ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ / INTRODUCTION TO PEDAGOGY
ΚωδικόςΥΜΠ1
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΧρήστος Τουρτούρας
Γνωστικό ΑντικείμενοΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΥ
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017628

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 237
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ116

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600155763

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγικό (Αρχ. Μουσείου 29, A)
ΌροφοςΌροφος 2
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ (322)
ΗμερολόγιοΠαρασκευή 15:00 έως 18:00
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα πρέπει: Να εισαχθούν στην επιστήμη της Παιδαγωγικής Να μάθουν τις ερευνητικές της μεθόδους Να εξοικειωθούν με τις βασικές της έννοιες Να ενημερωθούν σχετικά με τις βασικές θεωρίες της Να αναλύσουν ζητήματα καθημερινής διδακτικής πράξης Να πραγματοποιήσουν παρακολουθήσεις διδασκαλίας σε κανονικές τάξεις
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Πρόκειται για μια εισαγωγή στα αντικείμενα, στις έννοιες, στις μεθόδους και τα βασικά ερωτήματα της Παιδαγωγικής. Έχοντας στο επίκεντρο κάθε φορά ένα συγκεκριμένο πρόβλημα της εκπαιδευτικής επικαιρότητας, παρουσιάζεται ο τρόπος διερεύνησης και αντιμετώπισής του από τη σκοπιά της Παιδαγωγικής. Στο πλαίσιο αυτό σκιαγραφούνται οι πιο σημαντικές παιδαγωγικές θεωρίες και οι διαφορές τους. Επιπλέον, οι φοιτήτριες/φοιτητές παρακολουθούν διδασκαλίες σε δημόσια δημοτικά σχολεία.
Λέξεις Κλειδιά
παιδαγωγική σχέση, παιδαγωγικοί σκοποί, στόχοι, μέσα διδασκαλίας, μέθοδοι εκπαιδευτικής έρευνας
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Γίνεται χρήση υπολογιστή, βιντεοπροβολέα και διαφανειοσκόπιου κατά την παράδοση των μαθημάτων. Ακόμη, η επικοινωνία με τους φοιτητές και τις φοιτήτριες για οποιοδήποτε λόγο σχετικό με τα μαθήματα, πραγματοποιείται και μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-learning.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις782,6
Άσκηση Πεδίου501,7
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων311,0
Συγγραφή εργασίας / εργασιών210,7
Σύνολο1806
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αξιολογούνται με γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου. Στα πλαίσια αυτής, καλούνται να απαντήσουν σε ορισμένα ερωτήματα, που αναφέρονται σε συγκεκριμένο κείμενο, που τους επιδίδεται κατά τη διαδικασία της εξέτασης. Οι τοποθετήσεις τους πρέπει να στηρίζονται στις βασικές γνώσεις και τις παιδαγωγικές αρχές που έχουν συζητηθεί εκτενώς κατά τη διάρκεια των παραδόσεων και εμπεριέχονται στο βασικό σύγγραμμα που τους διανέμεται. Με τον τρόπο αυτόν, επιδιώκεται η ανίχνευση του βαθμού απόκτησης γνώσεων σχετικά με τις βασικές αρχές της Παιδαγωγικής επιστήμης και η κριτική ικανότητα τοποθέτησης και επιχειρηματολογίας σε καθημερινά ζητήματα σχολικής πρακτικής. Παράλληλα, αποφεύγεται η στείρα απομνημόνευση και η μηχανιστική αναπαραγωγή μεγάλου όγκου ακατέργαστων πληροφοριών, ενώ ταυτόχρονα αξιοποιούνται οι προσλαμβάνουσες εμπειρίες και παραστάσεις τους από την παρακολούθηση κάποιων ωρών διδασκαλίας σε επιλεγμένα σχολεία.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Λάχλου, Σ., Μπαλτάς, Χ., & Καρακατσάνη, Δ. (Επιμ.) (2017). Celestin Freinet. Θεσμική και κριτική παιδαγωγική. Για ένα ελεύθερο, ανοιχτό και συνεργατικό σχολείο. Αθήνα: Οι εκδόσεις των συναδέλφων. ή Houssaye, J. (2000) (Επιμέλεια). "Δεκαπέντε παιδαγωγοί. Σταθμοί στην ιστορία της παιδαγωγικής σκέψης". Αθήνα: Μεταίχμιο.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
• Παπαμαύρος, Μ. (1961). Σύστημα Νέας Παιδαγωγικής. Αθήνα: αυτοέκδοση. • Δανασσής-Αφεντάκης, Κ. Αντ. (1980). Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Τ. Β’. Η εξέλιξη της Παιδαγωγικής και Διδακτικής σκέψης (17ος - 20ός αι.). Αθήνα. • Kron, W. Fr. (2012) (Επιμ.: Αλ. Σοφός). Βασικές γνώσεις Παιδαγωγικής Επιστήμης. Αθήνα: Ίων. • Φούκας, Α. Β. (2014). Η παιδαγωγική θεωρία και επιστήμη στην Ελλάδα. 18ος και 19ος αιώνας. Βασικοί εκπρόσωποι-αντιπροσωπευτικά κείμενα. Θεσσαλονίκη: Δέσποινα Κυριακίδη. • Mialaret, G. (2011) (Επιμ.: Π. Καλογιαννάκη & Κ. Καρράς). Περί παιδαγωγικής και εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg. • Σατώ, Ζ. (Επιμέλεια) (χ. χρ.). Οι μεγάλοι Παιδαγωγοί. Από τον Πλάτωνα και τον Σωκράτη ως τον Τζων Ντιούι και τη Μαρία Μοντεσσόρι. Αθήνα: Γλάρος. • Ξωχέλλης, Δ. Π. (2005). Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Θεμελιώδη προβλήματα της Παιδαγωγικής Επιστήμης. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη Α.Ε. • Τσιάκαλος, Γ. (2008). Η υπόσχεση της Παιδαγωγικής. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. • Χατζηδήμου, Χρ. Δ. (2010). Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Συμβολή στη διάχυση της παιδαγωγικής σκέψης. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη Α.Ε. • Καρράς, Γ.Κ. (2014). Η παιδαγωγική επιστήμη άλλοτε και τώρα. Ιστορία-Μεταβάσεις-Προκλήσεις. Αθήνα: Gutenberg. • Πασιάς, Γ., Φλουρής, Γ., & Φωτεινός, Δ. (2015). Παιδαγωγική & Εκπαίδευση. Αθήνα: Γρηγόρη. • Πυργιωτάκης, Ε. Ι. (2011). "Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Επιστήμη". Αθήνα: Πεδίο.
Τελευταία Επικαιροποίηση
28-02-2020