ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΙΙ: ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜΟΥΣΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΙΙ: ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ / MUSIC PEDAGOGY II:SINGING IN PRIMARY SCHOOL
ΚωδικόςΕΜ108
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΠολύβιος Ανδρούτσος
Γνωστικό ΑντικείμενοΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΥ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017676

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 1
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής424

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜΟΥΣΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΙΙ: ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600155795

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγικό Μπλε
ΌροφοςΥπόγειο 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΥΠΟΓΕΙΟ ΛΥΟΜΕΝΟ 4 (168)
ΗμερολόγιοΤετάρτη 18:00 έως 21:00
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Ως προϋπόθεση για την παρακολούθηση του μαθήματος τίθεται η ικανοποιητική εξοικείωση των φοιτητριών/τών με ορισμένες από τις παρακάτω βασικές γνώσεις και δεξιότητες: Α) Θεωρία μουσικής-βασικές μουσικές έννοιες, Β) Μουσική πράξη: κυρίως τραγούδι, καθώς και κρουστά μελωδικά (ή άλλα) μουσικά όργανα για συνοδεία. Η επιβεβαίωση των παραπάνω θα αναζητηθεί στην ύπαρξη προηγούμενων μουσικών εμπειριών, γνώσεων και δεξιοτήτων που προέρχονται είτε από εξωπανεπιστημιακή ενασχόληση, είτε από την παρακολούθηση του μαθήματος Μουσική Παιδαγωγική Ι ή άλλων μαθημάτων Μουσικής Παιδαγωγικής σε προηγούμενο εξάμηνο στο ΠΤΔΕ ή παρεμφερή μαθήματα από άλλο Τμήμα. Γ) Απαραίτητη προϋπόθεση για την παρακολούθηση του μαθήματος είναι η πρόσβαση σε μελωδικό όργανο για εξάσκηση (π.χ. μεταλλόφωνο).
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα: • Έχουν αποκτήσει βασικές θεωρητικές γνώσεις για την παιδική φωνή και το τραγούδι. • Μπορούν βασισμένοι στις παραπάνω κατακτημένες γνώσεις να καλλιεργήσουν και τη δική τους φωνή μέσω εξάσκησης στο πρακτικό - εργαστηριακό μέρος του μαθήματος. • Μπορούν να τραγουδούν τονικά σωστά (διαβάζοντας παρτιτούρα) και να συνοδεύουν με κάποιο μουσικό όργανο παιδικά τραγούδια για μαθητές του δημοτικού σχολείου. • Έχουν αποκτήσει τις απαραίτητες γνώσεις για τη διδασκαλία τραγουδιών.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο θεωρητικό μέρος του μαθήματος, βασικός στόχος είναι να εδραιωθούν οι απαιτούμενες γνώσεις στους φοιτητές, ώστε να συνειδητοποιήσουν καταρχήν τη σπουδαιότητα του τραγουδιού ως μέσου έκφρασης των παιδιών. Επίσης να μελετήσουν τους παράγοντες που συντελούν στην ορθή χρήση της φωνής και στη συνέχεια τις τεχνικές που χρησιμοποιούνται στο τραγούδι και στη διδασκαλία του. Στο πρακτικό - εργαστηριακό μέρος του μαθήματος, βασικός στόχος είναι οι φοιτητές, βασισμένοι στην αντίστοιχη διδασκόμενη θεωρία, μέσω εξάσκησης να μπορούν να τραγουδούν σωστά (διαβάζοντας παρτιτούρα) τραγούδια για παιδιά, καθώς και να μπορούν να τα συνοδεύουν σε κάποιο μουσικό όργανο. Αναλυτικά: Εισαγωγή στις βασικές έννοιες της αρμονίας ώστε να είναι εφικτή η απλή αρμονική συνοδεία τραγουδιών. Ασκήσεις για τη μεταφορά μελωδίας και απλής αρμονικής συνοδείας τραγουδιού σε άλλη τονικότητα. Ρυθμική ανάγνωση δείχνοντας και το μέτρο με προκαθορισμένες κινήσεις του χεριού (μέτρημα). Ρυθμικό και μελωδικό Σολφέζ. Εργασία με τα φωνομιμικά σύμβολα της μεθόδου Kodály ως εργαλείο επίτευξης τονικά σωστού τραγουδιού. Τρόποι εξάσκησης ώστε να τραγουδούν τα παιδιά σε σωστό τονικό