ΘΕΑΤΡΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘΕΑΤΡΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ / DRAMA FOR THE CURRICULUM
ΚωδικόςΥΕΜΠ12
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΕυαγγελία Παπαγεωργίου
Γνωστικό ΑντικείμενοΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΥ
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017639

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΚΑΤΕΠΙΛΟΓΗΝ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ 745

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘΕΑΤΡΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600155818
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Κατηγορία Μαθήματος
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Ιταλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια: • γνωρίζει τους τρόπους με τους οποίους οι διάφορες μορφές του Θεάτρου στην Εκπαίδευση, τα μέσα και οι τεχνικές του χρησιμοποιούνται, για να εξασφαλιστεί ο εναλλακτικός τρόπος διδασκαλίας μέσω της δραματοποίησης, που οδηγεί σε αποτελεσματικότερη μάθηση. • αναπτύσσει κριτήρια για να επιλέξει ένα μάθημα του σχολείου, οποιουδήποτε διδακτικού αντικειμένου, οποιασδήποτε τάξης, στην προοπτική να το διδάξει μέσω της δραματοποίησης • γνωρίζει να το επεξεργάζεται έτσι ώστε αυτό να μπορεί να διδαχθεί μέσω της δραματοποίησης • γνωρίζει πώς να μετατρέπει τα κύρια στοιχεία του περιεχομένου του μαθήματος, σε 'θεατρικούς ρόλους', τις αλληλεπιδράσεις των στοιχείων του μαθήματος σε σχέσεις/αλληλεπιδράσεις 'ρόλων'. • γνωρίζει πώς να επινοεί διαλόγους και αλληλεπιδράσεις μεταξύ των ‘ρόλων’, προσανατολισμένους στην ανάδειξη των κύριων στόχων του μαθήματος και πώς να καθοδηγεί τους/τις μαθητές/τριες να επινοούν διαλόγους και δράσεις • γνωρίζει πώς να οργανώνει το θεατρικό δρώμενο σε ενότητες • γνωρίζει πως να πειραματίζεται και να συνεργάζεται (όπως με τους συμφοιτητές/τριές του/της έτσι και με τους/τις μαθητές/τριές του/της) • είναι ικανός/ή να κατανέμει βασικά καθήκοντα, •ννωρίζει πώς γα καθοδηγεί (τους/τις μαθητές/τριες) να δημιουργήσουν και να παρουσιάσουν από κοινού μικρές θεατρικές σκηνές με περιεχόμενο το εκάστοτε συγκεκριμένο μάθημα. • σχολιάζει/αναλύει το θεατρικό δρώμενο που αντιστοιχεί στο συγκεκριμένο μάθημα, με στόχο την ολοκληρωμένη διδασκαλία του μαθήματος • είναι ευαισθητοποιημένος/εξασκημένος στο να μεριμνά η όλη διαδικασία να γίνεται με παιδαγωγικά/εκπαιδευτικά κριτήρια.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Πρόκεται για μάθημα εφαρμογής στη διδασκαλία των μαθημάτων του Σχολείου. Ή ύλη του μαθήματος στοχεύει στην εισαγωγή των σπουδαστών στον εναλλακτικό τρόπο διδασκαλίας των μαθημάτων μέσω της δραματοποίησης. Κατά τη διάρκειά του οι φοιτητές/τριες αποκτούν τη δεξιότητα να προετοιμάζουν, μετατρέπουν και χειρίζονται το εκάστοτε μάθημα του σχολείου ως ‘καμβά’ θεατρικής έκφρασης των μαθητών/τριών, ώστε να κινητοποιούν το ενδιαφέρον και την ενεργό συμμετοχή