ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ Ι

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ Ι / THEATRE OF ANTIQUITY I
ΚωδικόςΡΧ0101
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΘεάτρου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΕλένη Παπάζογλου
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID120000498

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 81
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό115

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ Ι
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600156795
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
Κατηγορία Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το αρχαίο δράμα και, ευρύτερα, η ελληνική αρχαιότητα συγκροτούν βασική συνισταμένη της θεατρικής, εκπαιδευτικής και ευρύτερα ιδεολογικής ελληνικής πραγματικότητας. Το εισαγωγικό μέρος του μαθήματος, εστιάζοντας σε ζητήματα πρόσληψης στην Ευρώπη και την Ελλάδα, επιδιώκει να καταρρίψει ή αναθεωρήσει τις αντι-επιστημονικές αρχαιογνωστικές κοινοτοπίες που έχουν καθιερωθεί ως αυτονόητες στην Ελλάδα και να κάνει τους φοιτητές να τις αναστοχαστούν. Στη συνέχεια, χάρη στην εισαγωγή στο αρχαίο δράμα καθεαυτήν, και στην ανάλυση των έργων που σχετίζονται με τον μύθο των Ατρειδών, το μάθημα προσανατολίζει τους φοιτητές μακριά από τις ιδεαλιστικές αναγνώσεις ηρώων κι πράξεων, και προς πιο σύγχρονες, πολιτικές και ιστορικές ερμηνείες. Τέλος, τα μαθήματα για την αριστοφανική κωμωδία, το ελληνιστικό θέατρο και το ρωμαϊκό θέατρο ολοκληρώνουν την εισαγωγική εποπτεία των διαφορετικών μορφών που προσέλαβε το θέατρο στην Αρχαιότητα
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Tο μάθημα χωρίζεται σε τέσσερις κύκλους. Στον πρώτο, δίνεται μια γενική εισαγωγή στο πλαίσιο της πρόσληψης του αρχαίου δράματος στην Ευρώπη και την Ελλάδα. Στο δεύτερο, η διδασκαλία επικεντρώνεται στα βασικά κοινωνιολογικά, ανθρωπολογικά, πολιτικά και θρησκειολογικά συμφραζόμενα του θεατρικού φαινομένου στην Aθήνα του 5ου αι. H προσέγγιση αυτή επιδιώκει να περιγράψει και να αποσαφηνίσει, κατά το δυνατόν, ζητήματα όπως αυτό της καταγωγής του δράματος, της οργάνωσης των δραματικών αγώνων, της σύνδεσης αλλά και χειραφέτησής τους από τη λατρεία και, τέλος, της ένταξης της θεατρικής εμπειρίας στον δημόσιο βίο της Aθήνας. Στον τρίτο κύκλο, το μάθημα εστιάζεται σε δραματικά έργα του 5ου αι.: Χοηφόροι του Αισχύλου, Ηλέκτρα του Σοφοκλή και Ηλέκτρα του Ευριπίδη, Ορέστης του Ευριπίδη, και προσφέρει εισαγωγές στο σατυρικό δράμα και την κωμωδία. Στον τέταρτο κύκλο, τέλος, εξετάζονται συνοπτικά το ελληνιστικό και το ρωμαϊκό θέατρο. Διδακτικές ενότητες Η παρακάτω αρίθμηση αντιστοιχεί στις διδακτικές ενότητες του μαθήματος και όχι στις εβδομάδες διδασκαλίας. Το αν η κάθε ενότητα καλύψει ένα ή δύο μαθήματα θα εξαρτηθεί από την εκπαιδευτική ετοιμότητα της τάξης. 1. Γενική και στοιχειώδης εισαγωγη (i): Αρχαία Ελλάδα και Νέα Δύση: η πρόσληψη της αρχαιότητας στη Δύση από την Αναγέννηση έως σήμερα. Έννοιες κλειδιά: η έννοια και η θεωρία της “πρόσληψης”· η λειτουργία των “παρεξηγήσεων"· ο ορισμός του “κλασικού”· μετατοπίσεις, ποικιλίες, αντιφάσεις στη διαχρονική “εικόνα” της αρχαιότητας. 2. Γενική και στοιχειώδης εισαγωγή (ii): Η πρόσληψη του αρχαίου δράματος στη νεότερη Ελλάδα. Η συζήτηση περί “ελληνικότητας” και η συνάρτησή της με τις παραστάσεις αρχαίου δράματος στην Ελλάδα. 3. Εισαγωγή στο αρχαίο δράμα: O Διόνυσος και η λατρεία του· το θέμα της καταγωγής· τελετουργικό ή μη-τελετουργικό θέατρο: μια παλιά διαμάχη επανακάμπτει· δραματικά είδη και βασική ορολογία. 