ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ / SOCIOLOGY OF CHILDHOOD
ΚωδικόςΕΜ27
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΦωτεινή Κουγιουμουτζάκη
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017571

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 1
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής424

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600155790

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγικό Μπλε
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΛΥΟΜΕΝΟ 1 (172)
ΗμερολόγιοΔευτέρα 15:00 έως 18:00
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
Κατηγορία Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στόχος του μαθήματος είναι η παρουσίαση και η κατανόηση θε¬μά¬των αναφορικά με την έννοια της παιδικής ηλικίας, έτσι όπως αυτή αναλύεται και εξετάζεται από τη σκοπιά της επιστήμης της κοινωνιολογίας. Το μάθημα επικεντρώνει στην έννοια της παιδικής ηλικίας ως κοινωνικής κατηγορίας, εξετάζοντας τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, τις διαδικασίες κοινωνικής της συγκρότησης και τις αλλαγές που τη διακρίνουν ως προς την κοινωνικό τόπο και χώρο.Ειδικότερα, οι φοιτητές/τριες αναμένεται στο πλαίσιο του μαθήματος: - να εξοικειωθούν με έννοιες και ερωτήματα σχετικά με το τι σημαίνει παιδική ηλικία, πώς δομείται και κατασκευάζεται κοινωνικά, πώς ορίζονται οι σχέσεις μεταξύ παιδικής ηλικίας και ενηλικιότητας - να αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με τις αλλαγές που έχουν επέλθει ιστορικά, στη σημασία και στον κοινωνικό ορισμό της παιδικής ηλικίας καθώς και τις σύγχρονες εκδοχές της - να αναγνωρίσουν την πολλαπλότητα της παιδικής ηλικίας ξεπερνώντας την αντίληψη ότι πρόκειται για ένα παγκόσμιο, ομοιογενές και αμετάβλητο φαινόμενο, δεδομένου ότι υπάρχουν μορφές παιδικής ηλικίας που υφίστανται ταυτόχρονα, καθιστώντας έτσι προβληματική κάθε απόπειρα γενίκευσης και δημιουργίας ενός ενιαίου παιδικού προτύπου - να μπορούν να κρίνουν την κοινωνική σημασία και τις συνέπειες αφενός της εφαρμογής προγραμμάτων και πολιτικών που αφορούν στο παιδί, αφετέρου της επικράτησης ορισμένων επιστημονικών και επαγγελματικών Λόγων που αρθρώνονται γύρω από την έννοια του παιδιού και της παιδικής ηλικίας
Γενικές Ικανότητες
  • Λήψη αποφάσεων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
• Κοινωνιολογία της Παιδικής Ηλικίας: Μία εισαγωγή • Κλασικές θεωρίες κοινωνικοποίησης: - το παιδί ως παθητικό κοινωνικό υποκείμενο - η διαμόρφωση της παιδικής ταυτότητας ως διαλεκτική διαδικασία - η ψυχαναλυτική προσέγγιση • Η παιδική ηλικία, ο χρόνος και οι γενεακές σχέσεις: - η ηλικία ως συστατικό των ασύμμετρων σχέσεων εξουσίας μεταξύ ανηλίκων και ενηλίκων - η έννοια και η σημασία της γενιάς • Μη δυτικές κοινωνίες: πρακτικές κοινωνικοποίησης και μάθησης διαμέσου τελετών μύησης - παραδείγματα • Η ιστορική και κοινωνική θεώρηση της παιδικής ηλικίας - η παιδική ηλικία ως δημιούργημα των σύγχρονων κοινωνιών - από την επινόηση στην «εξαφάνιση» της παιδικής ηλικίας • Η νέα κοινωνιολογία της παιδικής ηλικίας - το παιδί ως ενεργητικό κοινωνικό υποκείμενο - η δομική προσέγγιση στην κοινωνιολογική μελέτη της παιδικής ηλικίας • Κοινωνικός έλεγχος και δικαιώματα του παιδιού - Η παιδική ηλικία ως πεδίο παρέμβασης και ρύθμισης - Το σχολείο ως θεσμός συμβολικού ελέγχου και χειραγώγησης της παιδικής ηλικίας - Η σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού • Αποκλίνουσες κατηγορίες παιδικής ηλικίας (παιδιά εργαζόμενοι, παιδιά θύτες, παιδιά του δρόμου, παιδιά στρατιώτες)
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις782,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων391,3
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1204
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Μακρυνιώτη Δ. (επιμ.), Παιδική Ηλικία, Αθήνα, νήσος, 1997. Μακρυνιώτη Δ. (επιμ.), Κόσμοι της Παιδικής Ηλικίας - τοπικά δ΄, Αθήνα, Ε.Μ.Ε.Α., 2003
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Κείμενα σε ηλεκτρονική μορφή
Τελευταία Επικαιροποίηση
03-09-2019