ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗ / TEACHING AND LEARNING
Τίτλος στα ΙταλικάInsegnamento e Appredimento
Κωδικός11431
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Χαρακτηρισμός ΜαθήματοςΠΠΔΕ
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018470

Πρόγραμμα Σπουδών: Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 106
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Ιταλική Γλώσσα και ΦιλολογίαΕπιλογήςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία4
Ώρες Συνολικά52
Class ID
600155246

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΣχολείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας
ΌροφοςΥπόγειο 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 15 (106)
ΗμερολόγιοΤετάρτη 17:00 έως 21:00
Κατηγορία Μαθήματος
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Ιταλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Να έχει παρακολουθήσει το μάθημα ΓΔ0101 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΟΜΙΛΟΥΜΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στόχοι του μαθήματος είναι να διερευνήσουν και να κατανοήσουν οι φοιτητές θέματα σχετικά με την γλωσσική εκπαίδευση, τις διαφορές ανάμεσα στους δύο όρους (διδασκαλία και μάθηση) έτσι ώστε να μπορούν να χτίσουν δικές τους μορφές διδακτικών πλάνων και να κατανοούν την δομή των γλωσσικών εγχειριδίων τα οποία και να δύνανται να εντάξουν με τα μεγαλύτερα δυνατά οφέλη. Να δημιουργούν μαθησιακό υλικό με βάση κάποια θεωρία και να εντάσσουν σύγχρονα τεχνολογικά μέσα που υπάρχουν στην διάθεσή τους. Παράλληλα, θα ασχοληθούν με ευρήματα που προέρχονται από εμπειρική έρευνα στα συγκεκριμένα θέματα. Στο τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές θα πρέπει να μπορούν: • Να κατανοούν την δομή ενός διδακτικού εγχειριδίου • Να κατανοούν την θεωρία ή την μέθοδο πάνω στην οποία βασίστηκε ο συγγραφέας • Να εμπλουτίζουν υπάρχον μαθησιακό υλικό • Να το αποκωδικοποιούν • Να διδάσκουν και να εμπλουτίζουν με νέες στρατηγικές μάθησης στους μαθητές τους - να ανατρέχουν μόνοι τους σε πηγές πληροφόρησης για να πετύχουν την επίλυση προβλημάτων που θα συναντήσουν κατά τη διάρκεια διδασκαλίας της ιταλικής, - να μελετούν κείμενα σχετικά με τη διδακτική των γλωσσών, γραμμένα στα ιταλικά, ελληνικά ή αγγλικά.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα χωρίζεται σε 3 ενότητες. Σε κάθε ενότητα παρουσιάζεται και ολοκληρώνεται ένας κύκλος με διαφορετικά θέματα: 1. Η πρώτη ενότητα περιέχει δύο μαθήματα που είναι αφιερωμένα στην αρχική εισήγηση για το θέμα, στην αρχή του εξαμήνου και στην τελική με αναφορά στις εξετάσεις, στο τέλος τους εξαμήνου. 2. Η δεύτερη ενότητα προσφέρει μία αρχική συζήτηση στην σχετική ορολογία και στις θεωρίες μάθησης και στις μεθόδους διδασκαλίας. 3. Η τρίτη ενότητα είναι αφιερωμένη σε σύγκριση των δύο γνωστικών αντικείμενων και στην διερεύνηση για το πόσο και πως οι θεωρίες μάθησης επηρέασαν τις μεθόδους διδασκαλίας. Η δεύτερη και τρίτη ενότητα, που αποτελούν και τον πυρήνα του μαθήματος αφορούν σε διαλέξεις πάνω σε γνωστικά θέματα, εργαστήριο τάξης, σεμινάρια και πρακτική άσκηση. 1) Ορισμός βασικών όρων του πεδίου μελέτης. 2) Η ευρωπαϊκή πολιτική των τελευταίων τριών δεκαετιών αναφορικά με τη διδασκαλία / μάθηση των γλωσσών. 3) Διάκριση μεταξύ προσεγγίσεων, μεθόδων και τεχνικών διδασκαλίας. 4) Παρουσίαση των τριών σημαντικότερων προσεγγίσεων. 5) Η εξάβαθμη κλίμακα επιπέδου γλωσσομάθειας του Συμβουλίου της Ευρώπης. 6) Ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά της γλωσσομάθειας. 7) Ανίχνευση των χαρακτηριστικών διαφόρων προσεγγίσεων και μεθόδων σε εγχειρίδια διδασκαλίας και σε θέματα συστημάτων πιστοποίησης της γλωσσομάθειας
