ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ, ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΕΣ ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ, ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΕΣ ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ / INTERDISCIPLINARY,CROSS-CURRICULAR AND INTERCULTURAL MUSIC APPLICATIONS IN PRIMARY SCHOOL
ΚωδικόςΥΕΜΠ13
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΠολύβιος Ανδρούτσος
Γνωστικό ΑντικείμενοΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΥ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600017640

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΚΑΤΕΠΙΛΟΓΗΝ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ 745

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ, ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΕΣ ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600155819

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγικό Μπλε
ΌροφοςΥπόγειο 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΥΠΟΓΕΙΟ ΛΥΟΜΕΝΟ 4 (168)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 15:00 έως 18:00
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Ως προϋπόθεση για την παρακολούθηση του μαθήματος τίθεται η ικανοποιητική εξοικείωση των φοιτητριών/τών με ορισμένες από τις παρακάτω βασικές γνώσεις και δεξιότητες: Α) Θεωρία μουσικής-βασικές μουσικές έννοιες, Β) Μουσική πράξη: κρουστά και μελωδικά μουσικά όργανα και τραγούδι. Η επιβεβαίωση των παραπάνω θα αναζητηθεί στην ύπαρξη προηγούμενων μουσικών εμπειριών, γνώσεων και δεξιοτήτων που προέρχονται είτε από εξωπανεπιστημιακή ενασχόληση, είτε από την παρακολούθηση των μαθημάτων Μουσικής Παιδαγωγικής, ή άλλου μαθήματος Μουσικής Αγωγής σε προηγούμενο εξάμηνο στο ΠΤΔΕ ή παρεμφερές μάθημα από άλλο Τμήμα. Γ) Απαραίτητη προϋπόθεση για την παρακολούθηση του μαθήματος είναι η πρόσβαση σε μελωδικό όργανο για εξάσκηση (π.χ. μεταλλόφωνο).
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες αναμένεται ότι θα: • Έχουν μελετήσει τις έννοιες της Διαθεματικότητας, της Διεπιστημονικότητας και της Διαπολιτισμικότητας και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους στο πλαίσιο της μουσικής εκπαίδευσης γενικά, καθώς και στο πλαίσιο του Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Προγραμμάτων Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ.) και ιδιαίτερα του ΑΠΣ Μουσικής. • Μπορούν να εκτελούν και να τραγουδούν τραγούδια από διάφορους μουσικούς πολιτισμούς και επίσης θα έχουν τη δυνατότητα να ενσωματώσουν και να χρησιμοποιήσουν διεπιστημονικές, διαθεματικές συνδέσεις μέσω της μουσικής στη διδασκαλία τους. • Αναπτύξουν τις τεχνικές που απαιτούνται, ώστε να μπορούν και να ενορχηστρώνουν τα τραγούδια με δουλειά σε ομάδες, χρησιμοποιώντας ποικίλα όργανα από διάφορες μουσικές παραδόσεις σεβόμενοι τα ιδιαίτερα πολιτισμικοκοινωνικά χαρακτηριστικά της καθεμιάς.