Θεωρίες της γνώσης, 19ος-20ος αιώνας

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘεωρίες της γνώσης, 19ος-20ος αιώνας / Theories of knowledge 19th-20th century
ΚωδικόςΦ445
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΜαρία Δασκαλάκη
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018387

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 38
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΕπιλογήςΧειμερινό/Εαρινό-6
ΦιλοσοφίαΥποχρεωτικό Κατ' Επιλ. ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6
ΠαιδαγωγικήΕλεύθερη ΕπιλογήΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘεωρίες της γνώσης, 19ος-20ος αιώνας
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600154249

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΣχολείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας
ΌροφοςΥπόγειο 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 7 (108)
ΗμερολόγιοΠαρασκευή 13:30 έως 16:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
  • Γερμανικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Η άσκηση αποσκοπεί στην εξοικείωση των φοιτητών/τριών με την θεωρητική φιλοσοφία του 19ου αιώνα και τη γνωσιοθεωρία των αρχών του 20ου αιώνα, μέσω της εις βάθος ανάλυσής του. Με την ολοκλήρωσής οι φοιτητές θα πρέπει να • Γνωρίζουν τα βασικά προβλήματα της μετακαντιανής θεωρητικής φιλοσοφίας όπως αυτά κληρονομήθηκαν από την καντιανή φιλοσοφία, καθώς και τα βασικά χαρακτηριστικά της φαινομενολογικής γνωσιοθεωρίας των αρχών του 20ου αιώνα. • Έχουν κατακτήσει μια βαθύτερη κατανόηση της διαλεκτικής φύσης των προσπαθειών για μια συστηματοποίηση της σχέση μεταξύ της γνώσης και του είναι. • Να είναι σε θέση να εφαρμόσουν τις έννοιες της γνωσιοθεωρίας του 19ου αιώνα στην ανάλυση σύγχρονων γνωσιοθεωρητικών και οντολογικών προβλημάτων στη φιλοσοφία. • Να είναι σε θέση να συγκρίνουν σύγχρονες προσεγγίσεις της γνώσης με εκείνη της θεωρητικής φιλοσοφίας του 19ου και των αρχών του 20ου αιώνα. • Να είναι σε θέση να ασκήσουν κριτική σε τέτοιες θεωρήσεις, αλλά και αντιστρόφως να δουν κριτικά τη θεωρία του 19ου αιώνα από τη σκοπιά των τελευταίων. • Να είναι σε θέση να αναλύσουν και να ανασυγκροτήσουν με κριτικό τρόπο σύγχρονα προβλήματα της σχέσης μεταξύ γνωσιοθεωρίας και οντολογίας με βάση φιλοσοφικές έννοιες
Γενικές Ικανότητες
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Αντικείμενο της παράδοσης αποτελεί η παρουσίαση και μελέτη των βασικών κατευθύνσεων της θεωρητικής φιλοσοφίας που αναπτύσσεται κατά των 19ο αιώνα στην Ευρώπη, καθώς και η μετάβαση στους προβληματισμούς της θεωρητικής φιλοσοφίας των αρχών του 20ου αιώνα. Η φιλοσοφία του 19ου αιώνα αναπτύσσει περαιτέρω την κριτική φιλοσοφία, όπως αυτή είχε εκφραστεί στις φιλοσοφικές αναζητήσεις του 18ου αιώνα με αποκορύφωμα την καντιανή φιλοσοφία. Πέρα όμως από την αξιοποίηση της νεωτερικής κριτικής στην μεταφυσική και τον δογματισμό, η θεωρητική φιλοσοφία του 19ου αιώνα τροφοδοτείται επίσης από την αναζήτηση μιας σύνθετης μορφής λόγου ως θεμελίου της σχέσης μεταξύ γνώσης και αλήθειας. Οι αναζητήσεις αυτές πολλές φορές διχάστηκαν γύρω από το ερώτημα της δυνατότητας της συστηματοποίησης στοιχείων της δυνατής εμπειρίας. Τα διλήμματα αυτής της προβληματικής συνοδεύουν τη μετάβαση στη θεωρητική φιλοσοφία του 20ου αιώνα. Στις παραδόσεις θα θίξουμε ζητήματα της μετακαντιανής ιδεαλιστικής φιλοσοφίας, θα συζητήσουμε περιπτώσεις της κριτικής στο σύστημα, και την αναδιατύπωση των θεωρητικών διλημμάτων του 19ου αιώνα στο φιλοσοφικό ρεύμα της φαινομενολογίας, στις αρχές του 20ου αιώνα.
Λέξεις Κλειδιά
Θεωρητική φιλοσοφία, Καντ, Μετακαντιανός ιδεαλισμός, αντισυστηματική φιλοσοφία, φαινομενολογία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Προβολή διαφανειών κατά τη διάρκεια του μαθήματος, χρήση classweb και ηλεκτρονικών μέσω επικοινωνίας για την επαφή με τους φοιτητές/τριες και την αποτελεσματικότερη ενημέρωση/πληροφόρησή τους, συμπεριλαμβανομένων των αποτελεσμάτων της εξέτασης.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων1094,4
Εξετάσεις20,1
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Δίωρη γραπτή εξέταση σε τρία ερωτήματα, από τα οποία θα πρέπει να απαντηθούν τα δύο μέσω της ανάπτυξης δοκιμίου. Η απάντηση των ερωτημάτων θα απαιτεί τόσο τη γνώση του αντικειμένου όσο και την κριτική σκέψη
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Friedrich Wilchelm Joseph Schelling, Σύστημα του Υπερβατολογικού Ιδεαλισμού, μτφρ., επίμετρο Π. Δάφνος, πρόλογος, εισαγωγή, επιμ. μετάφρασης Θ. Πενολίδης, Κράτερος: Αθήνα 2015. Ντήτερ Χένριχ, Μεταξύ Καντ και Χέγκελ. Διαλέξεις για τον γερμανικό ιδεαλισμό, μτφρ. Θ. Δρίτσας, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης: Ηράκλειο 2018.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Johann Gottlieb Fichte, Θεμέλιο της σύνολης Επιστημολογίας, πρόλογος, εισαγωγή, μτφρ., σχόλια Θ. Πενολίδης, Κράτερος: Αθήνα 2017. Robert Sokolowski, Εισαγωγή στη Φαινομενολογία, μτφρ. Π. Κόντος, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Πατρών: Πάτρα 2003. Νίκος Αυγελής, Εισαγωγή στη Φιλοσοφία: Σταμούλη, Θεσσαλονίκη 2019. Σταυρούλα Τσινόρεμα, Γλωσσα και κριτική. Ο Wittgenstein για το νόημα, τη γνώση και τις αξίες, Liberal books:Αθήνα 2014
Τελευταία Επικαιροποίηση
11-03-2020