τους και να εξασφαλίζουν την κατανόηση των εννοιών του. Κινητοποίηση της λογικής σκέψης, της κριτικής ικανότητας, της φαντασίας, του λόγου. Ενότητες του μαθήματος: 1. Εισαγωγικό: Θεατρικός αυτοσχεδιασμός, ατομική και ομαδική οργάνωση μικρών θεατρικών ενοτήτων. Καθοδήγηση και εμψύχωση 2. Εισαγωγικό: Δημιουργικός πειραματισμός με κινητοποίηση των γνώσεων ως προς τα διδακτικά αντικείμενα. ΄Αντληση έμπνευσης από τα περιεχόμενα των διδακτικών αντικειμένων. Καθοδήγηση και εμψύχωση 3. Εφαρμοσμένα παραδείγματα θεατρικής απόδοσης ενός συγκεκριμένου μαθήματος Λογοτεχνίας από το Ανθολόγιο. Καθοδήγηση και εμψύχωση. Ανάθεση εργασιών 4. Εφαρμοσμένα παραδείγματα θεατρικής απόδοσης (δραματοποίησης) ενός συγκεκριμένου μαθήματος Γλώσσας. Καθοδήγηση και εμψύχωση. Ανάθεση εργασιών 5. Εφαρμοσμένα παραδείγματα θεατρικής απόδοσης ενός συγκεκριμένου μαθήματος Ιστορίας. Καθοδήγηση και εμψύχωση. Φοιτητές/τριες αρχίζουν να παρουσιάζουν, με την κινητοποίηση των συμφοιτητών.τριών τους, εργασία πάνω σε μάθημα της επιλογής τους, σύμφωνα με τα παραδείγματα που έχουν γίνει. Κριτικός σχολιασμός 6. Εφαρμοσμένα παραδείγματα θεατρικής απόδοσης ενός συγκεκριμένου μαθήματος Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής. Καθοδήγηση και εμψύχωση Φοιτητές/τριες παρουσιάζουν, με την κινητοποίηση των συμφοιτητών.τριών τους, εργασία πάνω σε μάθημα της επιλογής τους, σύμφωνα με τα παραδείγματα που έχουν γίνει. Κριτικός σχολιασμός 7. Εφαρμοσμένα παραδείγματα θεατρικής απόδοσης ενός συγκεκριμένου μαθήματος Γεωγραφίας. Καθοδήγηση και εμψύχωση. Φοιτητές/τριες παρουσιάζουν, με την κινητοποίηση των συμφοιτητών/τριών τους, εργασία (πάνω σε σχολικό μάθημα της επιλογής τους) σύμφωνα με τα παραδείγματα που έχουν γίνει. Κριτικός σχολιασμός 8. Εφαρμοσμένα παραδείγματα θεατρικής απόδοσης ενός συγκεκριμένου μαθήματος Μελέτης Περιβάλλοντος. Καθοδήγηση και εμψύχωση. Φοιτητές/τριες παρουσιάζουν, με την κινητοποίηση των συμφοιτητών.τριών τους, εργασία (πάνω σε σχολικό μάθημα της επιλογής τους), σύμφωνα με τα παραδείγματα που έχουν γίνει. Κριτικός σχολιασμός 9. Εφαρμοσμένα παραδείγματα θεατρικής απόδοσης ενός συγκεκριμένου μαθήματος Θρησκευτικών. Καθοδήγηση και εμψύχωση. Φοιτητές/τριες παρουσιάζουν, με την κινητοποίηση των συμφοιτητών.τριών τους, εργασία (πάνω σε μάθημα της επιλογής τους), σύμφωνα με τα παραδείγματα που έχουν γίνει. Κριτικός σχολιασμός 10. Εφαρμοσμένα παραδείγματα θεατρικής απόδοσης ενός συγκεκριμένου μαθήματος Φυσικής. Καθοδήγηση και εμψύχωση. Φοιτητές/τριες παρουσιάζουν, με την κινητοποίηση των συμφοιτητών/τριών τους, εργασία (πάνω σε σχολικό μάθημα της επιλογής τους), σύμφωνα με τα παραδείγματα που έχουν γίνει. Κριτικός σχολιασμός 11. Εφαρμοσμένα παραδείγματα θεατρικής απόδοσης ενός συγκεκριμένου μαθήματος μαθηματικών. Καθοδήγηση και εμψύχωση. Φοιτητές/τριες παρουσιάζουν, με την κινητοποίηση των συμφοιτητών/τριών τους, εργασία (πάνω σε σχολικό μάθημα της επιλογής τους), σύμφωνα με τα