Λέξεις Κλειδιά
Διδασκαλία, Μάθηση, Μεθοδολογία, Γλωσσική Εκπαίδευση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Προτείνονται 4 διαφορετικές προσεγγίσεις για την παρακολούθηση του μαθήματος που οδηγούν σε τέσσερις διαφορετικές μεθόδους αξιολόγησης (βλ. παρακάτω): 1. Παρακολούθηση των μαθημάτων με φυσική παρουσία. Ο φοιτητής παρακολουθεί μία σειρά διαλέξεων, ενός σεμιναρίου και ενός εργαστηρίου τάξης σε διαφορετικά θέματα που σχετίζονται με το μάθημα. Οι συναντήσεις αυτές ακολουθούν την αντεστραμμένη διαδικασία μάθησης κατά την οποία ο φοιτητής προετοιμάζεται για την συζήτηση στο μάθημα μελετώντας ατομικά για το θέμα της συζήτησης. Συνεπώς, υπάρχουν περίοδοι για αυτόνομη μάθηση ως προετοιμασία στα συγκεκριμένα θέματα που συζητούνται κατά την διάρκεια των ζωντανών μαθημάτων και πριν το σεμινάριο ή το εργαστήριο τάξης στα οποία καλείται να συμμετέχει ενεργά ο φοιτητής καταθέτοντας τις προσωπικές του απόψεις για το θέμα. Το σεμινάριο προσφέρεται με πρόσκληση ειδικών - συναδέλφων από την ίδια σχολή ή το πανεπιστήμιο, είτε από άλλο πανεπιστήμιο – με κατά πρόσωπο μάθημα ή μέσω ηλεκτρονικών τάξεων, είτε μέσα από βιντεοσκοπημένο μάθημα που στέλνει ο συνάδελφος και στην συνέχεια απαντά με ζωντανή παρουσία στα ερωτήματα, είτε μέσω βίντεο που επιλέχθηκαν από το UTUBE, είτε τέλος, με προσκεκλημένους ειδικούς από τον ιδιωτικό τομέα. Το εργαστήριο τάξης (workshop) λειτουργεί με την ενεργή συμμετοχή των φοιτητών και οργανώνεται επίσης μετά από αυτόνομη μελέτη των φοιτητών σε ένα θέμα, κατόπιν συνεννόησης. Οι φοιτητές μελετούν αυτόνομα (οι σε ομάδες κοινής πρακτικής και ενδιαφερόντων) καταλήγουν σε συμπεράσματα τα οποία παρουσιάζουν και διαπραγματεύονται μέσα στην τάξη. Τέλος, και σε αυτά τα εργαστήρια καλούνται για ζωντανή ή από απόσταση συνεργασία ειδικοί στο θέμα, ακαδημαϊκοί ή ιδιώτες. Τα μαθήματα εξελίσσονται σε μία περίοδο 13 εβδομάδων με 3ωρες συναντήσεις ανά εβδομάδα, σύνολο 39 ώρες και αφορούν σε: α) θεωρία 18 ώρες μέσω αντεστραμμένης αυτόνομης μάθησης, β) εργαστήριο τάξης για κατανόηση ερευνητικών εργασιών 8 ώρες, γ) σεμινάριο, 7 ώρες, και δ) εισαγωγικές για το μάθημα και τις εξετάσεις 6 ώρες. Επιπρόσθετα προσφέρονται 26 συμβουλευτικές ώρες κατά την διάρκεια των μαθημάτων για tutorials. 2. Αυτόνομη μάθηση (μελέτη) με επιστασία. Ο φοιτητής μελετάει το μαθησιακό υλικό μόνος του και έρχεται σε κατά πρόσωπο επαφή με τον διδάσκοντα είτε μέσω του skype κάθε εβδομάδα (tutorials), ατομικά ή σε ομάδες έως τεσσάρων ατόμων. Επίσης καλείται να παρακολουθήσει μέσω skype ή big blue button τα σεμινάρια που προσφέρονται κατά την διάρκεια των μαθημάτων. Η επίβλεψη μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσω εξωτερικού συνεργάτη ειδικού στο θέμα. Αυτή η επιλογή έχει σχεδιαστεί κυρίως για φοιτητές που δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση στο ΑΠΘ λόγω αναπηρίας ή εργασίας. 