ΝΕΟΤΕΡΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΚΙΝΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΙΔΕΕΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΝΕΟΤΕΡΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΚΙΝΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΙΔΕΕΣ / CONTEMPORARY PEDAGOGICAL MOVEMENTS AND IDEAS
ΚωδικόςΕΜ37
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΙωάννης Μπέτσας
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017581

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 1
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής424

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΝΕΟΤΕΡΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΚΙΝΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΙΔΕΕΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600155791
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Επίπεδο 6 (1ος κύκλος σπουδών) Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές και φοιτήτριες αναμένεται: Να γνωρίσουν τα σημαντικότερα παιδαγωγικά κινήματα που εκδηλώθηκαν στο διάστημα από το 18ο αιώνα έως τις μέρες μας Να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν και να εξηγούν τις διαφορετικές αντιλήψεις για το σκοπό και το νόημα της εκπαίδευσης που κυριάρχησαν στο διάστημα αυτό Να αναδείξουν και να συζητήσουν κρίσιμα και συνεκτικά λογικά επιχειρήματα σχετικά με τη σύγχρονη σκοποθεσία και το νόημα της εκπαίδευσης στις μέρες μας Να αποκτήσουν την ικανότητα να επικοινωνούν με σαφήνεια ιστορικές παιδαγωγικές έννοιες και ιδέες Να κατανοήσουν και να ερμηνεύσουν τις παιδαγωγικές ιδέες μέσα στο ευρύτερο πλαίσιο της εποχής, όπως αυτό προσδιορίστηκε από το ιδεολογικό πολιτικό και κοινωνικοοικονομικό συγκείμενο Να έχουν επαρκή γνώση των προσεγγίσεων που επικράτησαν αναφορικά με τη διδασκαλία και τη μάθηση Να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν και να εξηγούν της μοτίβα της συνέχειας και της αλλαγής αναφορικά με τη διδασκαλία και τη μάθηση Να περιγράφουν τις διαφορετικές θεωρήσεις που επικράτησαν στη νεωτερική περίοδο αναφορικά με το επάγγελμα του εκπαιδευτικού Να είναι σε θέση να περιγράφουν τις βασικές ιδεολογικές και κοινωνικοπολισμικές παραμέτρους που οδήγησαν σε διαφορετικές προσεγγίσεις αναφορικά με την πρόσβαση στην εκπαίδευση Να έχουν επαρκή γνώση και κατανόηση των βασικών στοχαστών και των απόψεών τους αναφορικά με τη μεταρρύθμιση της παιδαγωγικής
Γενικές Ικανότητες
  • Ομαδική εργασία
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
- Η θεματική της Ιστορικής Παιδαγωγικής - Επιστημολογικές εξελίξεις και η αυτονόμηση του πεδίου των επιστημών της εκπαίδευσης - Προσεγγίσεις στην κοινωνική ιστορία του σχολικού συστήματος - Ο χριστιανικός ουμανισμός του Erasmus - Η ιδέα του γενικού λαϊκού σχολείου στον Ratke και τον Comenius - Η φυσική ανάπτυξη του παιδιού στο έργο των Jean-Jacques Rousseau, Johann Heinrich Pestalozzi και Friedrich Wilhelm Froebel - Η θεμελίωση της παιδαγωγικής επιστήμης από τον Johnann Friedrich Herbart (ερβαρτιανισμός και νεοερβαρτιανισμός) - Το κίνημα της Προοδευτικής Εκπαίδευσης (Dewey, Kilpatrick, Counts) - Η Θεσμική Παιδαγωγική του Célestin Freinet - Η κίνηση για το Νέο Σχολείο στην Ευρώπη (Kerschensteiner, Gaudig, Ferrière) - Η πρόταση της σοσιαλιστικής αγωγής (Makarenko, Suxomlinski) - Το κίνημα της αντιαυταρχικής αγωγής και το σχολείο του Summerhill - Η επίδραση της ψυχολογίας στην εκπαίδευση (Vygotsky, Piaget, Bruner) - Η κριτική παιδαγωγική και Paulo Freire - H αμφισβήτηση του σχολείου και η πρόταση αποσχολειοποίησης στους Goodman και Illich
Λέξεις Κλειδιά
Θεωρία αγωγής, Ιστορία Εκπαίδευσης
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις782,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων220,7
Συγγραφή εργασίας / εργασιών170,6
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1204
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών στηρίζεται: i) σε τρίωρη γραπτή εξέταση με ανοικτές σημειώσεις σε ζητήματα που σχετίζονται με τις θεματικές ενότητες που θα αναπτυχθούν στη διάρκεια του μαθήματος και προσδιορίζονται σε τρία επίπεδα δυσκολίας (γνώσεων, δεξιοτήτων, ικανοτήτων) όπως περιγράφονται στην ενότητα «μαθησιακά αποτελέσματα» (60%) και ii) στις εργασίες των φοιτητών / φοιτητριών. Η αξιολόγηση των εργασιών αναφέρεται στο περιεχόμενό τους, την οργάνωση και τη διαδικασία της παρουσίασής τους και στο γραπτό κείμενο, έκτασης 8 έως 10 σελίδων, που καλείται να ανταποκριθεί στις προδιαγραφές της επιστημονικής τεχνογραφίας και θα παραδοθεί στην τελευταία συνάντηση του εξαμήνου).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Hofstetter Rita (επιμέλεια), Schneuwly Bernard (επιμέλεια), Καρακατσάνη Δέσποινα (μετάφραση - επίμετρο) (2005), Εισαγωγή στις επιστήμες της εκπαίδευσης, Αθήνα: Μεταίχμιο. Houssaye J. (2000). 15 Παιδαγωγοί. Η επίδρασή τους σήμερα, Αθήνα: Μεταίχμιο.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Bertrand Y. (2003). Contemporary Theories and Practice in Education, Atwood Publishing. Carr W., Kemmis S. (1997). Για μια κριτική εκπαιδευτική θεωρία, Αθήνα: Κώδικας. Hofstetter Rita (επιμέλεια), Schneuwly Bernard (επιμέλεια), Καρακατσάνη Δέσποινα (μετάφραση - επίμετρο) (2005), Εισαγωγή στις επιστήμες της εκπαίδευσης, Αθήνα: Μεταίχμιο. Houssaye J. (2000). 15 Παιδαγωγοί. Η επίδρασή τους σήμερα, Αθήνα: Μεταίχμιο. Reble, Α. (1990). Ιστορία της Παιδαγωγικής, Αθήνα: Εκδόσεις Παπαδήμας. Γρόλλιος Γ. (2011). Προοδευτική εκπαίδευση και αναλυτικό πρόγραμμα, Αθήνα: Επίκεντρο. -Συναφή επιστημονικά περιοδικά: History of Education Quarterly Paedagogica Historica. International Journal of the History of Education -Ιστοσελίδες https://www.he.duth.gr/sharedhistories/
Τελευταία Επικαιροποίηση
04-09-2019