4. Το ιστορικό πλαίσιο του αρχαίου δράματος: συνοπτική ιστορική επισκόπηση: η γένεση της πόλεως· η αθηναϊκή πόλις κατά τον 5ο αι.: από τους τυράννους, στις μεταρρυθμίσεις του Κλεισθένη και έως το τέλος του Πελοποννησιακού Πολέμου. Η καθιέρωση των Μεγάλων Διονυσίων και η “εφεύρεση” του Θέσπη. Θέατρο και δημοκρατία: τα πολιτικά συστατικά των Μεγάλων Διονυσίων, η “ιστορική στιγμή της τραγωδίας” (Vernant)· η πολιτική διάσταση του αρχαίου δράματος. 5. Χώρος, σκηνικός εξοπλισμός, σκευή: η εξέλιξη του θεατρικού χώρου από τις αρχές του 5ου αι. έως και τα ρωμαϊκά χρόνια. Αρχιτεκτονικός, σκηνικός και δραματικός χώρος στο θέατρο του 5ου αι.: κοίλον, ορχήστρα, σκηνή· το ορόσημο της Ορέστειας: η εμφάνιση της σκηνής· χρήσεις του χώρου στην τραγωδία και την κωμωδία. Κοστούμια, μάσκες, σκηνικά αντικείμενα, μηχανές. Υποκριτές και υποκριτική. 6. Αισχύλος, Αγαμέμνων 7. Αισχύλος, Χοηφόροι και Ευμενίδες 8. Σοφοκλής, Ηλέκτρα 9. Ευριπίδης, Ηλέκτρα 10. Ευριπίδης, Ορέστης 11. Το σατυρικό δράμα και η αριστοφανική κωμωδία 12. Η ελληνιστική κωμωδία: Μένανδρος. Η ρωμαϊκή κωμωδία: Πλαύτος, Τερέντιος 13. Σενέκας, Θυέστης
Λέξεις Κλειδιά
Αρχαίο δράμα, Αισχύλος, Σοφοκλής, Ευριπίδης, Αριστοφάνης, Μένανδρος, Πλαύτος, Τερέντιος, Σενέκας.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
  • φυλλάδια
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Περιγραφή
PPT, προβολη βίντεο
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις652,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων301,2
Εξετάσεις301,2
Σύνολο1255
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η ΕΠΙΔΟΣΗ ΤΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΑΞΙΟΛΟΓΕΙΤΑΙ ΕΞ ΟΛΟΚΛΗΡΟΥ ΑΠΟ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΩΝ ΓΡΑΠΤΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Jean-Charles Moretti, Θέατρο και κοινωνία στην αρχαία Ελλάδα, επιμ. Κ. Μπούρας, μτφ. Ελ. Δημητρακοπούλου, Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα 2004 2. Ελ. Παπάζογλου, Το πρόσωπο του πένθους: η Ηλέκτρα του Σοφοκλή ανάμεσα στο κείμενο και την παράσταση, Πόλις, Αθήνα 2014 3. S. Goldhill, Έρωτας και τραγωδία: πώς ο αρχαίος κόσμος διαμορφώνει τη ζωή μας, μτφ. Κ. Τριανταφυλλοπούλου, Πατάκης, Αθήνα, 2006
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ι. Πρόσληψη της Αρχαιότητας Ι. 1. Δύση Γιακωβάκη Νάσια, Ευρώπη μέσω Ελλάδας: μια καμπή στην ευρωπαϊκή αυτοσυνείδηση, 17ος-18ος Αιώνας, Εστία, Αθήνα 2006. Ντρουά Ροζέ-Πωλ (επιμ.), Οι Έλληνες, οι Ρωμαίοι κι εμείς. Η επικαιρότητα του αρχαίου κόσμου, μτφ. Κ. Κουρεμένος, Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2009. Bolgar R. R. (επιμ.), Classical Influences on European Culture 500-1500, Cambridge University Press, Cambridge 1971. ———, Classical Influences on European Culture 1500-1700, Cambridge University Press, Cambdige 1976. ———, Classical Influences on European Culture 1650-1870, Cambridge University Press, Cambridge 1979. Bonnet Corinne, Veronique Krings και Catherine Valenti (επιμ.), Connaître l’antiquité : individus, réseaux, stratégies du XVIIIe au XXIe siècle, Presses universitaires de Rennes, Rennes 2010. Butler E. M., The Tyranny of Greece Over Germany: A Study of the Influence Exercised by Greek Art and Poetry Over the Great German Writers of the Eighteenth, Nineteenth, and Twentieth Centuries, Beacon Press, Boston 1958. Cheney Patrick και Philip Hardie (επιμ.), The Oxford History of Classical Reception in English Literature: Volume 2: 1558-1660, Oxford University Press, Oxford & New York 2015. Copeland Rita (επιμ.), The Oxford History of Classical Reception