Θεοδικία και το πρόβλημα του κακού

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘεοδικία και το πρόβλημα του κακού / Theodicy and the problem of evil
Κωδικός2132
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΘεολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΙωάννης Κουρεμπελές
Χαρακτηρισμός ΜαθήματοςΜαθήματα Θεολογίας
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600000056

Πρόγραμμα Σπουδών: Αναμορφωμένο ΠΠΣ Τμήματος Θεολογίας (2020)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογήςΧειμερινή-3

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεολογίας (2013 έως σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 36
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΕπιλογήςΕαρινό-3

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘεοδικία και το πρόβλημα του κακού
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600153608
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
  • Γαλλικά (Εξέταση)
  • Γερμανικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Ιταλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά την ολοκλήρωση των διαλέξεων οιφοιτητές θα είναι σε θέση να: α) ταξινομούν μεθοδολογικά υλικό σύγχρονης βιβλιογραφίας. β) συγκρίνουν σχέσεις διαφόρων φιλοσοφικών απόψεων που εκφράζονται σχετικά με την κατανόηση ενός ερωτήματος που γίνεται θεολογικό ερώτημα. γ) διακρίνουν ειδικά ζητήματα συγκεκριμένων δυτικών θεολόγων και να διαλέγονται με τη σκέψη του, έχοντας στοιχεία με τις αρχές της ορθόδοξης θεολογίας.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η ύπαρξη του κακού στον κόσμο δημιουργεί προβληματισμό στον άνθρωπο και σκεπτικισμό σε σχέση με τη θέση του στον κόσμο, αλλά και τη «δύναμη» του του Θεού. Στη θέα ή, ακόμη περισσότερο, στη βίωση του κακού δεν μπορεί ο άνθρωπος να μη λυγίζει και να μην προβληματίζεται γύρω απ' αυτό το ερώτημα, που καταλήγει σε ορισμένες θεολογικές παραδόσεις να είναι θεοδικιακό. Μ' αυτό το πάντα συνυφασμένο, εντέλει, με την ανθρωπότητα θέμα καταπιάνεται το μάθημα, για να γίνει αφορμή για δημιουργικό διάλογο και γόνιμο προβληματισμό. Στο πλαίσιο αυτής της θεοδικιακής προβληματικής στη γερμανόφωνη βιβλιογραφία, η οποία προκλήθηκε μάλιστα για θεολογικό λόγο από θηριωδία του Άουσβιτς, εκφράστηκε θεολογικά ο δυτικός θεολόγος Metz, ο οποίος γίνεται αντικείμενο αναφοράς εντός του πλαισίου του μαθήματος, έχοντας δώσει πρώτα στοιχεία περί της σύγχρονης προβληματικής γύρω από το πρόβλημα του κακού. Ο δυτικός αυτός θεολόγος –όντας και ο ίδιος θεολόγος μετά το Άουσβιτς– πασχίζει να βρει τρόπο να μιλήσει για τον Θεό μπροστά σε έναν κόσμο που πάσχει. Πρόκειται δηλαδή για μια αναζήτηση του ίδιου του Θεού μέσα από το ζήτημα της θεοδικίας, που γίνεται ωστόσο, ως μη όφειλε, περί Θεού ουτοπολογία. Η εξορία του Θεού από τον κόσμο είναι, όμως, λόγος αντιευαγγελικός. Γνωρίζοντας οτι «αἱ ἀλώπεκες φωλεούς ἔχουσιν καί τά πετεινά τοῦ οὐρανοῦ κατασκηνώσεις, ὁ δέ υἱός τοῦ ἀνθρώπου οὐκ ἔχει ποῦ τήν κεφαλήν κλίνῃ» (Μτθ. 8,20), γίνεται λόγος για τον ά-χωρο (ου-τοπικό) και ά-χρονο που γίνεται έν-χωρος και έν-χρονος, για να σώσει το πλάσμα του, το οποίο, όμως, κατορθώνει στην απέραντη περιχωρητική σάρκα του Λόγου να (αυτο)εξορίζεται και να βιώνει το τραγικό οντολογικό αδιέξοδο που αυτή η διάσπαση προκαλεί. Αρνείται έτσι ο άνθρωπος στον Λόγο το «σωματικό χῶρο νά χωρέσει κάθε λεπτομέρεια τῆς ἀνθρώπινης ζωῆς, νά χωρέσει κάπου θεϊκά ὁ πόνος της αὐτή τή μεγάλη λεπτομέρεια». Αλλά και κάθε ουτοπική προσπάθεια, όπως τεχνική (τεχνολογική), κοινωνική, πολιτική είναι καταδικασμένη να αποτύχει, αφού ειδωλοποιεί το κτιστό, κλείνοντας τα μάτια στην εν-τοπική κλήση του ακτίστου Δημιουργού, που καλεί σε συνάντηση μαζί του στην όντως εντοπική ουτοπία. Αυτή η παραδοξότροπα οικουμενική ουτοπία του Λόγου είναι η βάση που διατρέχει το πλαίσιο του μαθήματος, θέλοντας να γίνει καταφανής ο χώρος πάνω στον οποίο μπορεί να εκτυλιχθεί γόνιμος διάλογος και λόγος σωτηριολογικής θεολογίας.
Λέξεις Κλειδιά
Θεοδικία, Σκεπτικισμό, Σωτηριολογικής Θεολογίας
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Power Point, εξ αποστάσεως διδασκαλία, προβολή ταινιών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων251
Συγγραφή εργασίας / εργασιών90,4
Εξετάσεις20,1
Σύνολο753
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Προφορική εξέταση και υπό προϋποθέσεις εκπόνηση γραπτής εργασίας.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Ίωάννης Κουρεμπελές_Θεοδικία εν ουτοπία, Στοιχεία σύγχρονης ανατομίας του κακού και θεολογικός διάλογος με τις απόψεις του J.B. Metz, Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2014.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ν. Ματσούκας, Το πρόβλημα του κακού (Δοκίμιο πατερικής θεολογίας), Θεσσαλονίκη (2002, 3η /εκδ.).
Τελευταία Επικαιροποίηση
17-05-2020