ΓΛΩΣΣΑ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΣ: Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΓΛΩΣΣΑ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΣ: Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ / BODY LANGUAGE AND SPEECH: THE CONTRIBUTION OF THEATRE IN CLASS
ΚωδικόςΕΜ85
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΕυαγγελία Παπαγεωργίου
Γνωστικό ΑντικείμενοΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΥ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017653

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 1
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής424

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΓΛΩΣΣΑ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΣ: Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600155794

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγικό Μπλε
ΌροφοςΥπόγειο 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΥΠΟΓΕΙΟ ΛΥΟΜΕΝΟ 4 (168)
ΗμερολόγιοΔευτέρα 12:00 έως 15:00
Τύπος Μαθήματος
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Ιταλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές /ριες θα • καλλιεργήσουν τη δημιουργική σκέψη, τη φωνή, το λόγο, την κίνηση και την εκφραστική χειρονοµία, . γνωρίζουν τα μέσα και τις τεχνικές για να επινοούν θεατρικά προφορικά κείμενα και θεατρικές δράσεις, καθώς και τους τρόπους χρήσης τους ώστε να εξασφαλίζουν την επιτυχή ενασχόληση των μαθητών/ριών με τη θεατρική δημιουργία κατά την Εκπαιδευτική Πράξη. • γνωρίζουν τον τρόπο συνεργασίας και θεατρικής αλληλεπίδρασης µε τους άλλους. • αποκτήσουν την ικανότητα να επινοούν οι ίδιοι θεατρικούς χαρακτήρες, περιβάλλοντα και καταστάσεις • αποκτήσουν την ικανότητα να επινοούν, συνεργαζόμενοι, µικρές θεατρικές σκηνές που περιέχουν ρόλους, διαλόγους και υποθέσεις. • κινητοποιήσουν, εμπεδώσουν και επαυξήσουν ικανότητες σχετικές με τη γλώσσα του σώματος, την ομιλία και τη σκέψη. Οι φοιτητές αναμένεται ακόμη ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα • καλλιεργήσουν τις προσωπικές τους δεξιότητες επινόησης προφορικών θεατρικών κειμένων, δράσεων και χαρακτήρων, μέσω χρήσης της φωνής της κίνησης του σώματος και των χειρονομιών τους • κατανοήσουν τους θεωρητικούς άξονες της Θεατρικής Παιδαγωγικής και τις ιδιαιτερότητες προσέγγισής της στην ενήλικη ζωή και στη σχολική ηλικία • συνδέσουν θεωρία με πράξη μέσω βιωματικής συμμετοχής σε θεατρικές δραστηριότητες • εξοικειωθούν με την οργάνωση και παρουσίαση ατομικών θεατρικών χαρακτήρων που έχουν δημιουργήσει και, ιστοριών, ώστε να αφομοιώσουν βασικές γνώσεις θεατρικής παιδαγωγικής στα πλαίσια της ομαδοσυνεργατικής διαδικασίας • εξοικειωθούν με το σχεδιασμό και την οργάνωση εργαστηριακών θεατρικών δραστηριοτήτων για την σχολική τάξη
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Ο έλεγχος της κίνησης, ο έλεγχος της φωνής, η ορθοφωνία, ο κριτικός στοχασμός και η παραγωγή νοήματος μέσω του συνόλου των νοητικών και εκφραστικών ενεργειών, είναι στοιχεία που συναποτελούν τη "γλώσσα" του/της ηθοποιού και, ταυτοχρόνως, αφορούν τη "γλώσσα" του/της εκπαιδευτικού στην τάξη. Το μάθημα αποτελεί πεδίο συνειδητοποίησης αυτής της παραλληλίας, πεδίο γνώσης και καλλιέργειας αυτών ακριβώς των λειτουργιών. Σο πλαίσιό του, οι φοιτητές/τριες ασκούνται στην σε ‘πρώτο πρόσωπο’ θεατρική εμπειρία και δημιουργία και τις κατευθύνουν στην οργάνωση του τρόπου με τον οποίο ο/η εκπαιδευτικός, στην τάξη του σχολείου, χειρίζεται τη σκέψη του σε συνάρτηση με τα εκφραστικά του μέσα, λειτουργώντας ως επικοινωνιακό σκεπτόμενο υποκείμενο. Ενότητες: 1. Έλεγχος της κίνησης 2. Έλεγχος του ήχου της φωνής, Ορθοφωνία 3. Κριτικός στοχασμός και νοηματοδότηση μέσω των δράσεων 4. Επινόηση θεατρικών χαρακτήρων, περιβαλλόντων, καταστάσεων, σχέσεων 5. Παραγωγή λόγου, επινόηση-συγγραφή διαλόγων και υποθέσεων 6. Γλώσσα του σώματος, ομιλία και σκέψη 7. Επινόηση και θεατρική οργάνωση ιστοριών μέσα στις οποίες εντάσσονται οι επινοημένοι θεατρικοί χαρακτήρες και επίδειξη των σχετικών θεατρικών δρώμενων
Λέξεις Κλειδιά
Εκφραστική κίνηση, εκφραστική φωνή, νοηματοδότηση, σκέψη
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
  • βιωματικές ασκήσεις
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,3
Εργαστηριακή Άσκηση401,3
Εκπόνηση μελέτης (project)381,3
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1204
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές και οιφοιτήτριες παρουσιάζουν θεατρική εργαστηριακή εργασία (70%)και παραδίδουν αναστοχαστικό (επί της διαδικασίας) κείμενο (30%) Η γλώσσα της εξέτασης είναι τα ελληνικά. Αντίστοιχα για τους φοιτητές ERASMUS που δεν γνωρίζουν ελληνικά, είναι τα αγγλικά, ή τα γαλλικά ή τα ιταλικά.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Κοντογιάννη, Άλκηστις, Το βιβλίο της δραματοποίησης, Πεδίο, Αθήνα, 2012 κωδικός στον Εύδοξο 12666117 2. Παπανδρέου Νικηφόρος, Περί θεάτρου, University Studio Press, Θεσσαλονίκη, 1989, κωδικός στον Εύδοξο 17476
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Boal, Augusto, Games for actors and non-actors Routledge, Λονδίνο, 1992. Λεκόκ, Ζακ, Το ποιητικό σώμα, μια διδασκαλία της θεατρικής πράξης, μετ. Έλενα Βόγλη, Κοάν, Athens 2005 Μπρουκ, Πήτερ, Ένας άλλος κόσμος, μετ. Ελένη Καραμπέτσου, Εστία, Athens 1999 Banu, Georges, (επιμ.), Les répétitions de Stanislavski à aujourd’hui, Le Temps du théâtre/ Actes sud, Arles, 2005 [=Banu, Georges, (επιμ.), Les répétitions de Stanislavski à aujourd’hui, Académie Expérimentale des Théâtres, Alternatives théâtrales, τχ. 52, 53, 54, Bruxelles 1996-1997]
Τελευταία Επικαιροποίηση
05-03-2020