in English Literature. Vol. I: 800-1558, Oxford University Press, Oxford & New York 2016. DuBois Page, «The Tyranny of Germany over Greece», στο: V. Pedrick και St. Oberhelman (επιμ.), The Soul of Tragedy: Essays on Athenian Drama, Chicago University Press, Chicago 2005, σ. 291–306. Ewans Michael, Opera from the Greek: Studies in the Poetics of Appropriation, Ashgate, Aldershot Hampshire England, Burlington VT 2007. Finley M. I. (επιμ.), The Legacy of Greece: A New Appraisal, Oxford University Press, Οξφόρδη 1981. Fuhrmann Manfred και Hermann Trankle, Πόσο κλασική είναι η κλασική αρχαιότητα;: ένας διάλογος για τη σημερινή κατάσταση της κλασικής φιλολογίας, μτφ. Μίλτος Πεχλιβάνος, Καρδαμίτσας, Αθήνα 1992. Goldhill Simon, Ποιος χρειάζεται τους Έλληνες; Ποιος χρειάζεται τα ελληνικά;, μτφ. Γ. Κουτσουνέλος και Ελ. Κεκροπούλου, Ενάλιος, Αθήνα 2003. ———, Έρωτας και τραγωδία. Πώς ο αρχαίος κόσμος διαμορφώνει τη ζωή μας, μτφ. Κ. Τριανταφυλλοπούλου, Πατάκης, Αθήνα 2004. ———, Victorian Culture and Classical Antiquity: Art, Opera, Fiction, and the Proclamation of Modernity, Princeton University Press, Princeton N.J. 2011. Grafton Anthony, New Worlds, Ancient Texts: The Power of Tradition and the Shock of Discovery, Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge, Mass 1992. ———, Commerce With the Classics: Ancient Books and Renaissance Readers, University of Michigan Press, Ann Arbor 1997. ———, «Η αναγέννηση των ελληνικών γραμμάτων», στο: Αντώνης Ρεγκάκος (επιμ.), Νεκρά γράμματα; : Οι κλασικές σπουδές στον 21ο αιώνα, Πατάκης, Αθήνα 2001. Hardwick Lorna και Carol Gillespie (επιμ.), Classics in Post-Colonial Worlds, Oxford University Press, Oxford 2007. Hardwick Lorna και Christopher Stray (επιμ.), A Companion to Classical Receptions, Blackwell, Οξφόρδη 2008. Harloe Katherine, Nicoletta Momigliano και Alexandre Farnoux (επιμ.), Hellenomania. British School at Athens - Modern Greek and Byzantine Studies, Routledge, Abington and New York 2018. Highet Gilbert, Η κλασική παράδοση: ελληνικές και ρωμαϊκές επιδράσεις στη λογοτεχνία της Δύσης, μτφ. Τζένη Μαστοράκη, ΜΙΕΤ, Αθήνα 1988. Hilton John, Alma Parens Originalis?: The Receptions of Classical Literature and Thought in Africa, Europe, the United States, and Cuba, Lang, Oxford ;;Bern;Berlin;Bruxelles;Frankfurt am Main;New York;Wien 2007. Hopkins David και Charles Martindale (επιμ.), The Oxford History of Classical Reception in English Literature. Vo. 3: 1660-1790, Oxford University Press, Oxford; New York 2012. Knox Bernard, Οι αρχαιότεροι νεκροί λευκοί ευρωπαίοι άνδρες και άλλες σκέψεις για την κλασική παιδεία, μτφ. Ν. Νταγιάντας, Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2005. Leonard M., Η Αθήνα στο Παρίσι: η αρχαία Ελλάδα και το πολιτικό στη σκέψη της μεταπολεμικής Γαλλίας, μτφ. Έ. Βιδάλη, Πάπυρος, Αθήνα 2008. Morley Neville, Antiquity and Modernity, Wiley-Blackwell, Chichester, U.K.; Malden, MA 2009. Pol-Droit R. (επιμ.), Οι Έλληνες, οι Ρωμαίοι και εμείς: η επικαιρότητα του αρχαίου κόσμου, μτφ. Κ. Κουρεμένος, Αλεξάνδρεια, Αθήνα 1992. Reid J. D. και Chris Rohmann (επιμ.), The Oxford Guide to Classical Mythology in the Arts, 1300-1990s, Oxford University Press, New York 1993. Sandys J. E., A History of Classical Scholarship, Hafner Pub. Co, New York 1967. Schmidt Dennis, On Germans & Other Greeks: Tragedy and Ethical Life, Indiana University Press, Bloomington 2001. Schwinge E. R., «Προλεγόμενα στον Όμηρο: Η κλασική φιλολογία στην εποχή του Goethe», στο: Αντώνης Ρεγκάκος (επιμ.), Νεκρά γράμματα; : Οι κλασικές σπουδές στον 21ο