ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ / TEACHING GEOGRAPHY
ΚωδικόςΥΜ14
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΝικόλαος Λαμπρινός
Γνωστικό ΑντικείμενοΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΚΑΙ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017600

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 6
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό324

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600155783

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγικό (Αρχ. Μουσείου 29, A)
ΌροφοςΌροφος 2
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ (322)
ΗμερολόγιοΤετάρτη 15:00 έως 18:00
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο τέλος των μαθημάτων οι φοιτητές: α) θα γνωρίζουν τα προγράμματα σπουδών της γεωγραφίας σε άλλα κράτη του κόσμου β) θα γνωρίζουν τις αλλαγές στο Αναλυτικό Πρόγραμμα της Γεωγραφίας του Δημοτικού σχολείου που έγιναν στην Ελλάδα από το 1834 έως σήμερα γ) θα γνωρίζουν για τα βασικά στοιχεία ενός χάρτη, πως διδάσκονται και ποια προβλήματα μπορεί να συναντήσουν κατά τη διδασκαλία. δ) θα έχουν μάθει για το χώρο και τη σημασία του στην κατανόηση της κλίμακας ε) θα γνωρίζουν για τις χαρτογραφικές προβολές και τη σημασία τους στη διδασκαλία της γεωγραφίας στ) θα έχουν ενημερωθεί για την εξέλιξη της διδασκαλίας της γεωγραφίας με τη βοήθεια των ψηφιακών μέσων. ζ) θα έχουν μάθει πως διδάσκοντες οι αφηρημένες έννοιες της γεωγραφίας
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Γεωγραφική Εκπαίδευση – Κόσμος 2. Γεωγραφική Εκπαίδευση – Ελλάδα. Αναλυτικά Προγράμματα Γεωγραφίας 3. Διαθεματικότητα: Γεωγραφία – Ιστορία 4. Χώρος 1-Σχολικοί χάρτες 5. Χάρτης 2- Αντίληψη του χώρου από τα παιδιά 6. Προσανατολισμός 7. Πρώτες αρχές στην κατασκευή χαρτών 8. Τρίτη Διάσταση – Ελλάδα – ανάγλυφο 9. Προβολές χαρτών 10. Σχεδιαγράμματα – Άτλαντες 11. Διδασκαλία αφηρημένων εννοιών γεωγραφίας 12. Σχολικά προγράμματα εκπαίδευσης. 13. Ψηφιακή γεωγραφία
Λέξεις Κλειδιά
γεωγραφική εκπαίδευση, Ελλάδα, Ευρώπη, Κόσμος, Χώρος-κλίμακα, διδασκαλία χαρτών, ψηφιακή γεωγραφία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Περιγραφή
Power Point, ιστοσελίδες, ανοιχτά και δωρεάν χωρικά λογισμικά, διαδικτυακή χαρτογραφία
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις782,6
Εργαστηριακή Άσκηση120,4
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων240,8
Συγγραφή εργασίας / εργασιών30,1
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1204
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτές εξετάσεις
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Κατσίκης Α. 1999. Διδακτική της Γεωγραφίας. ΤΥΠΩΘΗΤΩ - ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΑΡΔΑΝΟΣ Λαμπρινός, Ν. 2009. Σχετικά με τη Διδασκαλία της Γεωγραφίας στο Σχολείο. Εκδόσεις Γράφημα, Θεσσαλονίκη, σελ. 294.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
MacEachren A. M. 1995. How maps work. New York: The Guilford Press, p. 513 Αλευριάδου, Α., 1998. Η εξέλιξη της ικανότητας των εννοιών του χώρου σε παιδιά νοητικώς καθυστερημένα και νοητικώς ομαλά. Διδακτορική διατριβή, Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα Ψυχολογίας, Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη. Schmeinck, D., Knecht, P., Kosack, W., Lambrinos, N., Musumeci, M. and Gatt., S. 2010. Through the Eyes of Children. The Implementation of a European Dimension by Peer Learning in Primary School. Socrates – Comenius. Education and Culture. Mensch und buch verlag, p.236, Berlin (το βιβλίο συνοδεύεται από ένα DVD και ένα USB-stick) Λαμπρινός, Ν., Ασικλάρη, Φ., Καλαθάς, Α., (2013). Αξιοποιώντας τα GIS και τη διαδικτυακή χαρτογραφία στο σχολείο. Μία πρόταση για τη διδασκαλία της Γεωγραφίας. Τεύχος 1ο: Χάρτες, σελ. 48. Εκδόσεις ΓΡΑΦΗΜΑ. Θεσσαλονίκη. Lambrinos, N. and Asiklari F. (2014). The introduction of GIS and GPS through local history teaching in primary school. European Journal of Geography, vol.5, n.1, pp.32-47 (in http://www.eurogeography journal.eu/) Λαμπρινός, Ν., (2015). Οι τεχνολογίες των Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών (ΓΣΠ) ως εργαλεία υποστήριξης της χωρικής σκέψης στο πλαίσιο της γεωγραφικής διερεύνησης. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου, 7 Μαρτίου 2015, Λευκωσία, Κύπρος, σελ.1-37. Zwartjes, L. (ed.) (April 2016). Case Studies of Personalized Learning. Connecting Education to the Cloud for Digital Citizenship. Deliverable 4.2 of the School on the Cloud project. Co-funded by the Lifelong Learning Programme of the European Union 543221-LLP-1-2013-GR-KA3-KA3NW. Βουδρισλής, Ν., Λαμπρινός, Ν., 2018. Προσανατολισμοί της εκπαίδευσης για την παγκόσμια ιδιότητα του πολίτη και ο ρόλος του εκπαιδευτικού. Στο: Γεώργιος Νικολάου, Στυλιανή Ν. Τσεσμελή, Κωνσταντίνος Δ. Μαλαφάντης & Ιωάννης Δημάκος (eds), Πρακτικά 11ου Πανελλήνιου Συνεδρίου της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος, Τόμος Α, σελ. 325-333, Παιδαγωγική Εταιρεία Ελλάδας, Πάτρα, 23-25 Νοεμβρίου 2018. Kosmidis, V.C., Lambrinos, N., 2018. Scaffolding spatial problem solving in science: Guidelines derived from theory and research. European Journal of Geography, vol.9, n.4, pp.22-33 (in http://www.eurogeographyjournal.eu/) Ιντζίδου, Γ., Λαμπρινός, Ν., 2019. Διερεύνηση των γνώσεων των μαθητών Δημοτικών Σχολείων στην ψηφιακή χαρτογραφία. Πρακτικά 12ου Διεθνούς Συνεδρίου της ελληνικής Γεωγραφικής Εταιρείας, 1-4 Νοεμβρίου, Αθήνα.
Τελευταία Επικαιροποίηση
05-01-2020