Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτήτριες/τές αναμένεται:
• να γνωρίσουν βασικές αρχές και άξονες της εικαστικής αγωγής και ανάπτυξης του παιδιού
• να εξοικειωθούν με την οργάνωση και υλοποίηση εργαστηριακού τύπου εικαστικών δραστηριοτήτων στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία
• να γνωρίσουν βιωματικά μια ευρεία γκάμα εικαστικών μορφών, υλικών και τεχνικών
• να καλλιεργήσουν κριτήρια για την εκτίμηση και αξιολόγηση εικαστικών έργων και δραστηριοτήτων δικών τους και άλλων (παιδιών, εικαστικών)
• να αναπτύξουν βασικές προσωπικές εικαστικές δεξιότητες, οικειότητα και θετική στάση απέναντι στην εικαστική δημιουργία
Περιεχόμενο Μαθήματος
Μέσα από (α) τη μελέτη σύγχρονων διεθνών θεωριών και ερευνητικών ευρημάτων, (β) την κριτική ανάλυση παραδειγμάτων και κυρίως με (γ) εργαστηριακές-βιωματικές ομαδικές και ατομικές δραστηριότητες οι φοιτήτριες/τές:
• θα εξοικειωθούν με τις βασικές αρχές της εικαστικής αγωγής
• θα κατανοήσουν το ρόλο του σύγχρονου παιδαγωγού εικαστικών
• θα γνωρίσουν βασικές αναπτυξιακές, πολιτισμικές και κοινωνικές πλευρές της εικαστικής δραστηριότητας των παιδιών
• θα εξοικειωθούν με τη γραμματική/συντακτικό και εκφραστικές δυνατότητες της εικαστικής γλώσσας
• θα γνωρίζουν και θα διερευνήσουν ποικιλία εικαστικών μορφών, υλικών, τεχνικών και μεθόδων που μπορούν να αξιοποιηθούν στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία (σχέδιο, ζωγραφική, κολάζ, χαρακτική, υφαντική, γλυπτική-πλαστική, στένσιλ-αποτυπώματα, ομαδικές εικαστικές πρακτικές, sketch books κ.α.)
• θα εξοικειωθούν με το σχεδιασμό εικαστικών δραστηριοτήτων για νήπια και παιδιά πρώτης σχολικής ηλικίας
• θα παράγουν εικαστικά έργα που επικοινωνούν προσωπικό νόημα • θα γνωρίσουν μεθόδους έκθεσης/κοινοποίησης καλλιτεχνικών έργων
• θα γνωρίσουν πρακτικές κριτικής και ανταπόκρισης στην εικαστική δημιουργία.
Λέξεις Κλειδιά
Εικαστική αγωγή, προσχολική αγωγή, σχεδιαστική ανάπτυξη των παιδιών, εικαστική γλώσσα και σκέψη, εικαστική παραγωγή
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
(1) Δημητράτου, Β. (2009) Τα παιδιά δημιουργούν και εκφράζονται, Α΄ Τόμος, Αθήνα: Πατάκης. (Κ.Σ. 21986)
(2) Schirmacher, R. (2008) Τέχνη και δημιουργική ανάπτυξη των παιδιών, Αθήνα: Συμμετρία, Σ. Αθανασόπουλος & ΣΙΑ ΟΕ (Κ.Σ. 16581)
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Arnheim, R. (2007). Οπτική σκέψη. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
Arnheim, R. (1999). Τέχνη και οπτική αντίληψη. Αθήνα: Θεμέλιο.
Boughton, D. (2011). Τα επτά καθοριστικά χαρακτηριστικά μιας προσέγγισης του οπτικού πολιτισμού στην καλλιτεχνική εκπαίδευση. Στο Τιτίκα Σάλλας (επιμ.). Σύγχρονες προσεγγίσεις στην διδακτική της τέχνης. Αθήνα: νήσος.
Chapman, L. (1993) Διδακτική́ της τέχνης: Προσεγγίσεις στην καλλιτεχνική́ αγωγή́, Αθήνα: Νεφέλη.
Daucher, H & Seitz, R. (2003). Διδακτική των Εικαστικών Τεχνών. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα (επιλογή κειμένων).
Freedman, K. (2003). Teaching Visual Culture. New York: Teacher College Columpia Universtity.
Freedman, K. (2011). Αναδομώντας την καλλιτεχνική εκπαίδευση: Η αναζήτηση των πνευματικών και συναισθηματικών μονοπατιών στη μάθηση. Στο Τιτίκα Σάλλας (επιμ.) Σύγχρονες προσεγγίσεις στην διδακτική της τέχνης. Αθήνα: νήσος.
Leavy, P. (2020). Η καλλιτεχνική Δημιουργία ως μέθοδος έρευνας, Η καλλιτεχνικής βάσης ερευνητική πρακτική. Αθήνα: Gutenberg – Τυπωθήτω (υπο έκδοση)
Λέτσιου, Μ. (2012). Το sketchbook ως εργαλείο μάθησης. Εικαστική παιδεία, τεύχ.28, Έκδοση της Ένωσης Καθηγητών Καλλιτεχνικών Μαθημάτων, σελ. 104 - 107.
Letsiou, M. (2014). “Soundscapes: Our Place and the Utopia of Art”. In Alfonso Infantes Delgado, Carmen Molina and Teresa E.a (Org.) ‘Criao de Paisagens Sonoras: Hibridizando as linguagens art.sticas em contextos educativos’. Editor: Associao de Professores de Expressoe Comunicao Visual. (e - book).
Λέτσιου, Μ. & Τeles P. (2014). Μη απτική δια-δραστική καλλιτεχνική εγκατάσταση με καθηγητές εικαστικών και μαθητές. Εικαστική παιδεία, τεύχ. 30. Ένωση Καθηγητών Καλλιτεχνικών Μαθημάτων, Θεσσαλονίκη, σελ. 129-132.
Letsiou, M. (2015), “Educational trends: Artistic Interventions for Social Reconstruction”. In Marιa Isabel Moreno Montoro (Ed.) “Re-estetizando, Algunas Propuestas Para Alcanzar La Independencia En La Educacion Del Art”. InSEA Publications, Porto: Portugal.
Μαγουλιώτης, Α. (2002). Εικαστικές δημιουργίες Ι: Μέσα από την παρατήρηση. Αθήνα: Καστανιώτης.
Μαγουλιώτης, Α. (2002). Εικαστικές δημιουργίες ΙΙ: Μέσα από τη φαντασία. Αθήνα: Καστανιώτης.
Marshall, J. (2011). Η εικόνα ως γνώση: Οι οπτικές εικόνες στην έρευνα μέσω της τέχνης. Στο Τιτίκα Σάλλας (επιμ.) Σύγχρονες προσεγγίσεις στην διδακτική της τέχνης. Αθήνα: νήσος.
Νάκου Ε. (2001). Μουσεία: Εμείς, Τα πράγματα και ο Πολιτισμός. Αθήνα: Νήσος.
Σάλλα, Τ. (1996). Δημιουργική φαντασία και παιδική τέχνη. Αθήνα: Εξάντας.
Σάλλα, Τ. (2008). Καλλιτεχνική Παιδεία και Παιδαγωγικά Συστήματα. Αθήνα: νήσος.