ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑΣ / HISTORY OF AND THEORY IN SOCIAL ANTHROPOLOGY AND FOLKLORE
ΚωδικόςΛΑΚ201
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280004619

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600154721

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοPhilosophy (new)
ΌροφοςFloor 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 111 (131)
ΗμερολόγιοMonday 18:30 to 21:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο πλαίσιο του μαθήματος αναμένεται ότι οι νέοι επιστήμονες θα αποκτήσουν - μια κριτική κατανόηση της επιστημολογίας των «εθνικών επιστημών» στην Ελλάδα, - τη δυνατότητα να αναστοχάζονται επί της δυναμικής σχέσης κοινωνικο-πολιτικού γίγνεσθαι, ερευνητικών επιστημονικών προτεραιοτήτων και πολιτικών αναγκών.
Γενικές Ικανότητες
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Θεωρία και Ιστορία της Λαογραφίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας Επισημάνσεις: *Οι παρακάτω διδακτικές ενότητες δεν αντιστοιχούν, μια προς μια, σε συναντήσεις του μαθήματος. *Η παρεχόμενη βιβλιογραφία περιορίζεται στους βασικότερους για τις ανάγκες του μαθήματος τίτλους στα ελληνικά. Περαιτέρω βιβλιογραφία είναι διαθέσιμη, για τις ανάγκες των εργασιών, στα αγγλικά και γαλλικά. Ενότητα 1 Η επιστήμη ως ιστορικά καθορισμένος τρόπος παραγωγής και μετάδοσης της γνώσης. Βασική βιβλιογραφία: Γ. Κουζέλης «Η φαντασία στην επιστήμη» στο Γ. Κουζέλης και Κ. Ψυχοπαίδης (επιμ.), 1996, Επιστημολογία των κοινωνικών επιστημών, Αθήνα: Νήσος Ενότητα 2 Κοινωνικές επιστήμες: Οι ανάγκες που οδήγησαν στη δημιουργία της κοινωνικής ανθρωπολογίας. Οι βασικές επιστημολογικές υποσχέσεις της ανθρωπολογίας (19ος αιώνας – 1950). Βασική βιβλιογραφία: Τ.Η. Εriksen, 2007, Mικροί Τόποι, Μεγάλα Ζητήματα, Αθήνα: Κριτική (τα κεφ. 1 και 2). Ενότητα 3 Κοινωνικές επιστήμες: Οι ανάγκες που οδήγησαν στη δημιουργία της λαογραφίας. Ο ρόλος της λαογραφίας ως επιστήμης και οι επιστημολογικές υποσχέσεις των «εθνικών επιστημών» στην ανατολική και ΝΑ Ευρώπη. Βασική βιβλιογραφία: Α. Κυριακίδου Νέστορος, 1978, Η θεωρία της ελληνικής λαογραφίας, Αθήνα: Εταιρία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας (κεφάλαιο Πρώτο). Ε. Αυδίκος, 2009, Εισαγωγής στις σπουδές του λαϊκού πολιτισμού, Αθήνα: Κριτική (σσ. 11-167). Ε. Τουντασάκη, 2003, «Ανθρωπολογία και λαογραφία», Δοκιμές, τεύχος 11 - 12. Ενότητα 4 Η ανάπτυξη του ελληνικού κράτους (1912 – 1922) και το αίτημα για εθνολογικές μελέτες. Ο ρόλος του Κ. Καραβίδα και η δημιουργία της Σχολής Εθνολογίας των Λαών της Ανατολής στο Πανεπιστήμιο Σμύρνης. Βασική βιβλιογραφία: Γ. Αγγελόπουλος, 2014, «Από το έθνος στην εθνολογία: Η μελέτη της ετερότητας στη δεκαετία του 1920» στο Ε. Πλεξουσάκη (επιμ.) Μεταμορφώσεις του εθνικισμού, Αθήνα: Αλεξάνδρεια. Ενότητα 5 Η εθνολογία στην υπηρεσία της εθνικής συγκρότησης στη Μακεδονία. Βασική βιβλιογραφία: Γ. Αγγελόπουλος, 2014, «Από το έθνος στην εθνολογία: Η μελέτη της ετερότητας στη δεκαετία του 1920» στο Ε. Πλεξουσάκη (επιμ.) Μεταμορφώσεις του εθνικισμού, Αθήνα: Αλεξάνδρεια. Ενότητα 6 «Η περί των αλλογενών επιστημονική γνώσις» στο νέο πανεπιστήμιο (Α.Π.