ύψος και ρυθμικά σωστά. Ασκήσεις για χτίσιμο δεξιοτήτων στο τραγούδι με τη συνοδεία μεταλλόφωνου (ή άλλου οργάνου), ατομικά και σε ζευγάρια (ντουέτα), με παραδείγματα συγκεκριμένα τραγούδια για παιδιά. Χτίσιμο ρεπερτορίου παιδικών τραγουδιών. Εισαγωγή στη διδακτική του ατομικού και του ομαδικού τραγουδιού. Συνδυαστικά από το θεωρητικό και το εργαστηριακό μέρος: Μελέτη του περιεχομένου των Σχολικών Εγχειριδίων Μουσικής και του Ανθολογίου του Δημοτικού Σχολείου και επιλογή και παρουσίαση μαθημάτων και δραστηριοτήτων στην τάξη που έχουν σχέση με τη φωνή και το τραγούδι - εναλλακτικά ή και συνδυαστικά διδασκαλία τραγουδιού στην τάξη.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
  • Μουσικά όργανα
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις782,6
Εργαστηριακή Άσκηση120,4
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων100,3
Καλλιτεχνική δημιουργία70,2
Εξετάσεις30,1
Εξάσκηση στο τραγούδι και στη μουσική εκτέλεση ατομικά και σε ζευγάρια100,3
Σύνολο1204
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών είναι συνεχής και έχει διαμορφωτικό και συμπερασματικό χαρακτήρα. Για τη διαμορφωτική αξιολόγηση προβλέπονται παρουσιάσεις των ατομικών και ομαδικών (σε ζευγάρια) εργασιών ανά συνάντηση εργασίας στο μάθημα, καθώς και μία παρουσίαση μαθήματος σχετικού με τη φωνή και το τραγούδι, από τα διδακτικά εγχειρίδια μουσικής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης - εναλλακτικά ή και συνδυαστικά διδασκαλία τραγουδιού στην τάξη (10%). Η συμπερασματική αξιολόγηση πραγματοποιείται με γραπτές και προφορικές εξετάσεις. Για το θεωρητικό μέρος: Γραπτές εξετάσεις σε δύο μέρη. Α) Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής για τη φωνή και το τραγούδι (25%) Β) Ερωτήσεις και ασκήσεις σχετικές με την αρμονική συνοδεία τραγουδιών και τη μεταφορά μελωδίας τραγουδιού σε άλλη τονικότητα (15%). Για το πρακτικό - εργαστηριακό μέρος: Α) Προφορική ατομική εξέταση στο διδαγμένο ρεπερτόριο τραγουδιών με τη συνοδεία τους και με έμφαση στη σωστή φωνητική απόδοση (40%). Β) Προφορική εξέταση σε ζευγάρια – τραγούδι και συνοδεία (10%).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Θεοδωρίδης, Ν. (2020). Φίλοι Μουσικόφιλοι: Μουσικοπαιδαγωγικό Πρόγραμμα για παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας. Θεσσαλονίκη: Ελληνική Ένωση για τη Μουσική Εκπαίδευση. ISBN: 978-618-83465-4-3. (Κωδικός στον Εύδοξο: 94644174)
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
-Δαμιανού- Μαρίνη, Ε. (1998). Βασικές μεθοδολογικές αρχές για την εφαρμογή των Μουσικοπαιδαγωγικών ιδεών του Zoltán Kodály. Μουσική Εκπαίδευση,3(1),30-36. -Καψάσκη – Μακρή, Σ. Αγγ.(2009).Τα πρώτα μου τραγούδια- ανθoλογία παιδικών τραγουδιών. Αθήνα: Μελωδία-Καψάσκη. -Μουζακίτης, Χ. (2010). Το αλφαβητάρι της στοιχειώδους θεωρίας της μουσικής. Αθήνα: Edition Orpheus, Νικολαΐδης Μ. -Παπαζαρής, Αθ. (1990). Η παιδική φωνή και το τραγούδι. Κατερίνη: Τέρτιος. -Σίμου, Ε. (2013). Η ανάπτυξη των δεξιοτήτων στο τραγούδι στα παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας. Στο Ξανθούλα Παπαπαναγιώτου (Επιμ.). Ζητήματα Μουσικής Παιδαγωγικής, σσ. 193-214, Θεσσαλονίκη: Ε.Ε.Μ.Ε. -Τσαφταρίδης, Ν. (1996). Παραδοσιακά τραγούδια για παιδιά. Αθήνα: Νάκας. -Μόσχος, Κ., Τουμπακάρη, Ν., Τόμπλερ, Μ. (2009). Μουσικό ανθολόγιο Α΄-ΣΤ΄ Δημοτικού. Αθήνα: ΟΕΔΒ – Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. -Τα σχολικά εγχειρίδια μουσικής όλων των τάξεων του δημοτικού σχολείου. - Συναφή επιστημονικά περιοδικά: Μουσική Εκπαίδευση, Μουσικοπαιδαγωγικά, Ρυθμοί.
Τελευταία Επικαιροποίηση
04-09-2020