ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΊΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΊΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ / SOCIOLOGY OF EDUCATION
ΚωδικόςΥΜ5
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΦωτεινή Κουγιουμουτζάκη
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017530

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 207
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό114

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΊΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600155765

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγικό (Αρχ. Μουσείου 29, A)
ΌροφοςΌροφος 2
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ (322)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 15:00 έως 18:00
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται ότι στο πλαίσιο του μαθήματος θα • κατανοήσουν τους δεσμούς της εκπαίδευσης με τους θεσμούς της οικονομίας και της πολιτικής • κατανοήσουν τους παράγοντες που επηρεάζουν την αλλαγή και εξέλιξη των εκπαιδευτικών θεσμών • είναι σε θέση να αναλύουν τις ιδεολογικές διαστάσεις των αναλυτικών προγραμμάτων • μπορούν να αντιλαμβάνονται τις επαγγελματικές ιδιαιτερότητες του εκπαιδευτικού έργου, ως μορφής διανοητικής εργασίας, και τους παράγοντες που επηρεάζουν την ποιότητα του
Γενικές Ικανότητες
  • Λήψη αποφάσεων
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών και φοιτητριών με βασικές έννοιες και θεωρίες της Κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης. Στο μάθημα εξετάζεται ο θεσμός της εκπαίδευσης εντός της κοινωνικής ολότητας και στις αλληλεπιδράσεις του με τις σφαίρες της οικονομίας, της πολιτικής και της ιδεολογίας. Αναδεικνύονται οι τρόποι με τους οποίους οι κοινωνικές σχέσεις καθορίζουν το χαρακτήρα της εκπαίδευσης, την πρόσβαση στις διάφορες βαθμίδες της, το περιεχόμενο των αναλυτικών προγραμμάτων. Επιπροσθέτως, εξετάζονται οι ιδιαιτερότητες του εκπαιδευτικού θεσμού, η σχετική του αυτονομία από τους άλλους κοινωνικούς θεσμούς και οι τρόποι με τους οποίους επενεργεί σε αυτούς. Το μάθημα περιλαμβάνει τις ακόλουθες ενότητες. Εισαγωγή στην κοινωνιολογία και στην κοινωνιολογία της εκπαίδευσης 2. Η μετάβαση στη βιομηχανική κοινωνία και η γένεση του εκπαιδευτικού θεσμού 3. Εθνικό κράτος και εκπαίδευση 4. Το σχολείο ως θεσμός κοινωνικής σταθερότητας. Η θεωρία του Émile Durkheim 5. Η θεωρία του λειτουργισμού για την εκπαίδευση 6. Εκπαίδευση και οικονομική ανάπτυξη. Η θεωρία του ανθρώπινου κεφαλαίου 7. Μαρξιστικές θεωρίες για την εκπαίδευση. Η θεωρία της αντιστοιχίας 8. Εκπαίδευση και ιδεολογία 9. Η θεωρία της αντίστασης 10. Η θεωρία του κρυφού αναλυτικού προγράμματος 11. Γλώσσα και σχολική επίδοση 12. Η θεωρία του πολιτισμικού κεφαλαίου 13. Μικροκοινωνιολογικές προσεγγίσεις της εκπαίδευσης
Λέξεις Κλειδιά
Κοινωνιολογία, Εκπαίδευση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις782,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων391,3
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1204
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
[30182]: Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης, Φραγκουδάκη Άννα
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
D.Blackledge, B.Hunt, Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης, κεφ.2,7,12 Π.Γούναρη, Γ.Γρόλλιος(επ.)Κριτική παιδαγωγική, κεφ.3
Τελευταία Επικαιροποίηση
03-09-2019