3. Αυτόνομη πρωτογενής εμπειρική έρευνα. Ο φοιτητής μελετάει το υλικό που προσφέρεται (με δική του δευτερογενή έρευνα) στο θέμα με το οποίο επιθυμεί να ασχοληθεί και στην συνέχεια διερευνά μία υπόθεση σε συνεχή επαφή με τον διδάσκοντα κατά πρόσωπο είτε μέσω skype. Αυτή η προσέγγιση του μαθήματος προσφέρεται για όσους φοιτητές διδάσκουν σε μεγάλες ομάδες μαθητών σε σχολεία ή φροντιστήρια. Η εργασία που συντάσσεται στο τέλος του εξαμήνου προτείνεται για παρουσίαση σε διεθνή συνέδρια και δημοσίευση. Επίσης καλείται ο φοιτητής να παρακολουθήσει μέσω skype η big blue button τα σεμινάρια που προσφέρονται κατά την διάρκεια των μαθημάτων. 4. Αυτόνομη δευτερογενής έρευνα. Ο φοιτητής προσεγγίζει ένα θέμα μέσω δευτερογενούς έρευνας μελετώντας τις απόψεις άλλων ερευνητών στο ζήτημα καταλήγοντας σε συγκεκριμένα συμπεράσματα. Κατά την διάρκεια του εξαμήνου υπάρχει συνεχής κατά πρόσωπο ή μέσω skype επαφή με τον διδάσκοντα. Επίσης καλείται να παρακολουθήσει μέσω skype ή big blue button τα σεμινάρια που προσφέρονται κατά την διάρκεια των μαθημάτων. Οι παραπάνω επιλογές που προσφέρονται δεν σχετίζονται με τις νοητικές ικανότητες των φοιτητών ή με τις εν γένει δεξιότητές των (που είμαι σίγουρος ότι θα ήταν ικανοποιητικές για οποιαδήποτε εργασία) αλλά με βάση τις προϋπάρχουσες γνώσεις τους στο αντικείμενο, τις διαθέσεις τους και τις προσωπικές τους υποχρεώσεις την εποχή της διδασκαλίας του μαθήματος. Απώτερος στόχος είναι η υποστήριξη των φοιτητών για την επιτυχή ολοκλήρωση της ενότητας με τα μεγαλύτερα για αυτούς επιστημονικά οφέλη. Τέλος, οι συζητήσεις μέσω skype ηχογραφούνται και αποστέλλονται στους φοιτητές μετά το πέρας της συνομιλίας ως υποστηρικτικό υλικό για την μάθησή τους.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις502
Σεμινάρια502
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων502
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Προτείνονται 4 διαφορετικές προσεγγίσεις για την αξιολόγηση του μαθήματος ανάλογα με τον τρόπο παρακολούθησης: 1. Για την περίπτωση 1, κατά πρόσωπο παρακολούθησης μαθημάτων, ο φοιτητής δύναται να λάβει μέρος σε τρία κουίζ που πραγματοποιούνται κατά την διάρκεια του εξαμήνου, ο μέσος όρος των οποίων θα αποτελέσει και την τελική του βαθμολόγηση. Αποτελεί απαράβατο όρο η συνεχής και αδιάλειπτη παρακολούθηση των μαθημάτων και σεμιναρίων με δύο (2) μόνον απουσίες. Στην περίπτωση αποτυχίας στα κουίζ οδηγείται στις τελικές εξετάσεις. 2. Για την περίπτωση δύο ο φοιτητής οδηγείται στις τελικές εξετάσεις. 3. Για τις περιπτώσεις 3 και 4 οι εργασίες είναι απαλλακτικές. Οι τελικές εξετάσεις αφορούν σε παραμέτρους που επηρεάζουν την απόκτηση δεύτερης γλώσσας. Βαθμολόγηση Ένα άριστο γραπτό θα πρέπει να διαθέτει: α) περιεχόμενο σχετικό με το ερώτημα. Περιττά στοιχεία δείχνουν ανικανότητα επιλογής των σχετικών πληροφοριών που απαιτούνται για την ανάπτυξη του κειμένου ενώ αντίθετα δημιουργούν μία αρνητική διάθεση στον εξεταστή. 50% του τελικού βαθμού. β) σωστή χρήση της σχετικής ορολογίας. Προτιμάται η σωστή χρήση των όρων που αναφέρονται στην βιβλιογραφία παρά η επεξήγηση με λόγια του συγγραφέα. 