Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτήτριες/φοιτητές θα
(α) θα έχουν ευαισθητοποιηθεί ως προς τη διαπλοκή γλώσσας και κοινωνίας
(β) θα γνωρίζουν τις βασικές αρχές των σύγχρονων κοινωνιογλωσσολογικών θεωριών
(γ) θα μπορούν να συλλέξουν και να επεξεργαστούν εμπειρικά δεδομένα
(δ) θα έχουν αναπτύξει (σε μεγαλύτερο βαθμό) κριτική σκέψη
(ε) θα μπορούν να εκφράζονται επαρκέστερα γραπτά/προφορικά σύμφωνα με τις απαιτήσεις του επιστημονικού λόγου
(στ) θα μπορούν να δουλεύουν συλλογικά και συνεργατικά
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στόχος του μαθήματος είναι να εξετάσει τις πολυσχιδείς σχέσεις γλώσσας και κοινωνίας μέσα από θεωρίες που μοιράζονται μεν την απόρριψη του αξιώματος περί ομοιογένειας της γλώσσας, αποτελούν ωστόσο έκφανση διαφορετικών επιστημολογικών παραδειγμάτων. Ειδικότερα, συζητούνται ζητήματα γλωσσικής ποικιλότητας (ανάλογα π.χ. με την κοινωνική τάξη και τις περιστάσεις επικοινωνίας), κοινωνικής πολυγλωσσίας, γλωσσικών ανισοτήτων, γλωσσικής επαφής και αλλαγής κτλ. Δεδομένου ότι στην Κοινωνιογλωσσολογία κεντρικό ρόλο παίζει η εμπειρική διερεύνηση των γλωσσικών φαινομένων, ένας δεύτερος στόχος είναι η εισαγωγή σε μεθοδολογικά ζητήματα και προβληματισμούς, τόσο σε θεωρητικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο εφαρμογής. Τέλος, το μάθημα επιδιώκει να ενισχύσει τη συνεργατικότητα στη διαδικασία μάθησης και επιστημονικών αναζητήσεων, μέσα από ομαδικές εργασίες με (περισσότερο ή λιγότερο) ‘εμπειρικό’ ή ‘θεωρητικό’ προσανατολισμό.
Λέξεις Κλειδιά
γλώσσα-κοινωνία, γλωσσική ποικιλότητα, κοινωνική πολυγλωσσία, γλωσσικές ανισότητες, εμπειρική μεθοδολογία, ελληνική γλώσσα
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Αρχάκης, Α. και Κονδύλη, Μ. (2011). Εισαγωγή σε ζητήματα κοινωνιογλωσσολογίας. 3η έκδοση. Αθήνα: Νήσος.
Meyerhoff, M. [2006] 2011. Introducing Sociolinguistics. 2nd edition. New York: Routledge.
Trudgill, P. 2000. Sociolingustics: An Introduction to language and society (4th edn). London: Penguin.
Wardhaugh, R. 2011. An Introduction to Sociolinguistics. 6th edition. Wiley-Blackwell.