Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
1. Η επίτευξη γνώσης του αντικειμένου που πρέπει να διδαχθεί γίνεται μέσα από τη σύνταξη ειδικής βιβλιογραφίας, εκ της οποίας αναλύονται οι ειδικές περιοχές ανάπτυξης δογματολογικών ζητημάτων. Το μάθημα στοχεύει να κάνει σαφές στους φοιτητές το διδακτικό αντικείμενο, διά συγκεκριμένων παραδειγμάτων που λαμβάνονται από τις πηγές του.
Συνεπώς, πρώτος στόχος μάθησης είναι η άσκηση και πρόσβαση στις πηγές του αντικειμένου.
2. Ενδιαμέσως προκρίνονται συγκριτικές τομές, όπου γίνεται προσπάθεια ανάπτυξης του κριτικού πνεύματος. Επιπροσθέτως η πρόκριση του συνεργατικού πνεύματος μελέτης ενδυναμώνει τη διάθεση για διάκριση των σύνθετων θεμάτων και για αξιολόγηση τόσο σε ατομικό όσο και σε ομαδικό επίπεδο.
Συνεπώς, δεύτερος κύριος στόχος μάθησης είναι η κριτική και συγκριτική μελέτη των πηγών του αντικειμένου.
3. Εξάλλου, στο συνθετικό αυτό πλαίσιο, όπου ο διδάσκων ενσωματώνεται στη λειτουργία του συνόλου, ενδυναμώνονται οι γνώσεις δια συνεργασιών με άλλους ειδικούς επιστήμονες που προσφέρονται να συσχηματισθούν σε ειδικές παρουσιάσεις επιστημονικών προβληματισμών του αντικειμένου.
Συνεπώς, ακόμη ένας σημαντικός στόχος είναι ο διάλογος. Να ασκείται ο φοιτητής να συμμετάσχει σε εισηγήσεις άλλων επιστημόνων με κριτικό πνεύμα και συγκριτική ικανότητα.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σκοπός της εισαγωγικής στη δογματική επιστήμη γνώσης είναι η συστηματική εξέταση των θεολογικών εκκλησιαστικών μνημείων που αποτυπώνουν την πίστη της Ορθόδοξης Εκκλησίας για την ανθρώπινη σωτηρία.
Η προβολή της ορθόδοξης θεολογίας και πνευματικότητας εξετάζεται στο πλαίσιο όπου φαίνεται ο ιστορικός παράγοντας, όμως εδώ σημαντικό σημείο παραμένει η συστηματική έκθεση των μεγάλων κεφαλαίων της ορθόδοξης δογματικής διδασκαλίας μέσω των πηγαίων κειμένων.
Το μάθημα δεν περιορίζεται στην απλή παράθεση στοιχείων, αλλά κινείται στο πλαίσιο της συστηματικής διασύνδεσης των ιστορικών γεγονότων θεολογικής σημασίας, με ταυτόχρονη εξέταση της γένεσης και της δράσης των δυνάμεων που οδηγούν στη μορφολογική ανάπτυξη των δογμάτων.
Σαφώς η ιστορία της ορθόδοξης θεολογία και πνευματικότητας δημιουργεί εδώ τις προϋποθέσεις, ώστε να συζητήσουμε σε ένα συγκριτικό επίπεδο ομοιότητες ή διαφορές με άλλα χριστιανικά δογματα.
Εκεί ακριβώς γίνεται ανάπτυξη του μαθήματος της ορθόδοξης θεολογίας στο πλαίσιο της συμβολικής θεολογίας. Δηλαδή, η σχέση της ορθόδοξης θεολογίας και πνευματικότητας εκτίθεται μέσα στο συγκριτικό πλαίσιο που αφορά το αντικείμενο του διαλόγου με τα άλλα δόγματα.
Λέξεις Κλειδιά
Ιστορία Ορθόδοξης Θεολογίας, Εκκλησιαστικές Σ΄ύνοδοι, Συμβολική Θεολογία, Σύγχρονος Θεολογικός προβληματισμός
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Ιωάννης Κουρεμπελές, Δωσ' μου λόγο, Λόγε, εκδ. Κυριακίδη IKE, Θεσσαλονίκη 2014.
2. ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΟΥΡΕΜΠΕΛΕΣ, Τίποτα ενάντια στη συνείδηση: Ο Μητροφάνης Κριτόπουλος σε θεολογικό διάλογο και η δογματική σημασία της Ομολογίας του, εκδ. Κυριακίδη IKE, Θεσσαλονίκη 2012.
2.Η ομιλία του πατριάρχη Πρόκλου «Εἰς τήν Παναγίαν Θεοτόκον καί ἡ ἀπάντηση τοῦ Νεστορίου» (Σπουδή στήν οἰκουμενική Χριστολογία τοῦ Πρόκλου Κων/πόλεως σέ σχέση πρός τό ἐρώτημα τῆς χριστολογικῆς ὁρολογίας τοῦ Θεοδωρήτου Κύρου καί τοῦ Νεστορίου), ἐκδ. Π. Πουρναρᾶ, Θεσσαλονίκη 2004 (2η εκδ.: Εκδόσεις Κυριακίδη ΙΚΕ 2017).
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1. Νεοχαλκηδονισμός: Δογματικός Τρόπος Διαίρεσης ἤ Τόπος Οἰκουμενικής Συνύπαρξης (;), εκδ. Κυριακίδη IKE, Θεσσαλονίκη, 2015.
2. Οἰκουμενικά παραδείγματα στήν ἱστορία τῆς Ἐκκλησίας, τόμος Α΄, ἐκδ. Πουρναρᾶς, Θεσσαλονίκη, 2010 (2η ἔκδ.).
3. Ηδονοδοξία: Κριτική στη μεταπατερική θεώρηση της Παρθενίας της Θεοτόκου, εκδ. Αθ. Αλτιντζή, Θεσσαλονίκη 2019.