ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ / THEATRE EDUCATION FOR EXPESSION AND COMMUNICATION
ΚωδικόςΕΜ84
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΕυαγγελία Παπαγεωργίου
Γνωστικό ΑντικείμενοΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΥ
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017652

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής634

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600155811

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγική Σχολή (Πύργος)
ΌροφοςΌροφος 2
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 202 (179)
ΗμερολόγιοΔευτέρα 09:00 έως 12:00
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/ρια θα είναι σε θέση να: • κατανοεί τις βασικές και κρίσιμες έννοιες του Θεάτρου και του Θεάτρου στην Εκπαίδευση και την σύνδεση τους με την Παιδεία και την Εκπαίδευση. • γνωρίζει το θεατροπαιδαγωγικό έργο συγκεκριμένων σκηνοθετών και θεατροπαιδαγωγών • γνωρίζει τις μορφές Θεάτρου στην Εκπαίδευση, • διακρίνει τα βασικά οφέλη από την ενασχόληση με το Θέατρο στο ατομικό και κοινωνικό επίπεδο . γνωρίσει τις βασικές απόψεις και πρακτικές των σκηνοθετών του 20ού αιώνα Στανισλάφσκι, Κοπώ, Μεγερχόλντ, Μπρεχτ και Στρέλερ . κατανοήσει την εσωτερική σύνδεση του έργου τους με τα χαρακτηριστικά της κριτικής παιδαγωγικής .
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αυτόνομη εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Εισαγωγή των φοιτητών στην έννοια του Θεάτρου στην Εκπαίδευση. Σύνδεση του Θεάτρου με την έννοια της Παιδείας και της Εκπαίδευσης, στους τομείς της ανάπτυξης της προσωπικής και πολιτισμικής ταυτότητας και της αισθητικής και κοινωνικής ευαισθητοποίησης. Γνωριμία με τις διάφορες μορφές Θεάτρου στην Εκπαίδευση. Γνωριμία με τις Θεατροπαιδαγωγικές απόψεις και πρακτικές των σκηνοθετών Κονσταντίν Στανισλάφσκι, Μπέρτολντ Μπρεχτ, Ζακ Κοπώ, Βζεβολόντ Μεγερχόλντ και Τζόρτζο Στρέλερ. Επίδραση των απόψεων και πρακτικών των σκηνοθετών και των παιδαγωγών Λεφ Βιγκότσκι και Ζερόμ Μπρούνερ στο έργο των "ιστορικών" θεατροπαιδαγωγών. Ex temporae ανίχνευση των βασικών λειτουργιών της Κριτικής Παιδαγωγικής, στις απόψεις και τις πρακτικές των παραπάνω σκηνοθετών. Κατανόηση της σημασίας του θεάτρου στην Εκπαίδευση στην ζωή της σχολικής τάξης και στη διδασκαλία των διδακτικών αντικειμένων. Διδακτικές ενότητες: 1. Η Τέχνη του Θεάτρου (Το Θέατρο και οι άλλες τέχνες, το Θέατρο και ο εαυτός του, το Θέατρο και οι λειτουργοί του, το Θέατρο και η κοινωνία, συνοπτική ιστορία του Δυτικού Θεάτρου αναφορά στις μορφές θεωρίας του Θεάτρου). 2. Το Θέατρο ως Παιδεία. Το Θέατρο ως αισθητικό/κοινωνικό φαινόμενο. Προσωπική και συλλογική πολιτισμική ταυτότητα. Αντίληψη/συνειδητοποίηση του κόσμου και των κοινωνικών φαινομένων. Ανάπτυξη κοινωνικού προβληματισμού, καλλιέργειας και ευαισθησίας. Διαμόρφωση της ανθρώπινης προσωπικότητας. Αντίληψη και συνειδητοποίηση του εαυτού. Το Θέατρο στην Εκπαίδευση. 3. Θέατρο στην Εκπαίδευση, σκηνοθετικές θεωρία και πρακτικές: Η κοινωνική/αξιακή/παιδαγωγική διάσταση της αισθητικής των Ζακ Κοπώ, Βζεβολόντ Μεγερχόλντ και Τζόρτζο Στρέλερ. Θεωρία και πρακτικές των Κονσταντίν Στανισλάφσκι και Μπέρτολντ Μπρεχτ (και θεωρία των Λεφ Βιγκότσκι και Ζερόμ Μπρούνερ), στο θεατροπαιδαγωγικό έργο των "ιστορικών' θεατροπαιδαγωγών. 