Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
α)αναγνωρίζουν τις συγκλίσεις και τις αποκλίσεις μεταξύ των συστημάτων της οικογένειας και του σχολείου, καθώς και του σχολείου με φορείς ψυχικής υγείας και κοινωνικής πολιτικής β)οργανώνουν σε ατομικό ή ομαδικό επίπεδο με επίβλεψη σχέδια ψυχοπαιδαγωγικής στήριξης για τους μαθητές και τις οικογένειές τους γ)στηρίζουν ατομικά και ομαδικά (με προγράμματα πρόληψης πχ κατά της ενδοσχολικής βίας ή υπερ της αναγνώρισης της πολυπολιτισμικότητας) παιδιά, σχολεία και οικογένειες σε συνεργασία με δομές στην κοινότητα (πχ Παιδικό χωριό ΣΟΣ, Αρσις, συμβουλευτικοί σταθμοί δήμων, σχολεία που διατυπώνουν αιτήματα πχ Χαριλάου, Πειραματικό Αρχαιολογικού Μουσείου, ιατροπαιδαγωγικά κέντρα κλπ)
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο παρόν μάθημα μας ενδιαφέρουν οι τρόποι με τους οποίους η οικογένεια και το σχολείο συνεργάζεται με υπηρεσίες κοινωνικής πολιτικής και ψυχικής υγείας για τα παιδιά/ τους νέους που αντιμετωπίζουν ψυχοκοινωνικές δυσκολίες και προβλήματα ψυχικής υγείας. Ο στόχος μας έγκειται στην ανάδυση νέων επαγγελματικών πρακτικών στον χώρο της ψυχικής υγείας που συνεργάζεται με την εκπαίδευση. Οι πρακτικές αυτές χρειάζεται να αντιστέκονται τόσο στην κουλτούρα της εξατομικευμένης ενοχοποίησης, όσο και στην δημιουργία ηθικού πανικού και την περιθωριοποίηση των νέων που φοιτούν στο σχολείο και των οικογενειών τους. Στο μάθημα παρουσιάζονται οι συγκεκριμένοι θεωρητικοί, ιστορικοί και πολιτισμικοί παράγοντες που επηρεάζουν τα μοντέλα παρέμβασης στο εκπαιδευτικό σύστημα και διαμορφώνουν τα πλαίσια αλλά και το περιεχόμενο της διεπαγγελματικής συνεργασίας.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1) Μπίμπου-Νάκου, Ι., & Στογιαννίδου, Α (2006). Πλαίσια συνεργασίας ψυχολόγων και εκπαιδευτικών για την οικογένεια και το σχολείο. Εκδόσεις Τυπωθήτω, Δαρδανός. (31965)
2) Dowling, E. & Osborne, E. (2001) Η Οικογένεια και το σχολείο. Εκδόσεις Gutenberg. GUTENBERG (32312)
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
V. Satir (1989).Πλάθοντας ανθρώπους, Αθήνα: Κέδρος.
Jeanne Van Den Brouck (1999). Εγχειρίδιο για παιδιά με δύσκολους γονείς. Αθήνα: Καστανιώτη.
Μακρυνιώτη (2003). Κόσμοι της Παιδικής ηλικίας. Αθήνα: Νήσος τοπικά δ
C. Chiland Το παιδί, η οικογένεια, το σχολείο, εκδόσεις Πατάκη
B. Mayall (1995). Children's Childhoods: Observed and experienced. Blackwell.
Κωτσάκης, Μουρελλή, Μπίμπου και συνεργάτες (2010).Αναστοχαστική πράξη. Ο αποκλεισμός στο σχολείο. Εκδόσεις Νήσος