ΤΕΧΝΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΤΕΧΝΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ / ART IN EDUCATION
ΚωδικόςΥΜ20
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΜάρθα Ιωαννίδου
Γνωστικό ΑντικείμενοΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΥ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017634

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 210
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό114

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΤΕΧΝΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600155773

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοElementary Education (29 Arch. Museum str, A)
ΌροφοςFloor 2
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ (322)
ΗμερολόγιοTuesday 15:00 to 18:00
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/η φοιτήτρια θα: • έχει κατανοήσει βασικές έννοιες των Καλών Τεχνών και τη σύνδεσή τους με την Εκπαίδευση στο πλαίσιο μιας ολιστικής μορφωτικής προσέγγισης • έχει εισαχθεί στην Ιστορία της Τέχνης μέσα από τις κύριες περιόδους και τα καλλιτεχνικά ρεύματα/κινήματα• έχει έρθει σε μια πρώτη γνωριμία με τα κύρια εκφραστικά μέσα και τις τεχνικές των Καλών Τεχνών (Εικαστικών), έχοντας κυρίως θεωρητικά και εν μέρει πρακτικά δοκιμάσει να ασχοληθεί και να εκφραστεί με κάποια μορφή τέχνης • είναι σε θέση να διακρίνει τα βασικά οφέλη από την ενασχόληση με τις Εικαστικές Τέχνες σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο • έχει στοχαστεί, πειραματιστεί και συνεργαστεί με τους συμφοιτητές/ τις συμφοιτήτριές του/της για να δημιουργήσουν και να παρουσιάσουν από κοινού ένα καλλιτεχνικό έργο• έχει μελετήσει τη μορφή της εικαστικής παιδείας στο ελληνικό σχολείο μέσα από την ιστορία και τη λειτουργία του μαθήματος • αναζητήσει τρόπους αναβάθμισης της διδακτικής της τέχνης και της ιστορίας της στο σχολείο.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αποτελεί τη βασική εισαγωγή στο γνωστικό πεδίο των Καλών Τεχνών, στις έννοιες και στις πρακτικές τους, καθώς και στην εξέταση των κύριων ρόλων τους στην ανάπτυξη και καλλιέργεια του ατόμου. Η ύλη του μαθήματος περιλαμβάνει και την εξοικείωση των φοιτητών/ φοιτητριών με την Ιστορία της Τέχνης, ενώ στοχεύει στην κατανόηση της σπουδαιότητας των Εικαστικών Τεχνών και των σύγχρονων μορφών καλλιτεχνικής έκφρασης στην πολιτισμική και κοινωνική ευαισθητοποίηση των ανθρώπων. Έμφαση δίνεται στη παιδαγωγική διάσταση της εικαστικής εκπαίδευσης και στους τρόπους με τους οποίους μπορεί να συμβάλει ο/η εκπαιδευτικός στην καλύτερη εξοικείωση και ενασχόληση των μαθητών/ -τριών με τις τέχνες, με στόχο την καθολικότερη διαμόρφωση της ατομικής και πολιτιστικής τους ταυτότητας εντός και εκτός σχολικής τάξης. Μέσα από τη θεωρητική προσέγγιση και τις πρακτικές ασκήσεις οι φοιτητές/ οι φοιτήτριες αποκτούν μία συνολική και άμεση αντίληψη των ωφελειών που προκύπτουν από τη συστηματική και συνειδητή ενασχόλησή τους με τις διάφορες μορφές Τέχνης καθώς και το άνοιγμα του ορίζοντά τους, που επιτυγχάνεται με την ευρύτερη πολιτισμική τους καλλιέργεια και εγρήγορση. Παράλληλος στόχος είναι να μπορέσουν οι σπουδαστές να ανταποκριθούν στη σύγχρονη προσέγγιση για καθολικότητα της γνώσης μέσα από διεπιστημονικές εφαρμογές, αντιλαμβανόμενοι πώς οι Τέχνες μπορούν να συμβάλουν ουσιαστικά στην κατάργηση των αυστηρών διαχωριστικών γραμμών μεταξύ των ποικίλων γνωστικών πεδίων.
Λέξεις Κλειδιά
Τέχνη, Εικαστικές Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Παιδαγωγική της Τέχνης, φαντασία, κριτική σκέψη, έκφραση, ομαδικότητα, καλλιτεχνική δημιουργία, νοητική/κινητική/συναισθηματική ενεργοποίηση, ανθρωπιστική παιδεία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
  • εργαστήρια καλλιτεχνικά
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις481,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων160,5
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο220,7
Διαδραστική διδασκαλία στο Υπολογιστικό Κέντρο60,2
Συγγραφή εργασίας / εργασιών200,7
Καλλιτεχνική δημιουργία80,3
Σύνολο1204
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτή Εργασία (70%) και Εργαστηριακή / Καλλιτεχνική Εργασία (ομαδικό), αποτέλεσμα της άσκησης στο εργαστήριο (30%) Η προφορική εξέταση είναι εναλλακτική μορφή αξιολόγησης, αντί της γραπτής εργασίας και της ομαδικής καλλιτεχνικής και εργαστηριακής άσκησης/ δημιουργίας.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΤΩΝ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 6986 Έκδοση: 1η ΈΚΔΟΣΗ/2008 Συγγραφείς: ΒΑΟΣ ΑΝΤΩΝΗΣ ISBN: 978-960-6760-38-9 Τύπος: Σύγγραμμα Διαθέτης (Εκδότης): ΜΟΤΙΒΟ ΕΚΔΟΤΙΚΗ Α.Ε. Τέχνη. βλέπω - γνωρίζω - αισθάνομαι Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 34066 Έκδοση: 1η έκδ./2010 Συγγραφείς: Χαραλαμπίδης Άλκης ISBN: 978-960-12-1960-8 Τύπος: Σύγγραμμα Διαθέτης (Εκδότης): University Studio Press Α.Ε.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Chapman Laura, H, Η διδακτική της Τέχνης. Προσεγγίσεις στην καλλιτεχνική αγωγή, επιμ. Π. Χριστοδουλίδη, Νεφέλη, Αθήνα 1993 Ρόμπισον Κεν, Οι Τέχνες στα Σχολεία, Καστανιώτης, 1999 Ποικιλία βιβλίων, άρθρων, ιστοτόπων κ.ά. που υπάρχουν αναρτημένα στο Elearning του μαθήματος.
Τελευταία Επικαιροποίηση
03-09-2019