4. Κοινωνικά/αξιακά/παιδαγωγικά χαρακτηριστικά των σκηνοθετικών θεωριών και πρακτικών και Κριτική Παιδαγωγική 5. Μορφές Θεάτρου στην Εκπαίδευση: Δραματοποίηση, θεατρική εμψύχωση, θεατρικό παιχνίδι, δραματικό παιχνίδι, κοινωνικό θέατρο, εκπαιδευτικό δράμα, κοινωνικό θέατρο, λειτουργία θεατρικών εργαστηρίων στο σχολείο, θεωρητική γνωριμία με την ιστορία, τη θεωρία και τα κείμενα του θεάτρου, παρακολούθηση θεατρικών παραστάσεων, δημιουργία θεατρικών παραστάσεων από τα παιδιά, διδασκαλία των μαθημάτων μέσω του θεάτρου. 6. Σύνδεση του έργου των παραπάνω σκηνοθετών/παιδαγωγών με τις ιδιαίτερες εφαρμογές Θεάτρου στην Εκπαίδευση (Θεατρικός αυτοσχεδιασμός μέσω σωματικής και λεκτικής έκφρασης, ατομική και ομαδική οργάνωση μικρών θεατρικών ενοτήτων, καθοδήγηση και εμψύχωση, δημιουργικός πειραματισμός των παιδιών με κινητοποίηση των γνώσεων, εμπειριών, ιδεών, συναισθημάτων, θεμάτων της διδακτέας ύλης), μέσα από το πρίσμα της Κριτικής Παιδαγωγικής. 7. Κριτικός στοχασμός των μαθητών/ριών, νοηματοδότηση, συνειδητοποίηση του κόσμου και του εαυτού, συμμετοχικές διαδικασίες, κοινωνική τους ανάπτυξη.
Λέξεις Κλειδιά
αισθητική, θεωρία, πρακτικές, αξιακά χαρακτηριστικά, νοηματοδότηση, κριτικός στοχασμός
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις1173,9
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1204
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτές εξετάσεις. Τα κριτήρια αξιολόγησης περιγράφονται στο e-learning
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Γραμματάς, Θεόδωρος, Θέατρο και Παιδεία, ιδίου, Αθήνα, 2009, κωδικός στον Εύδοξο 178 2. Κατσαρίδου, Μάρθα, Η θεατροπαιδαγωγική μέθοδος: Μια πρόταση για τη διδασκαλία της λογοτεχνίας σε διαπολιτισμική τάξη, Σταμούλη/Χαρπαντίδη, Θεσσαλονίκη, 2014, κωδικός στον Εύδοξο 41955997
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Hartnoll, Phyllis, Ιστορία του Θεάτρου, μτφ. Ρούλα Πατεράκη, Υποδομή, Αθήνα, 1980 [=Hartnoll, Phyllis, A Concise History of the Theatre, Λονδίνο και Νέα Υόρκη: Thames & Hudson, 1968] Μποζίζιο, Πάολο, Ιστορία του θεάτρου, 2 τόμοι, μτφ.-επιμ. Ελένη Νταρακλίτσα, Αιγόκερως, Αθήνα 2006 Brockett, Oscar G., History of the Theatre, Allyn and Bacon, Βοστώνη, 1987 (5η έκδ.) [1968)] Γούναρη, Παναγιώτα, Γιώργος Γρόλλιος (επιμ.), Κριτική Παιδαγωγική, μια συλλογή κειμένων, Gutenberg (παιδαγωγική σειρά), 2010 Dort, Bernard «La condition sociologique de la mise en scène», στο Théâtres: essais, Seuil, Paris 1986 Pavis, Patrice, Problèmes de Sémiologie Théâtrale, Les Presses Universitaires du Quebec, Κεμπέκ, 1976 Bolton, Gavin, Drama as Education, an argument for placing drama at the centre of the curriculum, Longman, Έσεξ, 1984 Needlands &Goode, Structuring Drama Work: A Handbook of Available Forms in Theatre and Drama, Cambridge University Press, Καίμπρητζ, 2000 Snyders, Georges, La joie à l’ école, PUF, Παρίσι, 1986 Ο’ Tool, John, The Process of Drama, Negotiating Art and Meaning, Routledge, Λονδίνο 1992 Wagner, Betty Jane, Dorothy Heathcote: Drama as a Learning Medium, Heinemann, Λονδίνο, 1999
Τελευταία Επικαιροποίηση
12-03-2020