Άσκηση και νευρομυϊκές παθήσεις

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΆσκηση και νευρομυϊκές παθήσεις / Exercise and Neuromuscular Diseases
ΚωδικόςΙΑ3100
ΣχολήΕπιστημών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
ΤμήμαΕπιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, με έδρα τις Σέρρες
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Γνωστικό ΑντικείμενοΙΑΤΡΙΚΗ
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID260000605

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού Σερρών (2014)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 20
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΘεωρητική ΕπιλογήΧειμερινό/Εαρινό-3

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΆσκηση και νευρομυϊκές παθήσεις
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία2
Class ID
600154024
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΓΕ3200 ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ
  • ΓΚ3300 Εμβιομηχανική
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο μάθημα αυτό δίνονται οι βασικές γνώσεις σχετικά με παθήσεις που διέπουν τη λειτουργία του νευρομυϊκού συστήματος και η επίδραση που μπορεί να έχει η άσκηση στα πλαίσια προαγωγής της υγείας των ατόμων που πάσχουν από αυτές. Οι παθήσεις που περιγράφονται στο μάθημα είναι το εγκεφαλικό ισχαιμικό επεισόδιο, η κάκωση νωτιαίου μυελού, οι κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, η πολλαπλή σκλήρυνση, η νόσος του Parkinson και Alzheimer, και νοητική υστέρηση. Επίσης, παρουσιάζονται μέθοδοι άσκησης όπως η νοερή προπόνηση, η εξάσκηση της κιναίσθησης, ηλεκτροδιέγερση, υδροκινησιοθεραπεία, και θεραπευτική ιππασία. Στόχος του μαθήματος είναι η κατανόηση της αιτιολογίας κάθε πάθησης και η μάθηση τρόπων λειτουργικής βελτίωσης της κίνησης στα πλαίσια της άσκησης. Λόγω της φύσης των παθολογιών, ο φοιτητής μαθαίνει να συνεργάζεται με άλλες ειδικότητες (νευρολόγους, ορθοπεδικούς, φυσικοθεραπευτές) με σκοπό τη δημιουργία και εφαρμογή ασφαλών και ωφέλιμων προγραμμάτων άσκησης. Επίσης, η παρουσίαση σύγχρονων και μη τετριμμένων μεθόδων άσκησης δίνει την προοπτική στον σπουδαστή να εφαρμόσει πρωτοποριακά προγράμματα σε άτομα με νευρομυϊκές παθήσεις. Το θεωρητικό αυτό υπόβαθρο συνδέεται με την πράξη παρουσιάζοντας συγκεκριμένα προγράμματα, αλλά δίνοντας και όλα εκείνα τα στοιχεία στον σπουδαστή ώστε να είναι ικανός να δημιουργήσει δικά του. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής θα είναι σε θέση: • Να γνωρίζει αδρά την παθοφυσιολογία των πιο συχνών νευρομυϊκών παθήσεων • Να είναι ικανός να οργανώσει και να εφαρμόζει προγράμματα άσκησης σε άτομα και πληθυσμούς με νευρομυϊκές παθήσεις • Να προσαρμόζει τα δεδομένα της άσκησης στις απαιτήσεις και ανάγκες κάθε ασκούμενου • Να συνεργάζεται με άλλες ειδικότητες (ιατροί, φυσικοθεραπευτές, νοσηλευτές κλπ.) με απώτερο σκοπό την προαγωγή της υγείας του ασκούμενου • Να γνωρίζει τις ιδιαιτερότητες του νευρομυϊκού συστήματος σε διάφορες ηλικίες (από τις αναπτυξιακές ηλικίες έως την τρίτη ηλικία).
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Εισαγωγή στη λειτουργία του νευρομυϊκού συστήματος 2. Παραδείγματα μεταβολών στο νευρομυϊκό σύστημα 3. Γενικές αρχές άσκησης σε άτομα με νευρομυϊκές παθήσεις 4. Βλάβες κινητικού φλοιού (εγκεφλαικό επεισόδιο, κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, εγκεφαλική παράλυση) 5. Νόσος του Alzheimer, νόσος του Parkinson, νοητική υστέρηση 6. Πολλαπλή σκλήρυνση 7. Νοερή προπόνηση 8. Λειτουργική ηλεκτρική διέγερση 9. Σπαστικότητα 10. Υδροκινησιοθεραπεία 11. Σχολιασμός quiz – απάντηση σε ερωτήσεις 12. Παρουσίαση και σχολιασμός ομαδικών εργασιών Ι 13. Παρουσίαση και σχολιασμός ομαδικών εργασιών ΙΙ
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Λογισμικά παρουσίασης διαλέξεων μέσω προβολέα, elearning.auth.gr, Email
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις261
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων220,8
Διαδραστική διδασκαλία στο Υπολογιστικό Κέντρο40,2
Εκπόνηση μελέτης (project)301,2
Συγγραφή εργασίας / εργασιών200,8
Εξετάσεις20,1
Σύνολο1044
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
I. Γραπτή τελική εξέταση: 60% (ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, σύντομης απάντησης, επίλυση προβλημάτων) II. Εκπόνηση και παρουσίαση ομαδικής εργασίας: 25% III. Ατομικά κουίζ: 15% (Απάντηση σε 3 ατομικά κουίζ κατά τη διάρκεια του εξαμήνου)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Νευρολογική αποκατάσταση, Carr J. Shepherd. R., 2004, Εκδ. Παρισιάνου.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Συναφή επιστημονικά περιοδικά: Neuromuscular Disorders, Journal of Clinical Neuromuscular Disease, Muscle & Nerve, Journal of Neurology, Journal of Neurophysiology, Journal of Electromyography and Kinesiology.
Τελευταία Επικαιροποίηση
19-08-2015