ΔΙΑΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΔΙΑΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ / DISCOURSES ON SCHOOL HISTORY
ΚωδικόςΕΜ30
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΜαρία Ρεπούση
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017574

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής634

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΔΙΑΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600155802

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγικό Μπλε
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΛΥΟΜΕΝΟ 1 (172)
ΗμερολόγιοΤετάρτη 18:00 έως 21:00
Τύπος Μαθήματος
  • Γενικών Γνώσεων
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Κατηγορία Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση: • Να αντιλαμβάνεται το δημόσιο χαρακτήρα της σχολικής ιστορίας και να σκέπτεται κριτικά για τις χρήσεις του μαθήματος της ιστορίας στο σχολείο. • Να ιστορικοποιεί το δημόσιο λόγο για την ιστορική εκπαίδευση και να τον συνδέει με τις συγκείμενες ιδεολογικές πολιτικές και κοινωνικές ορίζουσες. • Να οριοθετείται απέναντι στις καταχρήσεις της δημόσιας σφαίρας αναφορικά με το περιεχόμενο της σχολικής ιστορίας • Να συσχετίζει την ελληνική περίπτωση ή και περιπτώσεις με το ευρωπαϊκό και διεθνές περιβάλλον • Να υπερβαίνει απλουστευτικά σχήματα και στερεότυπα αναφορικά με την ερμηνεία των αντιπαραθέσεων για τη σχολική ιστορία
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Μετά από μια σύντομη αναδρομή στους όρους και στις συνθήκες ένταξης της ιστορίας στο σχολείο, το μάθημα παρακολουθεί το δημόσιο διάλογο για το περιεχόμενο και τις μεθόδους διδασκαλίας του μαθήματος της ιστορίας καθώς και τις μεγάλες διαμάχες στη διάρκεια του 20ου και κατά τις πρώτες δεκαετίες του 21ου αιώνα. Η αρχή γίνεται με τα Μαρασλειακά (1925). Η διαμάχη εξιστορείται, τοποθετείται στο ιστορικό της πλαίσιο και συνδέεται με τα μεγάλα διλλήματα της εποχής της. Οι νέες αντιλήψεις για την ιστορία όπως αυτές εισάγονται στην ελληνική κοινωνία με τη δημοσίευση της Κοινωνικής σημασίας της επαναστάσεως του 1821 του Γιάννη Κορδάτου, ο φεμινισμός του Μεσοπολέμου καθώς και ο εκπαιδευτικός δημοτικισμός συνιστούν τα μεγάλα ρεύματα μέσα στα οποία εγγράφεται η εξέλιξη της αντιπαράθεσης για την ιστορία που πρέπει να διδάσκεται στα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας. Μετά τα Μαρασλειακά, επόμενοι σταθμοί είναι οι συγκρούσεις που σημειώθηκαν σχετικά με σχολικά εγχειρίδια ιστορίας και συγκεκριμένα με (α) την Ιστορία Ρωμαϊκή και Μεσαιωνική του Κώστα Καλοκαιρινού, (β) την Ιστορία του ανθρωπίνου γένους του Λευτέρη Σταυριανού, (γ) τη Νεότερη Ιστορία, ελληνική και ευρωπαϊκή του Βασίλη Κρεμμυδά, (δ) τον Νεότερο και Σύγχρονο κόσμο του Γιώργου Κόκκινου και τέλος (ε) το βιβλίο ιστορίας της Στ’ Δημοτικού Στα Νεότερα και Σύγχρονα Χρόνια της Μαρίας Ρεπούση. Οι διαλέξεις πλαισιώνονται από ευρωπαϊκές και διεθνείς διαμάχες για την ιστορική εκπαίδευση κυρίως στο περιβάλλον της παγκοσμιοποίησης όπου και πολλαπλασιάζονται και οξύνονται. Στην ανάπτυξη του μαθήματος κεντρικό παραμένει το ερώτημα του δημόσιου χαρακτήρα της σχολικής ιστορίας. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες καλούνται να αναρωτηθούν και να διερευνήσουν την αιτιότητα του φαινομένου καθώς και τις εκφάνσεις του. Πρωτογενή κείμενα συνιστούν τα βασικά εργαλεία για να απαντηθούν τα ερωτήματα που τίθενται αναφορικά με την ιδιαιτερότητα του σχολικού αυτού μαθήματος. Αναλυτικά τα περιεχόμενα του μαθήματος: 1. H ιστορία σχολικό μάθημα: Σύντομη αναδρομή στους όρους και στις συνθήκες ένταξης της ιστορίας στο σχολείο 2. Τα Μαρασλειακά 1: ο ιστορικός χρόνος και οι πρωταγωνιστές. Ο Δημοτικισμός. 3. Τα Μαρασλειακά 2: Ιστορικός υλισμός και εθνική ταυτότητα. 4. Τα Μαρασλειακά 3: ο «Μαλλιαροκομμουνισμός» 5. Τα Μαρασλειακά 4: Ο ρόλος του φύλου 6. Η διαμάχη για την «Ιστορία Ρωμαϊκή και Μεσαιωνική» του Κώστα Καλοκαιρινού 1: Ο ιστορικός χρόνος. Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση. Εθνικοφροσύνη και ο κίνδυνος του κομμουνισμού. 7. Η διαμάχη για την «Ιστορία Ρωμαϊκή και Μεσαιωνική» του Κώστα Καλοκαιρινού 2: Εχθροί του Έθνους και ο ρόλος της ιστορίας. 8. Η διαμάχη για την «Ιστορία του ανθρωπίνου γένους» του Λευτέρη Σταυριανού 9.Η διαμάχη για τη «Νεότερη Ιστορία, ελληνική και ευρωπαϊκή» του Βασίλη Κρεμμυδά 10. Η διαμάχη για τον «Νεότερο και Σύγχρονο κόσμο» του Γιώργου Κόκκινου 11. Η διαμάχη για το βιβλίο ιστορίας της Στ’ Δημοτικού «Στα Νεότερα και Σύγχρονα Χρόνια» της Μαρίας Ρεπούση. 12. Η διεθνής εμπειρία: το Αναλυτικό Πρόγραμμα της Ιστορίας των ΗΠΑ το 1994 13. Η διεθνής εμπειρία: τα βιβλία ιστορίας της Ιαπωνίας
Λέξεις Κλειδιά
ιστορική εκπαίδευση, σχολική ιστορία, Μαρασλειακά, διαμάχη για το εγχειρίδιο ιστορίας της 6ης Δημοτικού, δημόσιες χρήσεις της ιστορίας
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Podcast
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Οι ΤΠΕ αξιοποιούνται σε όλα τα στάδια του μαθήματος. Η διάλεξη γίνεται με τη χρήση λογισμικού παρουσιάσεων, βίντεο, ήχου και εκπαιδευτικών λογισμικών (π.χ. λογισμικών χαρτών). Η επικοινωνία με τους φοιτητές πραγματοποιείται, εκτός της τάξης, μέσω email, του μαθήματος στην πλατφόρμα elearning, μέσω βιντεοδιασκέψεων με τη χρήση του Skype κ.λπ. Τέλος, οι φοιτητές αξιολογούνται διαμορφωτικά στη διάρκεια του εξαμήνου εργαζόμενοι ατομικά και ομαδικά στο Wiki του μαθήματος στη σελίδα του μαθήματος στο elearning, και συμπερασματικά μέσω κατάθεσης των εργασιών τους στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο της διδάσκουσας ή στην ειδική εφαρμογή του elearning.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις401,3
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων
Συγγραφή εργασίας / εργασιών401,3
Σύνολο802,7
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Το μάθημα εξετάζεται με μια τελική εργασία 1500- 2000 λέξεων, σε θέμα επιλογής των φοιτητών (σχετικό με δημόσιο διάλογο για την σχολική ιστορία, σε Ελληνικά ή παγκόσμια συμφραζόμενα, αναλαμβάνοντας μια συγκεκριμένη ερμηνευτική σκοπιά, π.χ. ο δημόσιος διάλογος για την διδακτική μεθοδολογία του επιλεγμένου βιβλίου). Η εργασία θα είναι ομαδική, δηλ. θα πρέπει να αποτελείται από 2 έως 4 άτομα. Οι ομάδες και τα θέματα των εργασιών θα πρέπει να δηλωθούν στο μειλ της διδάσκουσας ιδανικά περίπου στα μέσα του εξαμήνου.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Αθανασιάδης, Χ. (2015). Τα αποσυρθέντα βιβλία. Αθήνα: Αλεξάνδρεια. Ρεπούση Μ. (2012), Τα Μαρασλειακά, 1925-1927 , Αθήνα: Πόλις
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Carretero M. (2011), Constructing Patriotism: Teaching History and Memories in Global Worlds, Charlotte, NC: IAP Carretero, Μ. Berger, S. & Grever, M. (2017). Palgrave Handbook of Research in Historical Culture and Education, Palgrave MacMillan. Macintyre S. & Clark A. (eds.): (2004), The History Wars, Melbourne: Melbourne University Press Nakou I. & ‎Barca I. (eds.) (2010), Contemporary Public Debates Over History Education, Charlotte N.C.: Information Age Publishing. Nash G. (2000), History on trial, New York: Vintage Books. Nicholls J. (2006), School History across cultures. International debates and perspectives, UK: Cambridge University Press. Repoussi M. (2009), «Common trends in Contemporary Debates on History Education", in Popp S. (ed.), Yearbook of International Society for History Didactics 2008/2009, p. 75-81 Repoussi M. (2009), «La vie scolaire de l´histoire en Grèce: enjeux, changements, contradictions, controverses, XIXe-XXe siècle», Raisons, Comparaisons, Educations, la revue française d'éducation comparée, n. 4. Nicole Tutiaux-Guillon (ed.), L'histoire scolaire au risque des sociétés en mutation, Paris : L'Harmattan, p. 49-66 Tayler, Tony/Guyver, Robert (eds.)( 2012), History Wars and the Classroom --‐ Global Perspectives, Charlotte N.C.: Information Age Publishing. Λιάκος, Α. (2007). Πώς το παρελθόν γίνεται ιστορία. Αθήνα: Πόλις.
Τελευταία Επικαιροποίηση
01-04-2019