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο θεωρητικό μέρος του μαθήματος μελετώνται η Διαθεματικότητα, η Διεπιστημονικότητα και η Διαπολιτισμικότητα, προσδιορίζονται εννοιολογικά και διερευνάται ο βαθμός ενσωμάτωσης και χρήσης τους στο ισχύον Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ.) και ιδιαίτερα στο ΑΠΣ Μουσικής. Στο πρακτικό - εργαστηριακό μέρος του μαθήματος παρουσιάζονται και αναλύονται, σχετικά με τα παραπάνω, διεπιστημονικές, διαθεματικές και διαπολιτισμικές εφαρμογές και δραστηριότητες που μπορούν να αναπτυχθούν στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, πλάνα μαθημάτων και διδακτικά σενάρια, ενώ διδάσκεται μια μεγάλη ποικιλία τραγουδιών, τραγουδοπαιχνιδιών και τραγουδοχορών από διάφορους μουσικούς πολιτισμούς. Στο ταξίδι αυτό στις Μουσικές της Γης, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται τόσο στις ενορχηστρώσεις των τραγουδιών όσο και στην εξέταση του πολιτισμικού πλαισίου στο οποίο δημιουργήθηκαν τα τραγούδια. Συνδυαστικά από το θεωρητικό και το εργαστηριακό μέρος: Μελέτη του περιεχομένου των σχολικών εγχειριδίων μουσικής και του ανθολογίου και επιλογή από αυτά και παρουσίαση στην τάξη, εφαρμογών που στηρίζονται στη διεπιστημονικότητα, διαθεματικότητα ή/και τη διαπολιτισμικότητα. Επίσης οι φοιτητές/τριες σε ομάδες, επιλέγουν ένα τραγούδι και το διδάσκουν στους συμφοιτητές τους των άλλων ομάδων, ενώ επίσης σχεδιάζουν μάθημα με διεπιστημονικές, διαθεματικές ή/και διαπολιτισμικές μουσικές εφαρμογές για να το διδάξουν σε τάξη δημοτικού σχολείου, στο πλαίσιο της πρακτικής διδασκαλίας τους.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
  • Μουσικά όργανα
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις782,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων100,3
Πρακτική (Τοποθέτηση)301
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο50,2
Συγγραφή εργασίας / εργασιών50,2
Καλλιτεχνική δημιουργία50,2
Εξετάσεις30,1
Εργασία σε ομάδες - μουσική εκτέλεση140,5
Σύνολο1505
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών είναι συνεχής και έχει διαμορφωτικό και συμπερασματικό χαρακτήρα. Για τη διαμορφωτική αξιολόγηση προβλέπονται παρουσιάσεις ατομικών και ομαδικών εργασιών μουσικής εκτέλεσης ανά συνάντηση εργασίας στο μάθημα: α) μια μικρής έκτασης ατομική εργασία (με παρουσίαση στο μάθημα διεπιστημονικών, διαθεματικών ή και διαπολιτισμικών δραστηριοτήτων από τα διδακτικά εγχειρίδια μουσικής του δημοτικού σχολείου ή το ανθολόγιο)(5%), β) ομαδική εργασία και διδασκαλία τραγουδιού στην πανεπιστημιακή τάξη (10%), γ) ατομική εργασία που περιέχει τον σχεδιασμό διεπιστημονικών, διαθεματικών ή και διαπολιτισμικών μουσικών εφαρμογών για χρήση τους στη σχολική τάξη, καθώς και μικροδιδασκαλία στην πανεπιστημιακή τάξη (10%). Για τη συμπερασματική αξιολόγηση: Α) Μετά την εφαρμογή της διδασκαλίας τους σε πραγματικό σχολικό περιβάλλον ετοιμάζουν και παραδίδουν ένα portfolio με τις δραστηριότητες που σχεδίασαν, το διδακτικό υλικό που ανέπτυξαν, έκθεση αυτο-αξιολόγησης για τη διδακτική τους παρέμβαση (20%) και επίσης αναλυτικά ημερολόγια παρακολούθησης διδασκαλίας (10%). Β) Προφορική ατομική εξέταση στο τραγούδι (20%). Γ) Προφορική εξέταση σε ομάδες: όλη η ομάδα (4 ή 6 φοιτητών) σε ενορχήστρωση και εκτέλεση διδαγμένων τραγουδιών καθώς και παρουσίαση ενός νέου τραγουδιού ενορχηστρωμένου από την κάθε ομάδα (25%).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Άλλη / Άλλες (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Θεοδωρίδης, Ν. (2018). Τραγουδοχοροί της Γης. Θεσσαλονίκη: COPY CITY Ι.Κ.Ε. ISBN: 978-960-9551-36-6. (Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 77114590).
