ΔΙΕΠΑΦΕΣ ΦΟΡΗΤΩΝ ΣΥΣΚΕΥΩΝ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΔΙΕΠΑΦΕΣ ΦΟΡΗΤΩΝ ΣΥΣΚΕΥΩΝ / MOBILE DEVICE INTERFACES
ΚωδικόςNET-06-01
ΣχολήΘετικών Επιστημών
ΤμήμαΠληροφορικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΔιονύσιος Πολίτης
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID40002948

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ-Τμήμα Πληροφορικής (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 49
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΓΕΝΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΚΑΤΑ ΕΠΙΛΟΓΗ635

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΔΙΕΠΑΦΕΣ ΦΟΡΗΤΩΝ ΣΥΣΚΕΥΩΝ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία4
Class ID
600155638
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Συνίσταται η προηγούμενη ενασχόληση με την "Επικοινωνία Ανθρώπου Υπολογιστή", καθώς και η γνώση αντικειμενοστρεφών γλώσσών προγραμματισμού, όπως η Java.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Γνωστικοί:θεωρητική τεκμηρίωση των "μεταφορών" (metaphors), των "παραδειγμάτων" (paradigms) και των "ιδιωμάτων" (idioms) που χρησιμοποιούνται στις φορητές και κινητές τεχνολογίες. Παραμετροποίηση των διεπαφών φορητών συσκευών. Εκμάθηση γλωσσών προγραμματισμού που να δημιουργούν με τεχνικές ταχείας προτυποποίησης (rapid prototyping) διαδραστικά μοντέλα που υλοποιούν τις τεχνικές "διαλόγου" που επιτάσσει η θεωρία. Δεξιότητες: Εκμάθηση λογισμικού στο χώρο της διασύνδεσης ετερογενών προγραμματιστικών περιβαλλόντων με φορητές τεχνολογίες.Παραμετροποίηση των διεπαφών των "Mobile Computing Devices" για εφαρμογές εμφυτευμάτων, 3D printing και remote sensing / fitting. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη διαδραστική διδασκαλία εξ αποστάσεως με φορητές-κινητές τεχνολογίες, ως βασικό συστατικό για τη μεταφορά των μαθημάτων στην εύελικτη ζώνη μάθησης.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Εισαγωγή: Περιγραφή των διεπαφών και των λειτουργιών ενός τυπικού φορητού συστήματος. Τα στοιχεία εισόδου (keyboards, chord keyboards, phone pads, handwriting devices, "mouses", gyroscopes, physical control sensors, iDrives κ.α.) και εξόδου (πολλαπλές οθόνες, μεγάλες -large- οθόνες, situated displays, dedicated displays, HDMI, DLNA, digital paper κ.α.) H διάδραση με φορητές συσκευές. Τα δικτυακά πρωτόκολλα επικοινωνίας με περιφερειακές συσκευές και το Διαδίκτυο (wi-fi, bluetooth, radio link, electromagnetic & optical interfacing). Ο μύθος της απεριόριστα εξελίξιμης συσκευής (infinetely fast machine). Η πανταχού παρούσα συσκευή, ο Δικτυακός Προγραμματισμός (Networked Computing) και το Yπολογιστικό Σύννεφο (Cloud Computing). Περιορισμοί στην αλληλεπίδραση με τις φορητές συσκευές. Προσδιορίζοντας τα στοιχεία της διεπαφής: appearance, interaction, design. Προσδιορίζοντας τα στοιχεία του χρήστη: behavioral aspects, liveness, dynamic interactions. Ανθρώπινοι παράγοντες (human factors) και φυσιολογία. Ο νόμος του Fitts. Σχεδιάζοντας την διεπαφή: Τα μοντέλα (models), τα παραδείγματα (paradigms) και οι μεταφορές (metaphors) που χρησιμοποιούν οι φορητές διεπαφές σε αντικατάσταση του desktop metaphor των σταθερών υπολογιστικών συστημάτων. Ταχεία προτυποποίηση (rapid prototyping) και σχεδίαση με script γλώσσες προγραμματισμού του διαδραστικού περιεχομένου (context) της αλληλεπίδρασης: dialogue widgets, query interfaces, WIMP (=Windows, Icons, Menus, Pointers) interfaces, Script Programming Toolkits. Συνολική παραμετροποίηση του πλαισίου αλληλεπίδρασης με τις φορητές συσκευές και δημιουργία Interaction Paradigm για τον προγραμματισμό με διαδικαστικές γλώσσες (Language versus Action). Προγραμματισμός της διεπαφής: Βασικές αρχές προγραμματισμού σε iOS, Android, Windows8. Διαδικτυακός προγραμματισμός και εφαρμογές (apps) φορητών συσκευών. Εκπαιδευτικές Απόψεις των διεπαφών φορητών συσκευών: Multimodality, Computer Supported Cooperative Work, Social Networks με φορητές συσκευές, Ubiquitus Computing. Σχεδιάζοντας την μάθηση με φορητές συσκευές (m-learning).