αιώνα, Πατάκης, Αθήνα 2001, σ. 91–102. Settis Salvatore, Το μέλλον του «κλασικού», μτφ. Αντρέας Γιακουμακάτος, Νεφέλη, Αθήνα 2006. Taplin Oliver, Ελληνικόν πύρ, Καστανιώτης, Αθήνα 1992. Winckelmann J. J., Ιστορία της αρχαίας τέχνης: η τέχνη των ανατολικών λαών, των Ετρούσκων, των Ελλήνων και των Ρωμαίων, μτφ. Λευτέρης Αναγνώστου, Gutenberg, Αθήνα 2010. Winterer Caroline, The Culture of Classicism: Ancient Greece and Rome in American Intellectual Life, 1780-1910, JHU Press, Baltimore 2004. Ι. 2. Ελλάδα Βερέμης Θάνος και Γιάννης Κολιόπουλος, Ελλάς. Η σύγχρονη συνέχεια: Από το 1821 μέχρι σήμερα, Καστανιώτης, Αθήνα 2006. Δαμάσκος Δημήτρης και Δημήτρης Πλάντζος (επιμ.), A Singular Antiquity: Archaeology and Hellenic Identity in Twentieth-Century Greece. Mouseio Benaki 3rd suppl, Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα 2008. Κυρτάτας Δ., Κατακτώντας την αρχαιότητα, Πόλις, Αθήνα 2002. ———, «Η κατάκτηση της αρχαίας ελληνικής ιστορίας από τον νέο Ελληνισμό κατά τον 18ο και 19ο αι. με τη διαμεσολάβηση της Δύσης», στο: Οι χρήσεις της αρχαιότητας από τον νέο Ελληνισμό, Πρακτικά συνεδρίου 14-15/4/2000, Εταιρεία σπουδών νεοελληνικού πολιτισμού και γενικής παιδείας., Αθήνα χ.χ., σ. 251–266. Λιάκος Αντώνης, Πώς το παρελθόν γίνεται ιστορία; χ.χ. Πεσμαζόγλου Στ., «Η μυθολογική θεμελίωση του νεοελληνικού κράτους», στο: Μύθοι και ιδεολογήματα στη σύγχρονη Ελλάδα, Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας. Πρακτικά Επιστημονικού Συμποσίου (23 & 24 Νοεμβρίου 2005), Αθήνα 2007, σ. 19–41. Πλάντζος Δημήτρης, Το πρόσφατο μέλλον: Η κλασική αρχαιότητα ως βιοπολιτικό εργαλείο, Νεφέλη, Αθήνα 2016. Πολίτης Αλέξης, Ρομαντικά χρόνια: ιδεολογίες και νοοτροπίες στην Ελλάδα του 1830-1880, Ε.Μ.Ν.Ε.-Μνήμων, Αθήνα 1998. Σκοπετέα Έλλη, Το «πρότυπο Βασίλειο» και η Μεγάλη Ιδέα: όψεις του εθνικού προβλήματος στην Ελλάδα, 1830-1880, χ.ο., Θεσσαλονίκη 1984. Συλλ. τόμος, Οι χρήσεις της αρχαιότητας από τον νέο Ελληνισμό, Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας. Πρακτικά επιστημονικού συμποσίου (Αθήνα, 14 & 15 Απριλίου 2000), Αθήνα 2002. ———, Ευρώπη και νέος ελληνισμός. Πρακτικά συμποσίου (Αθήνα, 9-10 Νοεμ. 2001), Εταιρεία σπουδών νεοελληνικού πολιτισμού και γενικής παιδείας, Αθήνα 2003. ———, Μύθοι και ιδεολογήματα στη σύγχρονη Ελλάδα. Πρακτικά Επιστημονικού Συμποσίου (23 & 24 Νοεμβρίου 2005), Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας, Αθήνα 2007, 298 σ. [ (5/4/2010)]. Τζιόβας Δημήτρης, Οι μεταμορφώσεις του εθνισμού και το ιδεολόγημα της ελληνικότητας στο μεσοπόλεμο, 1η εκδ., Οδυσσέας, Αθήνα 1989. ———, Ο μύθος της γενιάς του τριάντα: νεοτερικότητα, ελληνικότητα και πολιτισμική ιδεολογία, Πόλις, Αθήνα 2011. Χαμηλάκης Γιάννης, Το έθνος και τα ερείπιά του: Αρχαιότητα, αρχαιολογία και εθνικό φαντασιακό στην Ελλάδα, Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου, Αθήνα 2012. Beaton Roderick, Η ιδέα του έθνους στην ελληνική λογοτεχνία: από το Βυζάντιο στη σύγχρονη Ελλάδα, μτφ. Ελένη Πιπίνη και Πόπη Νοτιά. Θεωρία και κριτική της λογοτεχνίας (Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης), Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2015. Beaton Roderick και David Ricks (επιμ.), Making of Modern Greece: Nationalism, Romanticism, and the Uses of the Past (1797-1896), Ashgate Pub., Farnham, Surrey; Burlington, VT 2009 [http://www.myilibrary.com?id=209179 (16/2/2017)]. Boys-Stones George, Barbara Graziosi και Phiroze Vasunia (επιμ.), The Oxford Handbook of Hellenic Studies, Oxford University Press, Oxford 2009. Danforth Loring M., «The Ideological Context of the