παραδείγματα που έχουν γίνει. Κριτικός σχολιασμός 12. Συζήτηση περί της χρήσης της δραματοποίησης για τη διδασκαλία συγκεκριμένων μαθημάτων στο πλαίσιο όχι των ωρών διδασκαλίας του, αλλά της Ευέλικτης ζώνης. Φοιτητές/τριες παρουσιάζουν, με την κινητοποίηση των συμφοιτητών/τριών τους, εργασία (πάνω σε σχολικό μάθημα της επιλογής τους), σύμφωνα με τα παραδείγματα που έχουν γίνει. Κριτικός σχολιασμός 13. Συζήτηση περί της χρήσης της δραματοποίησης για τη διδασκαλία συγκεκριμένων μαθημάτων ξένης γλώσσας, συγκεκριμένων μαθημάτων αισθητικής αγωγής (εικαστικών, μουσικής, θεάτρου), που αφορούν όμως, συνήθως, εξειδικευμένους σ’ αυτά εκπαιδευτικούς. Φοιτητές/τριες παρουσιάζουν, με την κινητοποίηση των συμφοιτητών/τριών τους, εργασία (πάνω σε μάθημα της επιλογής τους), σύμφωνα με τα παραδείγματα που έχουν γίνει. Κριτικός σχολιασμός 14. Κριτικός στοχασμός και αναστοχασμός των φοιτητών/ριών σχετικά με τη χρησιμότητα της διαδικασίας για την εμπέδωση των διδακτικών αντικειμένων του σχολείου εκ μέρους των μαθητών/τριών, για τη νοηματοδότηση, τη συνειδητοποίηση του κόσμου και του εαυτού, τις συμμετοχικές διαδικασίες, την κοινωνική ανάπτυξη (των ιδίων και) των μαθητών/τριών του σχολείου.
Λέξεις Κλειδιά
επιλογή, οργάνωση, πειραματισμός, διδασκαλία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
  • βιωματικό εργαστήριο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,3
Εργαστηριακή Άσκηση301
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων150,5
Εκπόνηση μελέτης (project)481,6
Συγγραφή εργασίας / εργασιών150,5
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1505
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές/τριες παρουσιάζουν γραπτή εργασία (10%), εκτελούν ατομική εργαστηριακή εργασία (30%), ομαδική εργαστηριακή εργασία (25%), ομαδική θεατροπαιδαγωγική εργασία (30%). Λαμβάνεται υπ' όψιν και η αισθητική της ομαδικής θεατροπαιδαγωγικής εργασίας (5%)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία : 1. Κατσαρίδου, Μάρθα, Η θεατροπαιδαγωγική μέθοδος: Μια πρόταση για τη διδασκαλία της λογοτεχνίας σε διαπολιτισμική τάξη, Σταμούλη/Χαρπαντίδη, Θεσσαλονίκη, 2014 (κωδικός στον Εύδοξο 41955997) 2. Κοντογιάννη, Άλκηστις, Το αυτοσχέδιο θέατρο στο σχολείο, Πεδίο, Αθήνα 2012 (Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 12666198)
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Κοντογιάννη, Αλκηστις, Το βιβλίο της δραματοποίησης, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, 1998 Ματσαγγούρας, Ηλίας, Ομαδοσυνεργατική Διδασκαλία και Μάθηση: για το καθημερινό μάθημα, το ολοήμερο σχολείο και για τα περιβαλλοντικά, τα Πολιτιστικά και Ευρωπαϊκής Συνεργασίας Προγράμματα, Γρηγόρης, Αθήνα, 2004 Wagner, Betty Jane, Dorothy Heathcote: Drama as a Learning Medium, Heinemann, Λονδίνο, 1999 Zarilli, Philip B., Acting (Re)considered, a theoretical and practical guide, Routledge, Λονδίνο και Νέα Υόρκη, 1955
Τελευταία Επικαιροποίηση
05-03-2020