διαβάζουν τα παιδιά: παραδείγματα από βιβλία, εφημερίδες, κόμικς και περιβάλλοντα γραπτό λόγο. Στο Π. Παπούλια-Τζελέπη, & Ε. Τάφα (επιμ.). Γλώσσα και Γραμματισμός στη Νέα Χιλιετία, (σσ. 81098). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Γκόρια, Σ. & Παπαδοπούλου, Μ. (2011). Πολυτροπικά κείμενα στο νηπιαγωγείο: Η περίπτωση των χαρτών. Στο Μ. Πουρκός, & Ε. Κατσαρού (επιμ.). Βίωμα, μεταφορά και πολυτροπικότητα: Εφαρμογές στην επικοινωνία, την εκπαίδευση, τη μάθηση και τη γνώση, (σσ.445- 466). Θεσσαλονίκη: Νησίδες. Παπαδοπούλου, Μ. (2005). Τα πολυτροπικά κείμενα ως μέσον προσέγγισης της γραφής από παιδιά προσχολικής ηλικίας. Ερευνώντας τον κόσμο του Παιδιού, 6, 120-130 Παπαδοπούλου, Μ., Κούκα, Α., Ποιμενίδου, Μ. (2010). Προσεγγίζοντας το νόημα σε εξώφυλλα παιδικών βιβλίων: Μία έρευνα με παιδιά 4-7 ετών. Στο Π. Παπούλια-Τζελέπη, & Α. Φτερνιάτη (επιμ.), Γραφή και Γραφές στον 21ο αιώνα: Η πρόκληση για την εκπαίδευση, (σσ. 91-108). Πάτρα: ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Πατρών & Ελληνική Εταιρεία Γλώσσας και Γραμματισμού Cope, B., & Kalantzis, M. (2009). A grammar of multimodality. International Journal of Learning, 16(2). Harrison, C. (2003). Visual Social Semiotics: Understanding how still images make meaning. Technical Communication 50 (1): 46-60 Kress, G. & Van Leeuven, T. (2002). Colour as a Semiotic Mode: Notes for a Grammar of Colour. Visual Communication, Vol.1(3). pp. 343-368. Papadopoulou, M., Goria, S., Manoli, P., & Pagkourelia , E. (2018) Developing multimodal literacy in tertiary education, Journal of Visual Literacy, 37(4), 317-329. Papadopoulou, M., Manoli, P., & Zifkou, E. (2014). Typography, How Noticeable Is It? Preschoolers Detecting Typographic Elements in Illustrated Books. The International Journal of Early Childhood Learning, 20 (2), 23-36.
Τελευταία Επικαιροποίηση
02-01-2020