ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ – ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΙΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ – ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΙΑ / ENVIRONMENTAL EDUCATION - EDUCATION FOR SUSTAINABILITY
ΚωδικόςΥΜ18
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΓεώργιος Μαλανδράκης
Γνωστικό ΑντικείμενοΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΚΑΙ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017604

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 143
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό114

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ – ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΙΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600155771

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγικό (Αρχ. Μουσείου 29, A)
ΌροφοςΌροφος 2
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ (322)
ΗμερολόγιοΠαρασκευή 18:00 έως 21:00
Τύπος Μαθήματος
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Κατηγορία Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Καλή γνώση υπολογιστών
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτήτριες/τές να: • αποκτήσουν βασικές γνώσεις σχετικά με περιβαλλοντικά ζητήματα (π.χ., παγκόσμια θέρμανση), • κατανοήσουν τις βασικές αρχές της εκπαίδευσης για την αειφορία, τα χαρακτηριστικά, τους στόχους και τις βασικές μεθοδολογικές και διδακτικές προσεγγίσεις της.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σύγχρονα περιβαλλοντικά προβλήματα Ι: (α) Επιστημονική κατανόηση, (β) Κοινωνικοί και οικονομικοί παράγοντες που τα προκαλούν, (γ) Τρόποι αντιμετώπισής τους – ο ρόλος της εκπαίδευσης. Το παράδειγμα της Παγκόσμιας Θέρμανσης * Σύγχρονα περιβαλλοντικά προβλήματα ΙΙ: Εξασθένηση της στοιβάδας του όζοντος, ρύπανση εδάφους, αέρα, νερών, αλόγιστες δαπάνες, υπερκατανάλωση * Οικολογικό, ενεργειακό αποτύπωμα, αποτύπωμα νερού * Αρχές και φιλοσοφία της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και της «Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία» * Στόχοι αειφορίας UNESCO * Στόχοι UNESCO για την εκπαίδευση για την αειφορία * Στόχοι ΔΕΠΠΣ και ΝΠΣ για την εκπαίδευση για την αειφορία * Διαθεματικότητα στην ΠΕ * Επιλογή, σχεδιασμός, εφαρμογή και αξιολόγηση προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης / Εκπαίδευσης για Βιώσιμη Ανάπτυξη – Η μέθοδος Project – Πρακτική Εφαρμογή * Τυπικές και Εξειδικευμένες δραστηριότητες ΠΕ - Πρακτική εφαρμογή * ΤΠΕ και ΠΕ * Παιχνίδι ρόλων – Ιστοριογραμμή * Δραστηριότητες Πεδίου * Περιβαλλοντικά Παιχνίδια * Ανακεφαλαίωση
Λέξεις Κλειδιά
Περιβαλλοντική γνώση, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση / Εκπαίδευση για την Αειφορία, Μέθοδος Project, Μέθοδοι διδασκαλίας της ΠΕ/ΕΑ
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,3
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων782,6
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1204
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών γίνεται με γραπτές εξετάσεις στο τέλος του μαθήματος όπου χρησιμοποιούνται δύο (2) σταθμισμένες κλίμακες πολλαπλής επιλογής. Η πρώτη κλίμακα αξιολογεί τις γνώσεις τους σε έξι (6) σύγχρονα περιβαλλοντικά ζητήματα (Φαινόμενο του θερμοκηπίου, Όξινη βροχή, Εξασθένιση οζοντικής στιβάδας, Οικολογικό Αποτύπωμα, Ενεργειακό Αποτύπωμα, Υδατικό Αποτύπωμα) και η βαθμολογία που συγκεντρώνουν αντιστοιχεί στο 40% της συνολικής βαθμολογίας (0-4). Η δεύτερη κλίμακα αξιολογεί τις γνώσεις τους σε βασικές πτυχές και θεματικές τις ΠΕ/ΕΑ καθώς και σε θέματα διδακτικής και αξιολόγησης από αυτή την επιστημονική περιοχή. Η βαθμολογία η οποία συγκεντρώνουν στην δεύτερη αυτή κλίμακα αντιστοιχεί στο υπόλοιπο 60% της συνολικής βαθμολογίας (0-6). Η συνολική βαθμολογία κάθε φοιτητή/τριας προέρχεται από το άθροισμα των βαθμολογιών που συγκέντρωσε στις επιμέρους κλίμακες.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Γεωργόπουλος Α. (2014). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Ζητήματα ταυτότητας. Δαρδανός Γ. – Δαρδανός Κ. ΟΕ, Αθήνα. Gutenberg. ISBN 978-960-01-1642-7. (Κωδικός στον Εύδοξο: 41959215) Φλογαΐτη, Ε., (2011). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Πεδίο Α.Ε., Αθήνα.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Borucke, Michael, David Moore, Gemma Cranston, Kyle Gracey, Katsunori Iha, Joy Larson, Elias Lazarus, Juan Carlos Morales, Mathis Wackernagel, and Alessandro Galli. (2013). Accounting for Demand and Supply of the Biosphere’s Regenerative Capacity: The National Footprint Accounts’ Underlying Methodology and Framework.” Ecological Indicators, 24: 518–533. doi:10.1016/j.ecolind.2012.08.005. UNESCO (2012). Education for Sustainability Source book. Available at http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002163/216383e.pdf , Accessed March 1, 2013 UNESCO (2006). Teaching and learning for a sustainable future. UNESCO. Διαθέσιμο στο http://www.unesco.org/education/tlsf , accessed March 1, 2013. Γεωργόπουλος, Α. (2000). Γη: Ένας μικρός και εύθραυστος πλανήτης. Αθήνα: Gutenberg. Γεωργόπουλος, Α., Τσαλίκη, Ε. (1998). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Αρχές- Φιλοσοφία – Μεθοδολογία, Παιχνίδια & Ασκήσεις. Αθήνα: Gutenberg. (Εύδοξος:31955) Νέο Πρόγραμμα Σπουδών για το Περιβάλλον και την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη (2011). Διαθέσιμο στο http://digitalschool.minedu.gov.gr/info/newps.php, Προσπελάθηκε 1 Μαρτίου 2013 Τι είναι η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Πύλη Παιδαγωγικού Υλικού Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Διαθέσιμο στο http://www.env-edu.gr/Chapters.aspx?id=166, Προσπελάθηκε 1 Μαρτίου 2013. Τι είναι το οικολογικό αποτύπωμα; Διαθέσιμο στο http://medsos.gr/medsos/2008-08-12-07-20-53/2009-06-17-14-45-56/2009-06-17-14-48-33/750-2009-12-16-11-51-50.html, προσπελάθηκε 1 Μαρτίου 2013 Φέρμελη, Γ., Ρουσομουστακάκη – Θεοδωράκη, Μ., Χατζηκώστα, Κ., Γκαίτλιχ, Μ. (2009). Οδηγός Ανάπτυξης Δραστηριοτήτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, ΥΠ.Ε.Π.Θ. - Αθήνα. Διαθέσιμο στο http://www.env-edu.gr/ViewPack.aspx?id=42, Προσπελάθηκε 1 Μαρτίου 2013. Φλογαΐτη, Ε., (2011). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Πεδίο Α.Ε., Αθήνα (Εύδοξος: 12405074)
Τελευταία Επικαιροποίηση
16-09-2019