ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΙΙΙ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΙΙΙ / HISTORY OF THE THEATRE III
ΚωδικόςΣΤ0103
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΘεάτρου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑντώνιος Γλυτζουρής
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID120000533

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό325

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΙΙΙ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600156801
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
Κατηγορία Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Το μάθημα δεν έχει προαπαιτούμενα.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Να αντιληφθούν το διάγραμμα των βασικότερων σταθμών στην εξέλιξη της Ιστορίας του Θεάτρου ενταγμένης μέσα στο ευρύτερο ιστορικό πλαίσιο. Να έρθουν σε επαφή με επιλεγμένους συγγραφείς και θεατρικά έργα, καθώς και να προβληματιστούν σε ζητήματα μορφής και περιεχομένου αυτών των δραμάτων. Να αναζητήσουν τις αιτίες των αλλαγών και να ερμηνεύσουν τα αποτελέσματα στην τέχνη του θεάτρου μέσα από τα αισθητικά ρεύματα της ίδιας περιόδου. Να αποτιμήσουν τις αλλαγές στον κοινωνικό και καλλιτεχνικό ιστό με φίλτρο την ιστορία του θεάτρου.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η επισκόπηση της σκηνικής πράξης ως «μεγάλο σκηνικό παιχνίδι», ως μια σειρά ανταλλαγών «ανάμεσα σε ένα κείμενο και σε μία παράσταση, ανάμεσα σε κάποιους ηθοποιούς και σε ένα σκηνοθέτη, ανάμεσα σε μια σκηνή και σε μια αίθουσα, ανάμεσα σε ένα θέατρο και σε μία κοινωνία» (Bernard Dort). Το μάθημα αποτελεί συνέχεια της Ιστορίας του παγκοσμίου θεάτρου ΙΙ και ολοκληρώνει μια σειρά τριών ενοτήτων πάνω στην εξέλιξη του θεατρικού φαινομένου, από την αρχαιότητα ως την αρχή του 21ου αιώνα. Τι, άραγε, είναι η Ιστορία του Θεάτρου; Μεθοδολογικά ζητήματα. Σχέση Θεάτρου και Ιστορίας. Σχέση ευρωπαϊκής και νεοελληνικής Σκηνής. Θέατρο και λαϊκή κουλτούρα. Ρεαλισμός. Μοντερνικότητα. Κινήματα της Πρωτοπορίας. Καλλιτεχνικά θέατρα. Η εμφάνιση του σκηνοθέτη με τη σύγχρονη έννοια του όρου. Η τέχνη της υποκριτικής, από τον Στανισλάβσκι στον Γκροτόφσκι. Θέατρο και νέες τεχνολογίες. Μεταμοντέρνο. Θεατρικά Σχήματα και Εργαστήρια. Κρίση του δράματος: κρίση του δραματικού προσώπου, του μύθου, της πλοκής. Μεταδραματικό Θέατρο - Performance Art – Happenings – Χοροθέατρο. Δραματουργικές αναλύσεις έργων-σταθμών του παγκόσμιου θεάτρου.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων592,4
Εξετάσεις241,0
Σύνολο1224,9
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Σύντομες προαιρετικές εργασίες πάνω στα θεατρικά έργα που εξετάζονται, οι οποίες παρουσιάζονται στην τάξη, ως κίνητρο βιβλιογραφικής αναζήτησης, συμμετοχής στη διαδικασία του μαθήματος βιωματικού χαρακτήρα, και ανάπτυξης ομαδικού διαλόγου. Γραπτή εξέταση η οποία περιλαμβάνει υποχρεωτικές και επιλεγόμενες ερωτήσεις, με σταθμισμένες μονάδες βαθμολόγησης για την καθεμιά. Λαμβάνεται υπόψη η επάρκεια της επαφής με την προτεινόμενη βιβλιογραφία και η αφομοίωση του υλικού ως προς τους στόχους που έχουν αναφερθεί παραπάνω.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Brockett Oscar, Ιστορία του Θεάτρου, τ. Β΄, ΚΟΑΝ, Αθήνα 2017, (Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 68407652). 2. Fischer-Lichte Erika, Ιστορία ευρωπαϊκού δράματος και θεάτρου: Από τον Ρομαντισμό μέχρι σήμερα, τ. 2, Πλέθρον, Αθήνα 2012, (Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 6452).