Search for Continuities in Greek Culture», Journal of Modern Greek Studies, τμ. 2, τχ. 1 (2010), σ. 53–85 . Hamilakis Yannis, «Indigenous Hellenisms/Indigenous Modernities. Classical Antiquity, Materiality, and Modern Greek Society», στο: George Boys-Stones, Barbara Graziosi, και Phiroze Vasunia (επιμ.), The Oxford Handbook of Hellenic Studies, Oxford University Press, Oxford 2009, σ. 19–31. ———, The Nation and Its Ruins: Antiquity, Archaeology, and National Imagination in Greece, Oxford University Press, New York 2009. Hamilakis Yannis και Eleana Yalouri, «Sacralising the Past», Archaeological Dialogues, τμ. 6, τχ. 2 (1999), σ. 115–135. Liakos Antonis, «Hellenism and the Making of Modern Greece: Time, Language, Space», στο: Katerina Zacharia (επιμ.), Hellenisms: Culture, Identity, and Ethnicity from Antiquity to Modernity, Routledge, London ; New York 2008, σ. 201–236. Mackridge Peter, «The Heritages of the Modern Greeks», British Academy Review, τμ. 19 (2012), σ. 33–41. Mackridge Peter A., «Cultural Difference as National Identity in Modern Greece», στο: Katerina Zacharia (επιμ.), Hellenisms: Culture, Identity, and Ethnicity from Antiquity to Modernity, Routledge, London ; New York 2008, σ. 297–320. Peckham R. S., Εθνικές ιστορίες, φυσικά κράτη: εθνικισμός και πολιτική του τόπου στην Ελλάδα, μτφ. Νίκος Παπαδάκης και Martina Κόφφα, Ενάλιος, Αθήνα 2008. Plantzos Dimitris, «Dead Archaeologists, Buried Gods: Archaeology as an Agent of Modernity in Greece», στο: Dimitris Tziovas (επιμ.), Re-imagining the Past: Antiquity and Modern Greek Culture, Oxford University Press, Oxford 2014, σ. 147–164. Tziovas Dimitris, «Beyond the Acropolis: Rethinking Neohellenism», Journal of Modern Greek Studies, τμ. 19, τχ. 2 (2001), σ. 189–220. ———, «Reconfiguring the Past: Antiquity and Greekness», στο: Δημήτρης Δαμάσκος και Δημήτρης Πλάντζος (επιμ.), A Singular Antiquity: Archaeology and Hellenic Identity in Twentieth-Century Greece, Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα 2008, σ. 287–298. ———, «Introduction. Decolonizing Antiquity, Heritage Politics, and Performing the Past», στο: Dimitris Tziovas (επιμ.), Re-imagining the Past: Antiquity and Modern Greek Culture, Oxford University Press, Oxford 2014, σ. 1–26. ——— (επιμ.), Re-imagining the Past: Antiquity and Modern Greek Culture, Oxford University Press, Oxford 2014. Van Steen Gonda, «Greek Worlds, Ancient and Modern: To Whom They May (or May Not) Concern», Journal of Modern Greek Studies, τμ. 20, τχ. 2 (2002), σ. 175–190. Voutsaki Sofia και Paul Cartledge (επιμ.), Ancient Monuments and Modern Identities: A Critical History of Archaeology in 19th and 20th Century Greece, Routledge χ.χ. Zacharia Katerina (επιμ.), Hellenisms: Culture, Identity, and Ethnicity from Antiquity to Modernity, Routledge, London ; New York 2008. IΙ. Aρχαίο ελληνικό θέατρο Χουρμουζιάδης Ν. Χ., Περί χορού: ο ρόλος του ομαδικού στοιχείου στο αρχαίο δράμα, Καστανιώτης, Αθήνα 1998. Blume Horst-Dieter, Εισαγωγή στο αρχαίο θέατρο, μτφ. Μ. Ιατρού, ΜΙΕΤ, Αθήνα 1989. Cropp Martin, K. H Lee και David Sansone (επιμ.), Euripides and Tragic Theatre in the Late Fifth Century. Illinois Classical Studies 24-5, Stipes Pub. LLC, Champaign, Ill 2000. Csapo E., «Social and Economic Conditions Behind the Rise of the Acting Profession in the Fifth and Fourth Centuries Bc», στο: C. Hugoniot, F. Hurlet, και S. Milanezi (επιμ.), Le statut de l’acteur dans l’Antiquité grecque et romaine, Presses universitaires François-Rabelais, Tours 2004, σ. 53–76. Csapo Eric, «Social and Εconomic Conditions