ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΙΙ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΙΙ / SOCIAL HISTORY OF GREECE II
ΚωδικόςΖ.1.261
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΚωνσταντίνος Τσιούμης
Γνωστικό ΑντικείμενοΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID80000323

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΙΙ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία2
Class ID
600151607
Τύπος Μαθήματος
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Γαλλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Η κοινωνική ιστορία, αφήγηση των κοινωνικών διαδικασιών και σχέσεων, αναζητά τα στοιχεία, τη δομή και τις διασυνδέσεις της ανθρώπινης κοινωνίας, στις εκδηλώσεις της και στην ιστορική συνέχειά της, για να εντοπίσει τους πολύμορφους μηχανισμούς της εξέλιξής της. Επιχειρεί να κατανοήσει και ερμηνεύσει την πορεία της εξέλιξης, με θεωρητική γενίκευση και αναζήτηση καθολικοτήτων των γεγονότων που εκτυλίχθηκαν στις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων. Επιλέγονται επιστημονικές μέθοδοι για να συγκροτηθούν συστήματα αξιολόγησης της θέσης των διαφόρων παραγόντων στην κοινωνία, για την αποκάλυψη τάσεων στην ιστορική διαδικασία. Στα μαθήματα κοινωνικής ιστορίας, προτείνεται ως κατηγορία ανάλυσης η κουλτούρα, η οποία συνιστά ένα σημαντικό μέσο προσέγγισης της κοινωνικής πραγματικότητας. Η πολιτιστική προσέγγιση των κοινωνικών φαινομένων δηλώνει την αξιοσημείωτη συνεισφορά της παραμέτρου της κουλτούρας για την εισαγωγή του φοιτητή σε συστήματα κωδίκων και αξιών. Στα μαθήματα επιχειρείται η σύλληψη του ιστορικού γεγονότος με μία σύνθεση, με το συνδυασμό μελέτης της κουλτούρας ομού με την κατηγορία (οικονομία) η οποία θεωρείται πρωτεύουσα στην κατασκευή των αξιών, της συνείδησης και της ίδιας της κουλτούρας. Εμπλουτίζεται η οπτική του μαθήματος κατά τη στροφή σε συζήτηση επί της κουλτούρας και επί των παραμέτρων της. Ορισμένα από τα προβλήματα κουλτούρας, τα οποία διερευνώνται, αντιστοιχούν σε εκδηλώσεις κοινωνικών ομάδων οι οποίες συμμερίζονται κοινά στοιχεία ταυτότητας όπως το εθνικό αίσθημα. Η αναζήτηση, εκ μέρους μας, της σχέσης της κουλτούρας με την κίνηση των εθνών και άλλων κοινωνικών ομάδων περιλαμβάνει μία σύνθετη δέσμη αξιών, πεποιθήσεων, νοοτροπιών και πρακτικών, που συνιστούν τον τρόπο διαβίωσης της κάθε ομάδας. Άλλα ζητήματα κουλτούρας, τα οποία υφίστανται διαπραγμάτευση, σχετίζονται με την υπεράσπιση των θεμελιωδών δικαιωμάτων του ανθρώπου. Βασικές γνώσεις που θα αποκτηθούν: Στο θεωρητικό επίπεδο, επιδιώκεται να κατανοηθεί από τους φοιτητές η διαδικασία στην οποία υπακούει η επιστήμη της ιστορίας και γενικότερα οι επιστήμες του ανθρώπου και της κοινωνίας. Προσέτι ενθαρρύνονται οι φοιτητές στην εξοικείωση με εργαλεία τεχνικής και ανάλυσης, κατά την εκπόνηση ερευνητικών εργασιών. Η αντίληψη για την ιστορία που αποκτούν οι φοιτητές θα αποδειχθεί πολύτιμη στην κατανόηση των κοινωνικών φαινομένων, θα διευρύνει τον ορίζοντά τους και θα τους βοηθήσει να ανταποκριθούν, στο μέλλον, σε σύνθετα καθήκοντα στην επαγγελματική τους καριέρα απέναντι στο δικό τους κοινό (νήπια), στις άλλες κατευθύνσεις των επιστημών της προσχολικής εκπαίδευσης και στις ποικίλες συναφείς ενασχολήσεις που ενδεχομένως θα ενταχθούν.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Κοινωνική ιστορία της νεώτερης και σύγχρονης Ελλάδας. Οπτική και μεθοδολογικές προσεγγίσεις. 2. Κοινωνική κινητικότητα, γυναίκες, νέοι, απασχολούμενοι. Διασπορά. 3. Κοινωνικές, πολιτιστικές εξελίξεις στην Ελλάδα κατά τον 20ό αιώνα. 4. Εργαλειακές εφαρμογές στην προσχολική εκπαίδευση. 4.1. Η έννοια του ιστορικού χρόνου. Σύνδεση με τον τοπικό ιστορικό χώρο (ερείπια, μνημεία, μουσεία). 4.2. Ο ιστορικός χρόνος και η σύνδεση με την προσωπική εμπειρία χώρου κατά θεματικές κατηγορίες (το παράδειγμα της κατοικίας, σχολείου, εκκλησίας, χώρου εργασίας). 5. Τεκμηρίωση των ανωτέρω με επισκέψεις, εποπτικό και άλλο υλικό. 5.1. Επισκέψεις σε χώρους σχετικούς με τη βιομηχανική αρχαιολογία (χώροι κατοικίας, πολιτισμού, εκπαίδευσης, εργασίας κλπ.) του 19ου και 20ού αιώνα, στη Θεσσαλονίκη, Έδεσσα, Καβάλα, Ξάνθη. 5.2. Προβολές κινηματογραφικών ταινιών και ντοκυμανταίρ σχετικών με κοινωνικές και πολιτιστικές συνιστώσες της ιστορίας της Ελλάδας. 5.3. Χρησιμοποίηση συνεντεύξεων (προφορικές μαρτυρίες), που τεκμηριώνουν κοινωνικά και πολιτιστικά γεγονότα της ιστορίας της σύγχρονης Ελλάδας.
Λέξεις Κλειδιά
Κοινωνία, πολιτισμός, επικοινωνία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Διδασκαλία με χρήση multimedia, με power point και συναφή. Επικοινωνία με τους φοιτητές, πέραν των παραδόσεων της ύλης εντός αιθούσης, με ηλεκτρονική ανταλλαγή μηνυμάτων, με συνημμένα τα παραδοτέα υλικά σε ηλεκτρονική μορφή.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις40
Άσκηση Πεδίου10
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων50
Συγγραφή εργασίας / εργασιών25
Σύνολο125
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Παρακολούθηση παραδόσεων 10% Ενδιάμεση γραπτή εξέταση των φοιτητών 10% Εκπόνηση ερευνητικής εργασίας 40% Τελικές γραπτές εξετάσεις 40%
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Alexandros Dagkas, Le mouvement social dans le Sud-Est européen pendant le XXe siècle : questions de classe, questions de culture, Epicentre, Thessalonique 2008. Κ. Βακαλόπουλος, Ιστορία του βόρειου Ελληνισμού, τόμος 15ος, Κοινωνία και Οικονομία στη Μακεδονία και Θράκη του 19ου αιώνα, Σταμούλης, Θεσσαλονίκη 2010.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Αλέξανδρος Δάγκας, Σημειώσεις Κοινωνικής Ιστορίας, Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη 2008.
Τελευταία Επικαιροποίηση
16-01-2017