Θ.) Βασική βιβλιογραφία: Γ. Αγγελόπουλος (υπό έκδοση) Ενότητα 7 Εθνικισμός, ψυχανάλυση και η έλευση της κοινωνικής ανθρωπολογίας στην Ελλάδα του 1940. Βασική βιβλιογραφία: Γ. Αγγελόπουλος, 2015, «Εκπαίδευση στην Ετερότητα: Η εισαγωγή της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας στην Ελλάδα 1940 – 1959» στα πρακτικά του συνεδρίου Η έρευνα στην κοινωνιολογία της εκπαίδευσης, Ιωάννινα: Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Ενότητα 8 Οι περιπέτειες της ελληνικής και ελλαδικής ανθρωπολογίας και της λαογραφίας στις δεκαετίες του 1950, 1960, 1970. Βασική βιβλιογραφία: Ε. Παπαταξιάρχης, 2003, «Η κοινωνική ανθρωπολογία στη μεταπολεμική Ελλάδα. Τα πρώτα βήματα» στο Ι. Λαμπίρη-Δημάκη (επιμ.) Κοινωνικές Επιστήμες και Πρωτοπορία στην Ελλάδα. 1950-1967, Aθήνα: Ε.Κ.Κ.Ε. και Gutenberg. Ενότητα 9 Η μεταπολιτευτική στροφή στην ανθρωπολογία και η περάτωση του λαογραφικού εγχειρήματος. Βασική βιβλιογραφία: Δ. Γκέφου-Μαδιανού, 2009, «Η ανθρωπολογία στη σκιά του ελληνικού πολιτισμού: Η ανάπτυξη μιας επιστήμης στον ακαδημαϊκό χώρο» στο Δ. Γκέφου-Μαδιανού (επιμ.) Όψεις Ανθρωπολογικής Έρευνας, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Π. Ποτηρόπουλος, 2018, «Εισαγωγή» στο Β. Νιτσιάκος και Π. Ποτηρόπουλος Λαογραφία και Ανθρωπολογία, Αθήνα: Ι. Σιδέρης.
Λέξεις Κλειδιά
Ανθρωπολογία, Λαογραφία, Αρχαιολογία, Ιστορία, Ελλάδα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Μελέτη της αρθρογραφίας περιοδικών στη βιβλιοθήκη Σπουδαστηρίου ΛΑΚ
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
H αξιολόγηση βασίζεται στη συμμετοχή (α) στην ενδιάμεση γραπτή εξέταση ("Πρόοδο") και (β) στη συμμετοχή στις τελικές γραπτές εξετάσεις που διαφοροποιούνται για όσους επιθυμούν να δώσουν με ελέυθερη χρήση βιβλίων και σημειώσεων και για όσους επιθυμούν να δώσουν χωρίς ελέυθερη χρήση βιβλίων και σημειώσεων. Εναλλακτικά ως προς τις εξετάσεις, υπάρχει δυνατότητα επαλλακτικής ατομικής εργασίας.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
• Τ.Η. Εriksen, 2007, Mικροί Τόποι, Μεγάλα Ζητήματα, Αθήνα: Κριτική (τα κεφ. 1 και 2). • Α. Κυριακίδου Νέστορος, 1978, Η θεωρία της ελληνικής λαογραφίας, Αθήνα: Εταιρία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας (κεφάλαιο Πρώτο). • Ε. Αυδίκος, 2009, Εισαγωγής στις σπουδές του λαϊκού πολιτισμού, Αθήνα: Κριτική (σσ. 11-167). • Ε. Τουντασάκη, 2003, «Ανθρωπολογία και λαογραφία», Δοκιμές, τεύχος 11 - 12. Ε • Γ. Αγγελόπουλος, 2014, «Από το έθνος στην εθνολογία: Η μελέτη της ετερότητας στη δεκαετία του 1920» στο Ε. Πλεξουσάκη (επιμ.) Μεταμορφώσεις του εθνικισμού, Αθήνα: Αλεξάνδρεια. • Γ. Αγγελόπουλος, 2015, «Εκπαίδευση στην Ετερότητα: Η εισαγωγή της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας στην Ελλάδα 1940 – 1959» στα πρακτικά του συνεδρίου Η έρευνα στην κοινωνιολογία της εκπαίδευσης, Ιωάννινα: Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. • Ε. Παπαταξιάρχης, 2003, «Η κοινωνική ανθρωπολογία στη μεταπολεμική Ελλάδα. Τα πρώτα βήματα» στο Ι. Λαμπίρη-Δημάκη (επιμ.) Κοινωνικές Επιστήμες και Πρωτοπορία στην Ελλάδα. 1950-1967, Aθήνα: Ε.Κ.Κ.Ε. και Gutenberg. • Δ. Γκέφου-Μαδιανού, 2009, «Η ανθρωπολογία στη σκιά του ελληνικού πολιτισμού: Η ανάπτυξη μιας επιστήμης στον ακαδημαϊκό χώρο» στο Δ. Γκέφου-Μαδιανού (επιμ.) Όψεις Ανθρωπολογικής Έρευνας, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. • Π. Ποτηρόπουλος, 2018, «Εισαγωγή» στο Β. Νιτσιάκος και Π. Ποτηρόπουλος Λαογραφία και Ανθρωπολογία, Αθήνα: Ι. Σιδέρης.
Τελευταία Επικαιροποίηση
18-10-2020