Προγράμματα συν-εκπαίδευσης στη Φ.Α.

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠρογράμματα συν-εκπαίδευσης στη Φ.Α. / Inclusive Programs in Physical Education Classes
ΚωδικόςΓΚ4700
ΣχολήΕπιστημών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
ΤμήμαΕπιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, με έδρα τις Σέρρες
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Γνωστικό ΑντικείμενοΓΕΝΙΚΑ (ΣΥΝΕΧΕΙΑ )
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID260000610

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού Σερρών (2014)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 32
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΘεωρητική ΕπιλογήΧειμερινό/Εαρινό-3

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠρογράμματα συν-εκπαίδευσης στη Φ.Α.
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία2
Class ID
600154037
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το μάθημα αποτελεί μέρος της γνωστικής περιοχής της επιστήμης της Προσαρμοσμένης Φυσικής Αγωγής. Αναφέρεται στις ατομικές διαφορές των ατόμων με αναπηρία που επηρεάζουν τη διαδικασία της σχολικής μάθησης και κοινωνικής ενσωμάτωσης. Στόχος του μαθήματος είναι η εμβάθυνση σε γνώσεις οι οποίες αφορούν τις αρχές της σχολικής ένταξης και κοινωνικής ενσωμάτωσης των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία. Ιδιαίτερο στόχο του μαθήματος αποτελεί η οικειοποίηση γνώσεων αναφορικά με το θεσμικό πλαίσιο της συνεκπαίδευσης, τις θεωρίες των στάσεων και την πρακτική εφαρμογή προγραμμάτων ένταξης που βοηθούν στην ομαλή συνεκπαίδευση μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές με μαθητές χωρίς αναπηρία στις τάξεις φυσικής αγωγής στο γενικό σχολείο, στους αθλητικούς συλλόγους και σε δομές ψυχαγωγίας και ελεύθερου χρόνου. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτές/τριες θα: 1. Αποσαφηνίσουν βασικούς εννοιολογικούς όρους. 2. Κατανοήσουν και θα εξοικειωθούν με βασικές φιλοσοφικο-εκπαιδευτικές θεωρίες συν-εκπαίδευσης. 3. Εξοικειωθούν με την πρακτική εφαρμογή προγραμμάτων συν-εκπαίδευσης σε δομές γενικής και ειδικής αγωγής.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Έννοια της αναπηρίας • Ιστορική εξέλιξη - φιλοσοφικές αντιλήψεις • Νομοθεσία • Μοντέλα αναπηρίας 2. Προσαρμοσμένη Φυσική δραστηριότητα στη γενική Φ.Α • Θεωρία της Προσαρμογής • Ορισμοί - Βασικές έννοιες 3. Σχεδιάζοντας την ένταξη • Ιστορική εξέλιξη της ένταξης • Ορισμοί - Βασικές έννοιες • Είδη ένταξης • Χαρακτηριστικά ενταξιακού περιβάλλοντος • Προγράμματα που υποστηρίζουν την ένταξη • Διδακτικό περιεχόμενο που υποστηρίζει την ένταξη 4. Ένταξη και ενσωμάτωση • Σχεδιασμός, υλοποίηση και αξιολόγηση μαθήματος σε περιβάλλον ένταξης • Βασικές αρχές δημιουργίας Εξατομικευμένου Προγράμματος εκπαίδευσης 5. Ένταξη στη φυσική αγωγή για άτομα με συγκεκριμένες αναπηρίες • Νοητική αναπηρία • Βασικές έννοιες, κινητικά χαρακτηριστικά, προσαρμογές του μαθήματος, αθλημάτων, παιχνιδιών και δραστηριοτήτων 6. Ένταξη στη φυσική αγωγή για άτομα με συγκεκριμένες αναπηρίες • Διαταραχή αυτιστικού φάσματος • Βασικές έννοιες, κινητικά χαρακτηριστικά, προσαρμογές του μαθήματος, αθλημάτων, παιχνιδιών και δραστηριοτήτων 7. Ένταξη στη φυσική αγωγή για άτομα με συγκεκριμένες αναπηρίες • Κινητική αναπηρία. • Βασικές έννοιες, κινητικά χαρακτηριστικά, προσαρμογές του μαθήματος, αθλημάτων, παιχνιδιών και δραστηριοτήτων 8. Ένταξη στη φυσική αγωγή για άτομα με συγκεκριμένες αναπηρίες • Αναπτυξιακή Διαταραχή Κινητικού συντονισμού/ΔΕΠ-Υ • Βασικές έννοιες, κινητικά χαρακτηριστικά, προσαρμογές του μαθήματος, προσαρμογές αθλημάτων, παιχνιδιών και δραστηριοτήτων 9. Ένταξη στη φυσική αγωγή για άτομα με συγκεκριμένες αναπηρίες • Αισθητηριακές διαταραχές • Βασικές έννοιες, κινητικά χαρακτηριστικά, προσαρμογές του μαθήματος, προσαρμογές αθλημάτων, παιχνιδιών και δραστηριοτήτων 10. Προσαρμογές σε ομαδικές αθλητικές δραστηριότητες • Δραστηριότητες συνεκπαίδευσης στη Φυσική Αγωγή 11. Προγράμματα ευαισθητοποίησης • Παραολυμπιακά αθλήματα • Παραολυμπιακή Ημέρα στο Σχολείο 12. Εκπαιδευτικά προγράμματα με στόχο την διαμόρφωση θετικών στάσεων • So You Get Into It • Count me in 13. Παρουσιάσεις εργασιών
Λέξεις Κλειδιά
Ένταξη, συν-εκπαίδευση, ενσωμάτωση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις261
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων100,4
Συγγραφή εργασίας / εργασιών100,4
Εξετάσεις321,2
Σύνολο783
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
1. Τελική εργασία (ανασκόπηση και κριτική παρουσίαση) 2. Τελικές εξετάσεις 3. Παρουσίαση εκπαιδευτικού προγράμματος (project) ευαισθητοποίησης παιδιών χωρίς αναπηρία ως προς τα παιδιά με αναπηρία
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
• Βασικό εγχειρίδιο: Sherrill, C. (2004). Προσαρμοσμένη Φυσική Δραστηριότητα, Αναψυχή και Σπορ: : Μια Διεπιστημονική και Δια Βίου Προσέγγιση. Μετάφραση και επιμέλεια Χ. Ευαγγελινού. Εκδόσεις Πασχαλίδης, Αθήνα.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1. ATHOC (2003). Εκπαιδευτικό Παραολυμπιακό Υλικό «Από το 1960 έως Σήμερα». Έκδοση : Οργανωτική Επιτροπή Αθήνα 2004. 2. Ευαγγελινού, Χ. (2012). Παραολυμπιακή Ημέρα στο Σχολείο. Αυτοεκδοτης. ISBN:978-960-93-4038-0 3. Fitzgerald, H. (2009). Disability and youth sports. Routledge Pub. 5. Davis, A. (2012). Physical Activities In the Wheelchair and Out: An Illustrated Guide to Personalizing Participation. Human Kinetics Pub. 6. Block, M. (2007). T teacher’s guide to including students with disabilities in general Physical Education. Paul. H. Brooks Pub. Συναφή επιστημονικά περιοδικά: 1. Adapted Physical Activity Quarterly 2. European Journal of Adapted Physical Activity 3. Research Quarterly for Exercise and Sport 4. European Journal of Special needs Education 5. International Journal of Special Education 6. Developmental Medicine and Child Neurology 7. Journal of Human Movement Studies 8. Perceptual and Motor Skills
Τελευταία Επικαιροποίηση
05-05-2020