Θέματα στη Γλωσσολογία

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘέματα στη Γλωσσολογία / Issues in Linguistics
ΚωδικόςΓλ 521
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΑγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600016480

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗΣ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑΣ

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 10
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΓλωσσολογίαΕπιλογήςΧειμερινό/Εαρινό-10

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘέματα στη Γλωσσολογία
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600155283
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα αναπτύξουν καλύτερη κατανόηση των παρακάτω σημασιολογικών και πραγματολογικών θεμάτων της γλώσσας: το πεδίο της σημασιολογίας σε αντιδιαστολή με αυτό της πραγματολογίας, τη φύση της έννοιας, τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της λεξικής και προτασιακής έννοιας, της λογικής σημασιολογίας, τις σχέσεις μεταξύ των επιπέδων των εννοιών, καθώς επίσης και τα φαινόμενα της δείξης, της σημασιολογικής προϋπόθεσης, του υπονοήματος και των πράξεων του λόγου. Επίσης, οι φοιτητές θα αναπτύξουν την ικανότητα να ερευνούν τις περιοχές αυτές αυτόνομα και να παρακολουθούν τις ερευνητικές εξελίξεις στη σύγχρονη θεωρητική και εφαρμοσμένη σημασιολογία και πραγματολογία.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σε αυτό το μάθημα, θα μάθετε για την πιο σημαντική πτυχή της γλώσσας, δηλαδή την έννοιά της. Θα κατανοήσετε τον τρόπο με τον οποίο η έννοια στη γλώσσα δημιουργείται χρησιμοποιώντας λέξεις, εκφράσεις και προτάσεις. Με άλλα λόγια, το μάθημα θα εξερευνήσει τη λεξική έννοια, την ποικιλία των σχέσεων μεταξύ των λέξεων, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο οι λέξεις, οργανωμένες μέσα σε προτάσεις, εκφράζουν ιδέες. Συνεπώς, στο πρώτο μέρος του μαθήματος, με τον τίτλο ΄σημασιολογία', θα ερευνήσουμε τη φύση της έννοιας που συνδέεται με λέξεις, τον τρόπο που οι λέξεις μέσα σε προτάσεις αναφέρονται σε καταστάσεις στον κόσμο και τον τρόπο που τις περιγράφουν. Δηλαδή, θα μάθετε πώς οι προτάσεις 'μιλούν' για τον κόσμο. Ωστόσο, δεν χρησιμοποιούμε τη γλώσσα μόνο για να περιγράψουμε τον κόσμο, αλλά κυρίως, για να ενεργήσουμε στην κοινωνική πραγματικότητα, να συμμετέχουμε σε κοινωνικά δρώμενα, να παντρευτούμε, να προσφέρουμε βοήθεια, να απολογηθούμε, να ζητήσουμε πληροφορίες. Όλα αυτά γίνονται, κατά αποκλειστικότητα με τη γλώσσα. Επίσης, συχνά, χρησιμοποιώντας τη γλώσσα, εννοούμε περισσότερα από αυτά που πραγματικά λέμε. Θα εξετάσουμε τα θέματα αυτά στο δεύτερο μέρος του μαθήματος, με τον τίτλο 'πραγματολογία'. Σε αυτό το στάδιο, θα δούμε τον τρόπο με τον οποίο η σημασιολογία και η πραγματολογία 'συνεργάζονται', κάθε φορά που χρησιμοποιούμε τη γλώσσα για να επικοινωνήσουμε. Το μάθημα ενδιαφέρει άμεσα τον/την εκπαιδευτικό της Αγγλικής γλώσσας, μια που φανερώνει τις πληροφορίες που στηρίζουν τις τρέχουσες μεθόδους διδασκαλίας. Ενδιαφέρει επίσης ερευνητικές περιοχές με γλωσσικό προσανατολισμό, όπως π.χ. γλωσσικές διαταραχές (μαθησιακές δυσκολίες), λογοτεχνία, ψυχιατρική, μετάφραση, υπολογιστική γλωσσολογία, γλωσσικό προγραμματισμό.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,4
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων782,8
Συγγραφή εργασίας / εργασιών903,3
Εξετάσεις682,5
Σύνολο27510
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές θα αντιμετωπίσουν την παρακάτω διαδικασία αξιολόγησης: α) Παρουσίαση ύλης (20% της τελικής βαθμολογίας) β) Συμμετοχή σε σεμινάρια (20% της τελικής βαθμολογίας) γ) Τελική εργασία ή/και εξετάσεις (50% της τελικής βαθμολογίας) δ) Συμμετοχή στο μάθημα (10% της τελικής βαθμολογίας)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
-Semantics: Meaning in Language by Eliza Kitis (2012, Thessaloniki: University Studio Press)
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
-Pragmatic Meaning and Cognition by Sophia Marmaridou (2000, John Benjamins Publishing Company) -Chierchia, Gennaro & Sally McConnell-Ginet (1900). Meaning and Grammar: An Introduction to Semantics. Cambridge Mass.: MIT Press. -Carston, Robyn (2002). Relevance Theory: the Pragmatics of Explicit Communication. Malden, MA : Blackwell Publishing. -Levinson, Stephen (2000). Presumptive Meanings: a theory of generalized conversational implicature. Cambridge, Mass. : MIT Press. -Levinson, Stephen (1983). Pragmatics. Cambridge University Press. -Lyons, John (1977). Semantics,vol.1. Cambridge University Press. -Lyons, John (1977). Semantics,vol.2. Cambridge University Press. -May, Jacob (1993). Pragmatics: An Introduction. Blackwell Publishing. Saeed, John (2003). Semantics (2nd ed.). Blackwell Publishing.
Τελευταία Επικαιροποίηση
16-12-2019