Behind the Rise of the Acting Profession in the Fifth and Fourth Centuries BC», στο: C. Hugoniot, F. Hurlet, και S. Milanezi (επιμ.), Le statut de l‘acteur dans l’Antiquité grecque et romaine, Presses universitaires François-Rabelais, Tours 2004. Csapo Eric και Margaret C. Miller (επιμ.), The Origins of Theater in Ancient Greece and Beyond: From Ritual to Drama, Cambridge University Press, Cambridge & New York 2007. Dawson S., «The Theatrical Audience in Fifth-Century Athens: Numbers and Status», Prudentia, τμ. 29 (1997), σ. 1–14. Easterling P. E. και B. M. W. Knox (επιμ.), Ιστορία της αρχαίας ελληνικής λογοτεχνίας, μτφ. Ν. Κονομή, Χρ. Γρίμπα, Μ. Κονομή, και Α. Στεφανή, 3η εκδ. αναθεωρημένη., Δημ. Ν. Παπαδήμα, Αθήνα 1999. Easterling Patricia και Edith Hall (επιμ.), Greek and Roman Actors: Aspects of an Ancient Profession, Cambridge Univ. Press, Cambridge 2002. Goldhill Simon, «The Great Dionysia and Civic Ideology», στο: J. J. Winkler και Froma Zeitlin (επιμ.), Nothing to Do with Dionysos?: Athenian Drama in its Social Context, Princeton University Press, Princeton N.J. 1990, σ. 97–129. Goldhill Simon και Robin Osborne (επιμ.), Performance Culture and Athenian Democracy, Cambridge University Press, Cambridge, UK ; New York, NY, USA 1999. Hourmouziades N. C., Production and Imagination in Euripides, Αθήνα 1965. Lada-Richards I., «Η ανταπόκριση των θεατών στην αττική τραγωδία των κλασικών χρόνων», στο: Α. Μαρκαντωνάτος και Χ. Τσαγγαλής (επιμ.), Αρχαία ελληνική τραγωδία: θεωρία και πράξη, Gutenberg, Αθήνα 2008, σ. 450–565. McDonald Marianne και J. Michael Walton, The Cambridge Companion to Greek and Roman Theatre, Cambridge University Press, Cambridge; New York 2006. Moretti Jean-Charles, Θέατρο και κοινωνία στην αρχαία Ελλάδα, επιμ. Κ. Μπούρας, μτφ. Ελ. Δημητρακοπούλου, Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα 2004. Sommerstein Alan, Αρχαίο ελληνικό δράμα και δραματουργοί, μτφ. Ι. Ν. Παπαδοπούλου και Α. Χρήστου, Μεταίχμιο, Αθήνα 2007. Taplin Oliver, «Fifth-Century Tragedy and Comedy: A Synkrisis», The Journal of Hellenic Studies, τμ. 106 (1986), σ. 163–174 . Vernant Jean Pierre, «Ένα θέατρο της πόλεως», στο: Ανάμεσα στον Μύθο και την Πολιτική, μτφ. Μαίρη Γιόση, Σμίλη, Αθήνα 2003, σ. 469–484. Walton Michael, Το αρχαίο ελληνικό θέατρο επί σκηνής. Εγχειρίδιο για τις παραστάσεις του αρχαίου δράματος στην κλασική εποχή και στους νεότερους χρόνους, μτφ. Κ. Αρβανίτη και Β. Μαντέλη, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2007. ———, The Greek Sense of Theatre: Tragedy and Comedy Reviewed, Routledge, London ; New York 2015. Wiles David, Το αρχαίο ελληνικο δράμα ως παράσταση: μια εισαγωγή, μτφ. Ελένη Οικονόμου και Κωνσταντίνα Σκλαβενίτη, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2009. Winkler J. J. και Froma Zeitlin (επιμ.), Nothing to Do with Dionysos? : Athenian Drama in its Social Context, Princeton Univ. Press, Princeton N.J. 1990. ΙΙ.1. Τραγωδία Χουρμουζιάδης Ν. Χ., Όροι και μετασχηματισμοί στην αρχαία ελληνική τραγωδία, 2η έκδ., Γνώση, Αθήνα 1991. Baldry H. C., Το τραγικό θέατρο στην αρχαία Ελλάδα, μτφ. Γ. Χριστοδούλου και Λ. Χατζηκώστα, Καρδαμίτσας, Αθήνα 1981. Bushnell Rebecca, A Companion to Tragedy, Blackwell Pub., Malden, MA 2005. Gregory Justina, The Blackwell Companion to Greek Tragedy, Blackwell, Oxford 2005. Lesky Albin, Η τραγική ποίηση των αρχαίων Ελλήνων. 1. Από τη γένεση του είδους ως και τον Σοφοκλή, μτφ. Ν. Χ. Χουρμουζιάδης, ΜΙΕΤ, Αθήνα 1987. ———, Η τραγική ποίηση των αρχαίων Ελλήνων. 