Εισαγωγή στην Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕισαγωγή στην Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία / Introduction to European Literature
Τίτλος στα ΓαλλικάIntroduction à la littérature européenne
ΚωδικόςΥ-ΛΟΓ-11
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΓαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Γνωστικό ΑντικείμενοΓΑΛΛΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280006364

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας (2010-2020)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 199
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικό533

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕισαγωγή στην Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600155053

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΣχολείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας
ΌροφοςΥπόγειο 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 1 (107)
ΗμερολόγιοΠαρασκευή 13:30 έως 16:00
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
Κατηγορία Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία)
  • Γαλλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
• Απόκτηση στοιχειωδών/εισαγωγικών γνώσεων σχετικά με την ιστορία και εξέλιξη της ευρωπαϊκής λογοτεχνίας • Γνωριμία με τους σημαντικούς συγγραφείς του δυτικού λογοτεχνικού κανόνα • Ικανότητα διάκρισης και σύγκρισης διαφορετικών σχολών, τάσεων, ρευμάτων • Ανάπτυξη κριτικών ικανοτήτων για την κατανόηση της οικείας εθνικής λογοτεχνίας και πολιτισμού
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα εξετάζει τη εμφάνιση των ευρωπαϊκών λογοτεχνιών, την αλληλοεπίδραση τους, τους βασικούς σταθμούς της εξέλιξής τους, τις ιδιαιτερότητές τους, καθώς και τη σημαντική τους συμβολή στη διαμόρφωση του «ευρωπαϊκού» πνεύματος. Tαυτόχρονα με κείμενα που θα διανεμηθούν θα δοθεί προτεραιότητα στη μελέτη των δανείων, των αναλογιών, της μίμησης και της σύμπτωσης στο χώρο της ευρωπαϊκής λογοτεχνικής παραγωγής. Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται με σύντομες εργασίες που παρουσιάζονται στο μάθημα στη διάρκεια του εξαμήνου καθώς και με προφορική εξέταση στο τέλος του εξαμήνου με συντελεστή βαρύτητας δύο (2). Ο μέσος όρος των δύο βαθμών διαμορφώνει την τελική βαθμολογία. ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΛΑΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ 1ο μάθημα : Πώς ορίζεται η ευρωπαϊκή λογοτεχνία; Τι είναι ο λογοτεχνικός κανόνας; 2ο μάθημα : Η τριπλή κληρονομιά (αρχαιοελληνική/ρωμαϊκή/ιουδαίο-χριστιανική) / οι πηγές του ευρωπαϊκού πολιτισμού / Η διάκριση σε εποχές (Αρχαίοι χρόνοι, Μεσαίωνας, Αναγέννηση, Νεώτεροι χρόνοι / Σύγχρονη εποχή) 3ο μάθημα : (Προς) την ιταλική αναγέννηση (13ος-14ος αι.) • Το έπος: Δάντης (1265-1321), Θεία Κωμωδία • Λυρική ποίηση: Πετράρχης (1304-1377), Canzoniere 4ο μάθημα : Η πρόζα στην Αναγέννηση • Βοκκάκιος (1313-1375), Το Δεκαήμερο 5ο μάθημα : Η γέννηση του μυθιστορήματος (α) – οι δύο «πατέρες» του μυθιστορήματος / η παρωδία • Ραμπελαί (1484-1553), Γαργαντούας και Πανταγκρυέλ 6ο μάθημα : Η γέννηση του μυθιστορήματος (α) – οι δύο «πατέρες» του μυθιστορήματος / η παρωδία • Θερβάντες (1547-1616), Δον Κιχώτης 7ο μάθημα: Τα μεγάλα θεωρητικά και πολιτικά κείμενα της αναγέννησης • Μωρ (1478-1535), Ουτοπία • Έρασμος (1469-1536), Μωρίας εγκώμιο • Μονταίνιος (1533-1592), Τα Δοκίμια 8ο μάθημα : Μπαρόκ και κλασικισμός (μέσα 16ου – 17ος αι.) : υπερβολή και μέτρο / το εύρος του σαιξπηρικού ταλέντου • Κομέντια ντελ’ άρτε : μέσα 16ου – 18ου αι. • Ελισαβετιανό θέατρο (1553-1603) • Μάρλοου (1564-1593) και η περίπτωση του Σαίξπηρ (1564-1616) 9ο μάθημα : Ο 18ος αι. / η περίπτωση του Βολταίρου και του Γκαίτε • Ο « βασιλιάς » Βολταίρος (1694-1778) και το φιλοσοφικό παραμύθι • Γκαίτε (1749-1832) : Ο πρώιμος Γκαίτε και Τα πάθη του νεαρού Βέρθερου / Ο Γκαίτε στην ωριμότητά του και ο Φάουστ 10ο & 11ο μάθημα: Ο 19ος αιώνας / Ο ρεαλισμός • Ώστεν (1775-1834), Sense and sensibility & Pride and prejudice • Μπαλζάκ (1799-1850), Ανθρώπινη κωμωδία • Σ. Μπροντέ (1816-1855), Jayne Eyre & Ε. Μπροντέ, Wuthering Heights • Γκόγκολ (1809-1852), Νεκρές ψυχές • Τολστόι (1828-1910), Πόλεμος και Ειρήνη • Ντίκενς (1812-1870), Όλιβερ Τουίστ, Ντέιβιντ Κόπερφιλντ, Χριστουγεννιάτικη ιστορία, Μεγάλες προσδοκίες, Ιστορία δύο πόλεων • Ντοστογιέφσκι (1821-1881), Έγκλημα και Τιμωρία, Ο Ηλίθιος, Δαιμονισμένοι, Αδελφοί Καραμαζώφ, Το υπόγειο 12ο μάθημα : Ο νατουραλισμός & Οι αρχές του 20ου αι. / Ο μοντερνισμός Ζολά (1840-1902), Τερέζ Ρακέν, Το ανθρώπινο κτήνος, Οι Rougon-Macquart • Οι αρχές του 20ού αι.: Φρόιντ και ψυχανάλυση & Αϊστάιν και η θεωρία της σχετικότητας – Η κληρονομιά του Νίτσε και του Μαρξ – Οι πρωτοπορίες (φουτουρισμός, ντανταϊσμός, υπερρεαλισμός) και η ρήξη με την παράδοση Α΄ Παγκόσμιος πόλεμος (1914-18) και Ρωσική Επανάσταση (1917) Τζόις (1882-1941) & Γουλφ (1882-1941) και η « ροή της συνείδησης » 13ο μάθημα : Το ευρωπαϊκό μυθιστόρημα κατά τον Μίλαν Κούντερα (Ο πέπλος, 2005)
Λέξεις Κλειδιά
Ευρωπαϊκή λογοτεχνία, εθνικές λογοτεχνίες, Γενική και Συγκριτική Γραμματολογία, Δυτικός κανόνας
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρήση οπτικοακουστικού υλικού μέσω Η/Υ, power point, e-learning, κ.ά.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις210,8
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων210,8
Συγγραφή εργασίας / εργασιών210,8
Εξετάσεις120,5
Σύνολο753
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
H αξιολόγηση είναι ο μέσος όρος μιας σύντομης εργασίες που παρουσιάζεται στο μάθημα στη διάρκεια του εξαμήνου και των προφορικών εξετάσεων στο πέρας του εξαμήνου (Συντελεστής: 2).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Μίλαν Κούντερα, Ο Πέπλος, μτφρ. Γιάννης Χάρης, Εστία, Αθήνα, 2005
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
ABRAMS M.H., Λεξικό λογοτεχνικών όρων, μτφρ. Γ.Δεληβοριά - Σ.Χατζηιωαννίδου, Πατάκης, 2005. - BACKES Jean-Louis, La Littérature européenne, Paris, Lettres Belin Sup, 1996 - BENOIT-DUSAUSOY Annick & FONTAINE Guy, Lettres européennes, Manuel d'histoire de la littérature européenne, De Boeck, Bruxelles, 2007. - DIDIER Béatrice, Précis de Littérature Européenne, P.U.F., Paris, 1998. - QUENEAU R., Histoire des littératures, Gallimard, coll: “La Pléïade”, 1955-58. - PIAT Jean-Bernard, Panorama des littératures européennes, L'Harmattan, Paris, 2000. - VAN TIEGHEM P., Dictionnaire des littératures, Paris 1968, KUNDERA Milan, L'Art du roman, Gallimard, 1986, KUNDERA Milan, Le rideau, Gallimard, 2005
Τελευταία Επικαιροποίηση
11-03-2020