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
ΕΠΙΛΟΓΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑΣ Α. Ιστορίες Αλλαρντάυς Νίκολ, Παγκόσμια Ιστορία του Θεάτρου, μετ. Μαρία Οικονόμου, τ. Γ΄- Δ΄, Πνοή, Αθήνα χ.χ. Brockett Oscar, History of Theatre, Boston & London 1982. www.abacon.com/brockett/links.html: βιβλιογραφία που συμπληρώνεται συνεχώς. Μποζίζιο Πάολο, Ιστορία του Θεάτρου, μετ. Ελίνα Νταράκλιτσα, τ. Α΄- Γ΄, Αιγόκερως, Αθήνα 2006. Fischer-Lichte Erika, History of European drama and theatre, Routledge, London and New York 2002. Fischer-Lichte Erika, Ιστορία ευρωπαϊκού δράματος και θεάτρου, τ. 1: Από την αρχαιότητα στους γερμανούς κλασικούς, τ. 2: Από τον Ρομαντισμό μέχρι σήμερα, Πλέθρον, Αθήνα 2012. Χάρτνολ Φύλλις, Ιστορία του Θεάτρου, μετ. Ρούλα Πατεράκη, Υποδομή, Αθήνα 1980. Β. Εισαγωγές στην Ιστοριογραφία Thomas Postlewait, The Cambridge Introduction of Theatre Historiography, Cambridge University Press 2009. Balme B. Cristopher, The Cambridge Introduction to Theatre Studies, Cambridge 2008. Γ. Θεατρικά έργα (με τη σειρά που θα εξεταστούν) 1. Φρειδερίκος Σίλλερ (1759-1805), Έρωτας και Ραδιουργία [1784], μετ. Δ. Φ. Φραγκόπουλος, Δωδώνη, Αθήνα 1991. 2. Γιόχαν Βόλφγκανγκ Γκαίτε (1749-1832), Φάουστ Α΄ μέρος [1808], μετ. Π. Μάρκαρης, Γαβριηλίδης, Αθήνα 2003. 3. Χάινριχ φον Κλάιστ (1777-1811), Ο πρίγκιπας του Χόμπουργκ [1811], μετ. Κ. Καρθαίος, Σχολή Μωραΐτη, Αθήνα 1974. 4. Πέρσυ Μπυς Σέλλευ (1792-1822), Οι Τσέντσι [1820], μετ. Κλ. Κύρου, Άγρα, Αθήνα 1993. 5. Αλέξανδρος Γκριμπογέντοφ (1795-1829), Συμφορά από το πολύ μυαλό [1822-1825], μετ. Μ. Αλεξανδρόπουλος, Δωδώνη, Αθήνα 1990. 6. Βίκτορ Ουγκό (1802-1885), Ερνάνης [1830], μετ. Ι. Πολέμης, Άγκυρα, Αθήνα 1994. 7. Αλέξανδρος Δουμάς (πατέρας) (1802-1870), Κην ή Αταξία και μεγαλοφυΐα [1836], μετ. Ι. Φραγκιουδάκη, Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, Αθήνα 1999. 8. Αλέξανδρος Δουμάς (γιος) (1824-1895), Η κυρία με τας καμελίας [1852], τύποις Α. Κτενά και Π. Σούτσα, Αθήνα 1864. 9. Ευγένιος Σκρίμπ (1791-1861) – Έρνεστ Λεγκουβέ, Μονομαχία γυναικών [1851], μετ. Ιώ Μαρμαρινού, Δωδώνη, Αθήνα 1994. 10. Ιβάν Τουργκιένιεφ (1818-1883), Ένας μήνας στην εξοχή [1850], μετ. Α. Σολομός, Δωδώνη, Αθήνα 1993. 11. Εμίλ Ζολά (1840-1902), Τερέζα Ρακέν [1873], μετ. Κλ. Μητσοτάκη, Γαλλικό Ινστιτούτο, Αθήνα 1996. 12. Μάξιμ Γκόρκι (1868-1936), Στο βυθό [1902], μετ. Γ. Σεβαστίκογλου, Δωδώνη, Αθήνα 1977. 13. Ερρίκος Ίψεν (1828-1906), Οι βρυκόλακες [1881], μετ. Γ. Ν. Πολίτης, Δωδώνη, Αθήνα 1977. 14. Αύγουστος Στρίντμπεργκ (1849-1912), Ο πατέρας [1887], μετ. Α. Μαραγκός, Δωδώνη, Αθήνα 1987. 15. Άντον Τσέχωφ (1860-1904), Οι τρεις αδελφές [1901], μετ. Λ. Καλέργης, Δωδώνη, Αθήνα 1985. ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΕΛΛΗΝΟΓΛΩΣΣΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Αϊναλής Ζ. Δ. – Μ. Παπαντωνόπουλος, Ρομαντική αισθητική. Οι ποιητές των Λιμνών και η Σχολή της Ιένα, Κριτική, Αθήνα 2011. Αbrams H. M., Ο καθρέφτης και το φως. Ρομαντική θεωρία και κριτική παράδοση, μετ. Άρης Μπερλής, Κριτική, Αθήνα 2001. Beardsley C. Monroe, «Ο Ρομαντισμός», «Ο καλλιτέχνης και η κοινωνία», στον τόμο, Ιστορία των αισθητικών θεωριών, μετ. Δημοσθένης Κούρτοβικ – Παύλος Χριστοδουλίδης, Νεφέλη, Αθήνα 1989, σ. 233-270 και 271-303. Berlin Isaiah, Οι ρίζες του Ρομαντισμού, μετ. Γ. Παπαδημητρίου, Scripta, Αθήνα 2000. Brown David Blayney, Ρομαντισμός, μετ. Γ. Ευαγγέλου, Καστανιώτης 2004. Grant Damian, Ρεαλισμός, μετ. Ιουλιέττα Ράλλη, Καίτη Χατζηδήμου, Ερμής, Αθήνα 1988. James L. Smith, Μελόδραμα, μετ. Ιουλιέττα Ράλλη- Καίτη Χατζηδήμου, Ερμής, Αθήνα 1981. Hauser A., Κοινωνική ιστορία της τέχνης, Κάλβος, Αθήνα 1970. Lilian R. Furst-Peter N. Skrine, Νατουραλισμός, μετ. Λία Μεγάλου, Ερμής, Αθήνα 1990. Lilian Furst, Η προοπτική του Ρομαντισμού, μετ. Ψυχογιός, Αθήνα 2001. Lowy Michael - Robert Sayre, Εξέγερση και μελαγχολία. Ο Ρομαντισμός στους αντίποδες της νεοτερικότητας, μτφ. Δέσποινα Καββαδία, Εναλλακτικές Εκδόσεις/Δοκίμια, Αθήνα 1999. Μπρέχτ Μπ., Για το Ρεαλισμό, Σύγχρονη Εποχή, Αθήνα 1990. Pinol Jean-Luc, Ο κόσμος των πόλεων τον 19ο αιώνα, Πλέθρον, Αθήνα 2000. Πιπινιά Ιουλία, «Το Μελόδραμα στη Γαλλία, στη Βρετανία και στην Ελλάδα: Προβλήματα ορολογίας, κοινού και κριτικής», στον τόμο, Μελόδραμα. Ειδολογικοί και ιδεολογικοί μετασχηματισμοί, επιμ. Σάββας Πατσαλίδης – Αναστασία Νικολοπούλου, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2001, σ. 227-262. Πολυχρονάκης Δημήτρης, Όψεις της ρομαντικής ειρωνείας: Schiller - Schlegel - Hoffmann - Baudelaire, Ίνδικτος, Αθήνα 2007. Preisendanz Walfganh, Ρομαντισμός, Ρεαλισμός,Μοντερνισμός: Σκιαγράφηση μιας εξελικτικής πορείας, Καρδαμίτσας, Αθήνα 1990. Στ. Ροζάνης, Η ρομαντική εξέγερση, Ύψιλον, Αθήνα 1987. Στ. Ροζάνης, Ένας λανθάνων ρομαντισμός: φροϋδικές συλλήψεις και ρομαντικά προτάγματα, Μεταίχμιο, Αθήνα 2008. Σίλλερ-Γκαίτε, Αλληλογραφία, επιμ. Λένα Σακαλή, εισ.-μετ. Θανάσης Λάμπρου, Κριτική, Αθήνα 2001. Schiller Friedrich, Καλλίας ή περί κάλλους, μετ. Μόρφη Κοντοπούλου, Ελένη καραμούντζου, Μάγια Μπάρλου, Μαρία Παντιώρα, Μαρία Παπαδάκη, Θανάσης Παπαδόπουλος, Κική Συντελή, Πόλις, Αθήνα 2005. Schelling F. W. J., Η δραματική ποίηση – Τραγωδία και Κωμωδία, μετ. Θ. Λουπασάκη, Έρασμος, Αθήνα 1992. Taylor Charles, Πηγές του εαυτού. Η γένεση της νεωτερικής ταυτότητας, Ίνδικτος, Αθήνα 2007, σ. 595-734. Thompson Paul, Φωνές από το παρελθόν. Προφορική Ιστορία, Πλέθρον, Αθήνα 2002. Τηκ Λούντβιχ, Ο ξανθός Έκμπερτ. Το Ρούνενμπεργκ, μετ. Α. Ίσαρης, επίμετρο, Γ. Καλλιφατίδης, Σμίλη, Αθήνα 2006. Travers Martin, «Ρομαντισμός», «Ρεαλισμός και Νατουραλισμός», στον τόμο, Εισαγωγή στη νεότερη ευρωπαϊκή λογοτεχνία, από τον ρομαντισμό ως το μεταμοντέρνο, μετ. Ιωάννα Ναούμ - Μαρία Παπαηλιάδη, Βιβλιόραμα, Αθήνα 2005, σ. 39-105 και 107-182. Wellek Rene, Γερμανικός και αγγλικός ρομαντισμός: μια προσέγγιση, μτφ. Στέφανος Ροζάνης, Έρασμος, Αθήνα 1976.
Τελευταία Επικαιροποίηση
23-01-2020