ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΚΗ ΜΑΘΗΣΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΛΕΥΘΕΡΙΑΚΗ ΜΑΘΗΣΗ / LIBERTARIAN LEARNING
ΚωδικόςΕΜ15
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑθανάσιος Μαρβάκης
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017559

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 1
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής424

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΛΕΥΘΕΡΙΑΚΗ ΜΑΘΗΣΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600155787

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγική Σχολή (Πύργος)
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΙΣΟΓΕΙΟΥ 01 (175)
ΗμερολόγιοΔευτέρα 15:00 έως 18:00
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
  • Γερμανικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του εργαστηριακού μαθήματος, οι φοιτητές/-τριες θα εξασκηθούν στον εντοπισμό, τη διερεύνηση και παρουσίαση επιμέρους ερωτημάτων/θεμάτων στο πεδίο Ελευθεριακής Μάθησης.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του εργαστηριακού μαθήματος, οι φοιτητές/-τριες θα εξασκηθούν στον εντοπισμό, τη διερεύνηση και παρουσίαση επιμέρους ερωτημάτων/θεμάτων στο πεδίο Ελευθεριακής Μάθησης
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η οργάνωση κοινωνικών πρακτικών μόρφωσης (δηλ. μάθησης & εκπαίδευσης) συμπορεύεται ιστορικά με πλούσιους θεωρητικούς προβληματισμούς και πρακτικές πρωτοβουλίες αμφισβήτησης και βελτίωσής τους. Με μια γρήγορη ματιά προβάλλει ως χαρακτηριστικό των σχετικών προβληματισμών και των πρωτοβουλιών ελευθεριακής μάθησης των τελευταίων 200 ετών ότι στηρίζονται αλλά και στηρίζουν ταυτόχρονα δύο λογικά διακριτούς, βασικούς πυλώνες. Το «ζήτημα της εξουσίας/ελευθερίας» στη μάθηση έχει δηλαδή πάντα διπλές βάσεις, διπλή αναφορά! 1. Η εξουσία πριν και μετά τη μάθηση - αποκλεισμός & πρόσβαση στη γνώση - διάχυση της γνώσης στη κοινωνία - ποια γνώση για ποιον 2. Ελευθερία και εξαναγκασμός κατά τη διάρκεια και μέσω της μάθησης Η ελευθεριακή μάθηση στοχεύει δηλαδή με τους δύο αυτούς συνυφασμένους πυλώνες της στην άρση των εκάστοτε ιστορικά και γεωγραφικά συγκεκριμένων εμποδίων που υπάρχουν, που επιβάλλονται ως περιορισμοί στα υποκείμενα και τα εμποδίζουν ή τα αποκλείουν από τη συμμετοχή τους στον κοινωνιακά παραγόμενο πλούτο (εν προκειμένω: της γνώσης – ως το διακύβευμα της μόρφωσης γενικότερα). Οι δύο πυλώνες της ελευθεριακής μάθησης, ως εργαλεία για την άρση των ιστορικών, κοινωνικών εμποδίων στην μάθηση, δεν αναφέρονται μόνο στη διαδικασία της, αλλά, επίσης, και στο περιεχόμενό της. Η προσπάθεια άρσης των εμποδίων αφορά δηλαδή και την - δυστυχώς αυτονόητη πλέον σ’ εμάς - διάσπαση μεταξύ περιεχόμενου και διαδικασίας της μάθησης, η οποία αποτελεί κεντρικό μοχλό παρεμπόδισης των υποκειμένων στη μάθηση. Οι θεωρητικές και πρακτικές πρωτοβουλίες που «θίγουν» το ζήτημα της εξουσίας (& κυριαρχίας) στη μάθηση πραγματεύονται συνεπώς τόσο τη διαδικασία όσο και το περιεχόμενο της μάθησης. Η «εξουσία» δεν είναι κάποιο επιπρόσθετο – εξωτερικό; - στοιχείο στην ενιαία εκπαιδευτική διαδικασία, το οποίο επηρεάζει την επιτυχία της εκ των υστέρων ή αρνητικά. Η «εξουσία» είναι συστατικό μέρος του πυρήνα κάθε οργανωμένης μορφωτικής διαδικασίας/δραστηριότητας. Ο πυρήνας των απαιτήσεων της κοινωνίας από τη μάθηση συντίθεται ο ίδιος ακριβώς από μια αντιφατική ενότητα. Σκοποί &στόχοι του μαθήματος Το μάθημα στοχεύει να δημιουργήσει χώρο, προκειμένου να εντοπιστούν, διερευνηθούν, συζητηθούν, μελετηθούν και παρουσιαστούν επιμέρους θεωρητικές ή/και πρακτικές πρωτοβουλίες και προβληματισμοί που αφορούν σε πρόσωπα, θεματικές ή/και εγχειρήματα ελευθεριακής μάθησης ανά τον κόσμο. Λόγω του διεθνούς χαρακτήρα του υλικού θα πρέπει να κάνουμε χρήση όλων των γλωσσικών κ.α. ικανοτήτων που διαθέτουμε για την ανεύρεση και μελέτη των διαφορετικών πηγών!
Λέξεις Κλειδιά
Ελευθεριακή Μάθηση, εξουσία, κυριαρχία,
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Βιβλίο
  • Ηλεκτρονικές πηγές, αρχειακό υλικό, "γκρι υλικό"
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Σταθερή ηλεκτρονική επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/-τριες
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις180,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων120,4
Εκπόνηση μελέτης (project)401,3
Συγγραφή εργασίας / εργασιών501,7
Σύνολο1204
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ, ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑ Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 22769017 Εκδότης ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ, 2014 Συγγραφείς: Charles W. Tolman ISBN 9789604583683 ΕΠΙΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΤΙΜΩΡΙΑ - Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΗΣ ΦΥΛΑΚΗΣ Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: ???? Εκδότης ΠΛΕΘΡΟΝ, 2011 Συγγραφείς: MICHEL FOUCAULT ISBN 978-960-348-226-0
Τελευταία Επικαιροποίηση
23-02-2020