2. Ο Ευριπίδης και το τέλος του είδους, μτφ. Ν. Χ. Χουρμουζιάδης, τμ. 2, 3η έκδ., ΜΙΕΤ, Αθήνα 1997. Ley Graham, The Theatricality of Greek Tragedy: Playing Space and Chorus, University Of Chicago Press, Chicago 2007. MacDonald M., Η ζώσα τέχνη της ελληνικής τραγωδίας, μτφ. Ελ. Τσερεζολε, Αιθήρ, Αθήνα 2005. Markantonatos Andreas και Bernhard Zimmermann (επιμ.), Crisis on Stage: Tragedy and Comedy in Late Fifth-Century Athens, Walter de Gruyter, Berlin 2012. Meier Christian, Η πολιτική τέχνη της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, επιμ. Μ. Ιατρού, μτφ. Φλ. Μανακίδου, Καρδαμίτσας, Αθήνα 1997, 281 σ. Segal Charles, «Greek Tragedy and Society», στο: J. P. Euben (επιμ.), Greek Tragedy and Political Theory, University of California Press, Berkeley 1986. Taplin Oliver, Η αρχαία ελληνική τραγωδία σε σκηνική παρουσίαση, μτφ. Β. Ασημομύτης, Παπαδήμας, Αθήνα 1988. ΙΙ. 2. Κωμωδία Διαμαντάκου-Αγάθου Κ., Στην αρχαία κωμική ενδοχώρα: Εισαγωγή στη σημειολογία του χώρου και του χρόνου στο θέατρο του Αριστοφάνη, Ινστιτούτο του Βιβλίου – Α. Καρδαμίτσα, Αθήνα 2007. Παππάς Θεόδωρος και Ανδρέας Μαρκαντωνάτος (επιμ.), Αττική κωμωδία: πρόσωπα και προσεγγίσεις, Gutenberg, Αθήνα 2011. Σηφάκης Γρηγόρης, Προβλήματα μετάφρασης στον Αριστοφάνη, Στιγμή, Αθήνα 1985. Σολομός Αλέξης, Καλή μου Θάλεια, ή περί κωμωδίας, Κέδρος, Αθήνα 1984, 153 σ. Συλλ. τόμος, Θάλεια: Αριστοφάνης. Δεκαπέντε μελετήματα, Σμίλη, Αθήνα 2007. Bowie Angus, Αριστοφάνης: μύθος, τελετουργία και κωμωδία, μτφ. Πόλυ Μοσχοπούλου, επιμ. μτφ. Ανδρέας Μαρκαντωνάτος, Τυπωθήτω - Γιώργος Δαρδάνος, Αθήνα 1999. Cartledge Paul, Aristophanes and His Theatre of the Absurd, Bristol Classical Press, London 1995. ———, Ο Αριστοφάνης και το θέατρο του παραλόγου, επιμ. Μαίρη Κεκροπούλου, μτφ. Λένα Ταχμαζίδου, Ενάλιος, Αθήνα 2006. Compton-Engle Gwendolyn, Costume in the Comedies of Aristophanes, Cambridge University Press, New York 2015. Dobrov Gregory (επιμ.), Brill’s Companion to the Study of Greek Comedy, Brill, Leiden 2010. Dover Kenneth James, Η κωμωδία του Αριστοφάνη, μτφ. Φ. Ι. Κακριδής, 2η έκδ., Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Αθήνα 1981, 349 σ. ———, Η κωμωδία του Αριστοφάνη, μτφ. Φ. Ι. Κακριδής, 3η έκδ., Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Αθήνα 1989. Fontaine Michael και Adele C. Scafuro (επιμ.), The Oxford Handbook of Greek and Roman Comedy, Oxford University Press, NY 2014. Hall Edith και Amanda Wrigley (επιμ.), Aristophanes in Performance 421 BC - AD 2007: Peace, Birds and Frogs, Legenda, London 2007. Henderson J., «The Demos and Comic Competition», στο: J. J. Winkler και Froma Zeitlin (επιμ.), Nothing to Do With Dionysos? Athenian Drama in its Social Context, PUP, Princeton N.J. 1992, σ. 271–313. Jay-Robert Ghislaine, L’invention comique: enquête sur la poétique d’Aristophane, Presses universitaires de Franche-Comté, Franche-Comté 2009. Konstan David, Greek Comedy and Ideology, Oxford University Press, New York 1995. Lowe Nick, Comedy. Greece & Rome, New Surveys in Classics 37, Cambridge University Press, Cambridge 2007. Markantonatos Andreas και Bernhard Zimmermann (επιμ.), Crisis on Stage: Tragedy and Comedy in Late Fifth-Century Athens, Walter de Gruyter, Berlin 2012. Nelson Stephanie A, Aristophanes and His Tragic Muse: Comedy, Tragedy and the Polis in 5th Century Athens, Brill, Leiden; Boston, Mass. 2016. Redfield James, «Drama and Community: Aristophanes and Some of his Rivals», στο: J. J. Winkler και Froma Zeitlin (επιμ.), Nothing to Do With Dionysos? Athenian Drama in its Social Context, PUP, Princeton, NJ 1992, σ. 314–335. Revermann Martin, Comic