ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΑΔΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΑΔΑ / EDUCATIONAL POLICY AND EDUCATIONAL REFORM IN MODERN GREECE
ΚωδικόςΥΜ12
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΔημήτριος Χαραλάμπους
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017537

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 147
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό214

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΑΔΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600155776
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
-Να κατανοήσουν το πως δομήθηκε το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα από το 1974 έως σήμερα και το διεθνές-ευρωπαϊκό πλαίσιό του. -Να είναι σε θέση να αποτιμήσουν κριτικά όχι μόνο τις πολιτικές που ασκήθηκαν στο παρελθόν, αλλά και να παρακολουθούν, να κατανοούν και να διαμορφώνουν τη θέση τους για την τρέχουσα εκπαιδευτική πολιτική. -Να γνωρίζουν τους βασικούς νόμους της εκπαίδευσης
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι μελλοντικοί δάσκαλοι/λες το πλαίσιο λειτουργίας του σύγχρονου ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, καθώς και τις πολιτικές με τις οποίες αυτό δομήθηκε. Εισαγωγικά παρουσιάζονται οι εξελίξεις που παρατηρήθηκαν στα ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά συστήματα μετά από το β’ παγκόσμιο πόλεμο και η αποκλίνουσα εκπαιδευτική πολιτική που ασκήθηκε στο μετεμφυλιακό ελληνικό κράτος. Στη συνέχεια εξετάζονται συστηματικά οι όροι και οι προϋποθέσεις της μεταπολιτευτικής περιόδου που συγκροτούν το νέο πλαίσιο. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο τοποθετούνται οι εκπαιδευτικές πολιτικές που ασκούνται από τις κυβερνήσεις της Νέας Δημοκρατίας (1976-77) και του ΠΑΣΟΚ (1982-85). Από το 1990 και εξής η ελληνική εκπαιδευτική πολιτική εξετάζεται μέσα στο νέο ιστορικό πλαίσιο που δημιούργησαν η παγκοσμιοποίηση και η επικράτηση της νεοφιλελεύθερης ιδεολογίας. Έτσι ορισμένες πτυχές της εκπαιδευτικής πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας (1990-93) και ιδιαίτερα η ‘μεταρρύθμιση Αρσένη’ (1997-98) συσχετίζονται με ό,τι επικρατεί στον διεθνή εκπαιδευτικό λόγο. Καταληκτικά εξετάζεται η εκπαιδευτική πολιτική της περιόδου 2010-2013 σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση που πλήττει την Ελλάδα και γενικότερα την Ευρώπη.
Λέξεις Κλειδιά
εκπαιδευτική πολιτική, εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, ομάδες πίεσης, εκπαιδευτική νομοθεσία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
-Εκτεταμένη χρήση διαφανειών (powerpoint) -Επικοινωνία μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου με τους φοιτητές/φοιτήτριες
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις782,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων150,5
Συγγραφή εργασίας / εργασιών240,8
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1204
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Αλέξης Δημαράς: Ιστορία της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης: το ανακοπτόμενο άλμα, Μεταίχμιο, Αθήνα 2013. Δημ. Φ. Χαραλάμπους (επιμ.): Μεταπολίτευση και εκπαιδευτική πολιτική: παρελθόν-παρόν-μέλλον, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2007. Σήφης Μπουζάκης: Εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα, τόμ. Β’, Gutenberg, Αθήνα 2002. Ε. Ζαμπέτα: Η εκπαιδευτική πολιτική στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση (1974-1989), Θεμέλιο, Αθήνα 1994. Α. Καζαμίας: Η εκπαιδευτική κρίση στην Ελλάδα και τα παράδοξά της: μια ιστορική-συγκριτική θεώρηση, στα: Πρακτικά Ακαδημίας Αθηνών, τόμ. 58, 1983.
Τελευταία Επικαιροποίηση
13-09-2019