Λέξεις Κλειδιά
Φορητές Συσκευές, Σχεδίαση Αλληλεπίδρασης, Ταχεία Προτυποποίηση, Αξιολόγηση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
  • Ηλεκτρονικά Τεστ
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρησιμοποιούνται τα εργαλεία του VLE Moodle (http://elearning.auth.gr): -Ηλεκτρονικά Τεστ -Ηλεκτρονική υποβολή και παρουσίαση εργασιών μέσω Journal και Wiki -Συμμετοχική διαδικασία με χρήση Forum του VLE
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις24
Σεμινάρια3
Εργαστηριακή Άσκηση18
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων18
Πρακτική (Τοποθέτηση)3
Διαδραστική διδασκαλία στο Υπολογιστικό Κέντρο3
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων3
Εκπόνηση μελέτης (project)52
Συγγραφή εργασίας / εργασιών20
Εξετάσεις3
Ηλεκτρονικό Τεστ4
Σύνολο151
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Το μάθημα εφαρμόζει υβριδικό μοντέλο μάθησης σε ποσοστό 70% - 30%. Το 70% της ύλης παρουσιάζεται με τη μορφή κλασικής διδασκαλίας στο αμφιθέατρο και στο εργαστήριο. Από τους παρακολουθούντες απαιτείται η παρουσίαση βιβλιογραφικών εργασιών (2 τουλάχιστον) και ενός προγραμματιστικού project με γλώσσες και τεχνικές τάχιστης προτυποποίησης. Το 30% της διδασκαλίας γίνεται με ηλεκτρονικά μέσα υποβοήθησης και περιλαμβάνει: - Ηλεκτρονικά τεστ (2 τουλάχιστον) μέσω του VLE του ΑΠΘ (Blackboard στο τρέχον έτος) - Ηλεκτρονική Υποβολή ασκήσεων και μετρήσεων - Συμμετοχή σε forum και wiki του μαθήματος που εδράζονται σε υπηρεσίες του ΑΠΘ και του Διαδικτύου.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Άλλη / Άλλες (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Σχεδίαση Διαδραστικότητας: Επεκτείνοντας την Αλληλεπίδραση Ανθρώπου-Υπολογιστή, των Y. Rogers, H. Sharp, Jenny Preece, M. Γκιούρδας, 2013, ISBN: 978 960 512 650 6 (Ελλέιψει περισσότερο ειδικευμένου συγγράματος στην Ελληνική)
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
• Build Mobile: Websites and Apps for Smart Devices, των E. Castledine , M. Eftos , M. Wheeler, SItePoint Pty. Ltd., Australia, 2011. ISBN: 0987090844 • Understanding Mobile Human-Computer Interaction, του S. Love, Elsevier Information Systems Series, UK, 2005. ISBN: 0 7506 6352 9 • Designing Mobile Interfaces, των S. Hoober, E. Berkman, O’ Reilly Media, 2012. ISBN: 978-1-449-39463-9
Τελευταία Επικαιροποίηση
08-12-2020