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
- Ανδρούτσος, Π. (1998). Διαπολιτισμική Μουσική Εκπαίδευση. Μουσική Εκπαίδευση/Πρακτικά του 1ου Πανελληνίου Συνεδρίου της Ελληνικής Ένωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση, 3, 153-162. Θεσσαλονίκη: Ε.Ε.Μ.Ε. - Δανοχρήστου – Καΐρη, Μ. (2014). Διαπολιτισμική αγωγή - Θεωρία και πράξη στη διδασκαλία της μουσικής. Αθήνα: Νικολαΐδης Μ. - Edition Orpheus. - Δημητρακοπούλου, Μ., Τζένου, Μ., Ανδρούτσος, Π. (2009). Διδακτικό πακέτο Μουσικής Β' Γυμνασίου. Βιβλίο Εκπαιδευτικού, Βιβλίο μαθητή, Τετράδιο Εργασιών. Αθήνα: Ο.Ε.Δ.Β. - Διονυσίου, Z. (2007). Ο εκπαιδευτικός της μουσικής σε διαθεματικές δράσεις. Μουσική Εκπαίδευση, 17, 27-45. - Θεοδωρίδης, Ν. (2019). Διαπολιτισμική μουσική εκπαίδευση και εκπαιδευτικοί: τάσεις, προβλήματα,προτάσεις. Στο Θ. Ράπτης & Δ. Κόνιαρη (Επιμ.), Μουσική Εκπαίδευση και Κοινωνία: νέες προκλήσεις, νέοι προσανατολισμοί. Πρακτικά 8ου Συνεδρίου της Ε.Ε.Μ.Ε. (σσ. 170–181). Θεσσαλονίκη: Ε.Ε.Μ.Ε. - Θεοδωρίδης, Ν., Ερκέκογλου, Χρ. (2007). Διαθεματικές και δημιουργικές εφαρμογές για «Φίλους Μουζικάντηδες. Μουσική Εκπαίδευση, 17, 59-72. - Κανακίδου, Ελ., Παπαγιάννη, Β. (1998). Διαπολιτισμική αγωγή. Αθήνα: ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ Α.Ε. - Καψάλη, Σ. (2009). Μουσική και διαθεματικότητα: Η μουσική στα μη μουσικά σχολικά εγχειρίδια του δημοτικού σχολείου. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη. - Κοκκίδου, Μ. (Επιμ.). (2008). Τέχνη και διαθεματικές εφαρμογές. Αθήνα: Ωρίων. - Κοκκίδου, Μ. (2007). Πολιτισμική/Διαπολιτισμική Μουσική Εκπαίδευση: Γενική θεώρηση, Τάσεις και Προοπτικές. Πρακτικά 5ου Συνεδρίου της Ελληνικής Ένωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση. Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (σσ. 105-113). Θεσσαλονίκη: Ε.Ε.Μ.Ε. - Μόσχος, Κ., Τουμπακάρη, Ν., Τόμπλερ, Μ. (2009). Μουσικό ανθολόγιο Α΄-ΣΤ΄ Δημοτικού. Αθήνα: ΟΕΔΒ – Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. - Μυράλης, Γ. (2013). Μουσική εκπαίδευση και Παιδαγωγική των Μουσικών του Κόσμου: Σύγχρονες τάσεις, προβλήματα και προοπτικές. Στο Ξ. Παπαπαναγιώτου (Επιμ.), Ζητήματα Μουσικής Παιδαγωγικής (σσ. 89-110). 2η αναθεωρημένη έκδοση. Θεσσαλονίκη: Ε.Ε.Μ.Ε. - Τσαφταρίδης, N. (1996).Παραδοσιακά τραγούδια για παιδιά. Αθήνα: Φ. Νάκας. - Χρυσοστόμου Σ. (2005). Η μουσική στην εκπαίδευση – Το Δίλημμα της Διεπιστημονικότητας. Αθήνα: Παπαγρηγορίου – Νάκας. - Χρυσοστόμου Σ. (2008). Η Διαθεματική προσέγγιση στη διδασκαλία της μουσικής. Στο Ζ. Διονυσίου & Σ. Αγγελίδου (Επιμ.), Σχολική Μουσική Εκπαίδευση: Ζητήματα σχεδιασμού, μεθοδολογίας και εφαρμογών (σσ. 31-41). Θεσσαλονίκη: Ελληνική Ένωση για τη Μουσική Εκπαίδευση. - Campbell-Shehan, P. Williamson, S. & Perron P. (1996). Traditional Songs of Singing Cultures: A world sampler (βιβλίο με CD). ISME (International Society for Music Education). Los Angeles: Warner Bros Publications. - Campbell-Shehan, P. (1991). Lessons from the World - A Cross-Cultural Guide to Music Teaching and Learning. New York: Schirmer Books. - Campbell-Shehan, P. & Anderson, M. W. (Eds.), (1989).Multicultural Perspectives in Music Education. Music Educators National Conference: Reston VA. - Τα σχολικά εγχειρίδια μουσικής όλων των τάξεων του δημοτικού σχολείου. -Συναφή επιστημονικά περιοδικά: Μουσικοπαιδαγωγικά, Μουσική Εκπαίδευση, Ρυθμοί, International Journal for Music Education.
Τελευταία Επικαιροποίηση
04-09-2020