Business: Theatricality, Dramatic Technique, and Performance Contexts of Aristophanic Comedy, Oxford University Press, Oxford 2006. Robson James, Aristophanes: An Introduction, Duckworth, London 2009. Segal Erich (επιμ.), Oxford Readings in Aristophanes, Oxford University Press, Oxford 1996, 335 σ. Sifakis G. M., Parabasis and Animal Choruses: A Contribution to the History of Attic Comedy, Athlone Press, London 1971. Sommerstein Alan, Talking About Laughter and Other Studies in Greek Comedy, Oxford University Press, Oxford 2009. Thiercy Pascal, Ο Αριστοφάνης και η αρχαία κωμωδία, μτφ. Γ. Φ. Γαλάνης, Πατάκης, Αθήνα 2001. Wiles David, «The Poetics of Mask in Old Comedy», στο: Martin Revermann και Peter Wilson (επιμ.), Performance, Iconography, Reception. Studies in Honour of Oliver Taplin, OUP, Oxford 2008. Zimmermann Bernhard, Η αρχαία ελληνική κωμωδία: με 14 εικόνες, μτφ. Ηλ. Τσιριγκάκης, επιμ. μτφ. Δ. Ιακώβ, Παπαδήμας, Αθήνα 2002. ΙΙ. 3. Σατυρικό δράμα Κατσούρης Ανδρέας Γ, Το σατυρικό δράμα: Αισχύλος, Σοφοκλής, Ευριπίδης, χ.ο, Ιωάννινα 1990. Χουρμουζιάδης Ν. Χ., Σατυρικά, 2η εκδ., Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας, Αθήνα 1984. ———, Ευριπίδης σατυρικός, Στιγμή, Αθήνα 1986. Kaimio et al. Maarit, «Metatheatricality in the Greek Satyr-play», Arctos, τμ. 35 (2001), σ. 35–78. ΙΙΙ. Ελληνιστικό θέατρο – Μένανδρος Arnott P. D. και J. M. Walton (επιμ.), Menander and the Making of Comedy, Praeger, Westport, CT 1996. Brown P. G. McC., «Love and Marriage in Greek New Comedy», The Classical Quarterly, τμ. 43, τχ. 1. New Series (1993), σ. 189–205. Casson Lionel, «The Athenian Upper Class and New Comedy», Transactions of the American Philological Association, τμ. 106 (1976), σ. 29–59. Csapo Eric, «From Aristophanes to Menander? Genre Transformation in Greek Comedy», στο: Mary Depew και Dirk Obbing (επιμ.), Matrices of Genre, Harvard University Press, Cambridge Mass. 2000, σ. 115–34. Hunter R. L., Η νέα κωμωδία στην αρχαία Ελλάδα και τη Ρώμη, Ινστιτούτο του Βιβλίου-Καρδαμίτσα, Αθήνα 1994. Hunter Richard L., The New Comedy of Greece and Rome, Cambridge University Press, Cambridge 1985. Segal Erich (επιμ.), Oxford Readings in Menander, Plautus, and Terence, Oxford University Press, Oxford; New York 2001, 280 σ. Wiles David, The Masks of Menander: Sign and Meaning in Greek and Roman Performance, Cambridge University Press, Cambridge 2004. ΙV. Ρωμαϊκό θέατρο Augoustakis Antony και Ariana Traill (επιμ.), A Companion to Terence, Wiley-Blackwell, Chicester; Malden, MA; Oxford 2013. Barsby J. (επιμ.), Greek and Roman Drama: Translation and Performance, JB Metzler, Stuttgart 2002. Boyle A. J., Tragic Seneca: An Essay in the Theatrical Tradition, Routledge, London 1997. Boyle Anthony J., An Introduction to Roman Tragedy, Routledge, London 2006. Erasmo Mario, Roman Tragedy: Theatre to Theatricality, University of Texas Press, Austin 2010. Frangoulidis Stavros, Stephen J. Harrison και Gesine Manuwald (επιμ.), Roman Drama and its Contexts, De Gruyter, Berlin & Boston 2016. Hunter Richard L., The New Comedy of Greece and Rome, Cambridge University Press, Cambridge 1985. Marshall C. W, The Stagecraft and Performance of Roman Comedy, Cambridge University Press, Cambridge, UK; New York 2006. Segal Erich (επιμ.), Oxford Readings in Menander, Plautus, and Terence, Oxford University Press, Oxford; New York 2001, 280 σ. Sharrock Alison, Reading Roman Comedy: Poetics and Playfulness in Plautus and Terence, Cambridge University Press, Cambridge, UK; New York 2009.
Τελευταία Επικαιροποίηση
11-04-2020