15% του τελικού βαθμού. γ) συνοχή ως προς την ανάπτυξη του κειμένου. Το κείμενο ανάπτυξης από τον μαθητή απαιτεί υψηλή συνοχή. Πρέπει να γίνεται κατανοητό στον εξεταστή με ποιόν τρόπο φτάνει στα συμπεράσματα που αναφέρει ο εξεταζόμενος, από το Α στο Β και μετά στο Γ, κλπ. 15% του τελικού βαθμού. δ) κριτική άποψη. Η κριτική διάθεση του φοιτητή στην παρουσίαση της σχετικής με το θέμα βιβλιογραφίας αποτελεί επιπλέον προσόν. 10% ε) αναφορά βιβλιογραφίας. Η αναφορά σε άρθρα και απόψεις άλλων συγγραφέων δείχνει μελέτη της βιβλιογραφίας στο θέμα. 10%
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Στο μάθημα αυτό γίνεται χρήση εκτενούς βιβλιογραφίας. Ο στόχος είναι να μελετηθούν όσοι το δυνατόν περισσότεροι συγγραφείς, έτσι ώστε οι φοιτητές να εκτεθούν σε διαφορετικές απόψεις. Αρχικά γίνεται εντοπισμός του θέματος είτε στα περιεχόμενα είτε στο index και στην συνέχεια στις σελίδες που αναφέρονται εκεί. Δεν είναι απαραίτητο να διαβασθεί ολόκληρο το βιβλίο εκτός και αν εντοπισθούν σε αυτό θέματα που εγείρουν το προσωπικό ενδιαφέρον του φοιτητή και δεν συζητούνται στο μάθημα. Αναμφίβολα, η εύρεση νέας βιβλιογραφίας και νέων απόψεων (είτε από συγγραφείς είτε προσωπικές) είναι απόλυτα αποδεκτές και επιθυμητές, εφόσον κατατίθεται με επιχειρήματα (προσωπικά ή από την βιβλιογραφία). Όσοι τους φοιτητές δικαιούνται βιβλία από τον Εύδοξο μπορούν να επιλέξουν αυτό που θεωρούν ότι καλύπτει περισσότερα από τα θέματα που συζητούνται κατά την διάρκεια του εξαμήνου. Παρακαλούνται οι φοιτητές να μην ζητούν την προσωπική παρέμβαση του διδάσκοντα καθώς αυτό είναι αντιδεοντολογικό και προσωπικό τους δικαίωμα. Τα παρακάτω βιβλία και άρθρα βρίσκονται στην βιβλιοθήκη του τμήματος ή σε άλλες βιβλιοθήκες της φιλοσοφικής για χρήση των φοιτητών. Συμπληρωματικό υλικό διανέμεται στην τάξη. - Rod Ellis (1985) Understanding Second Language Acquisition OUP - - Eli Hinkel (1999) Culture in Second Language Teaching and Learning CUP - Dörnyei Z. (2005). The Psychology of the Language Learner Lawrence Erlbaum Associates - Doughty, C.J. and Long, M.H. (2003). The Handbook of Second Language Acquisition Blackwell Publishing - Dulay, H., Burt, M., and Krashen, S. (1982). La seconda Lingua Il Mulino pp. 117-141 ‘personalita, eta’, 143-169 ‘ruolo della prima lingua’, 191-258 ‘gli errori’ Το βιβλίο αυτό καλύπτει τους γενικούς όρους του μαθήματος. Είναι καλό να χρησιμοποιηθεί σε συνδυασμό με το βιβλίο του Rod Ellis. - O’Malley, J.M., Chamot, A.U. (1990). Learning Strategies in Second Language Acquisition. Cambridge University Press - Titore, R. (1977) Insegnare oggi le lingue Societa editrice internazionale pp. 37-48 ‘linguistice contrastiva, 51-70 aspetti psicologici e socio-educative, 75-96 varieta linguistiche - Council of Europe (συλλογική δουλειά συνεργατών του ΣτΕ), 2002. Quadro comune europeo di riferimento per le lingue: apprendimento insegnamento valutazione. Milano: La Nuova Italia. - Mezzadri M., 2003. I ferri del mestiere: (Auto)formazione per l’insegnante di lingue. Perugia: Guerra. - Vedovelli M., 2002. Guida all’italiano per stranieri. Roma: Carocci Editore. - Richards J.C., Rodgers Th.S., 2001. Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Τελευταία Επικαιροποίηση
10-02-2020