ΕΙΔΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΡΩΣΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΙΔΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΡΩΣΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ / SPECIAL TOPICS IN THEATRE HISTORY:AN INTRODUCTION TO RUSSIAN THEATRE
ΚωδικόςΣΤ0609
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΘεάτρου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑντώνιος Γλυτζουρής
Γνωστικό ΑντικείμενοΙΣΤΟΡΙΑ ΘΕΑΤΡΟΥ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID120000999

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΙΔΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΡΩΣΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600156881
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
Κατηγορία Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
H παράδοση έχει εισαγωγικό χαρακτήρα και αποσκοπεί: (α) στη γνωριμία των φοιτητών και φοιτητριών με την εξέλιξη του ρωσικού θεάτρου από τις απαρχές του έως τις πρώτες δεκαετίες του Ψυχρού Πολέμου σε συνάρτηση προς την ιστορία της ρωσικής κοινωνίας και (β) την εξοικείωσή τους με σημαντικά κείμενα κορυφαίων Ρώσων καλλιτεχνών.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
H παράδοση έχει εισαγωγικό και διαγραμματικό χαρακτήρα. Φιλοδοξεί να παρουσιάσει το ιστορικό πλαίσιο της εμφάνισης και της ανάπτυξης του ρωσικού θεάτρου έως τις πρώτες μεταπολεμικές δεκαετίες. Συγκεκριμένα, θα εξεταστούν αρχικά τα πρώτα δύσκολα βήματα του θεατρικού θεσμού στην αχανή αυτή χώρα και η εξαιρετικά καθυστερημένη ανάδυσή του στα χρόνια του Διαφωτισμού. Στη συνέχεια, θα μελετηθεί η ανάπτυξη της ρωσικής σκηνής στη ρομαντική περίοδο καθώς επίσης και τα επιτεύγματα της μεγάλης ρεαλιστικής παράδοσης του 19ου αιώνα και των αρχών του 20ού. Ξεχωριστές ενότητες θα αφιερωθούν στο θαλερό αντιρεαλιστικό κίνημα που καλλιεργήθηκε στα πριν τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο χρόνια, στα σημαντικότερα επιτεύγματα της ρωσικής σκηνοθεσίας καθώς επίσης στη Ρωσική Πρωτοπορία στα χρόνια πριν και μετά την Οκτωβριανή Επανάσταση. Τέλος, θα παρουσιαστεί η κατάσταση του θεάτρου στις πρώτες δεκαετίες της Σοβιετικής Ένωσης και η κατίσχυση του δόγματος του Σοσιαλιστικού Ρεαλισμού στα χρόνια του Σταλινισμού. Ιδιαίτερο βάρος θα δοθεί στους κορυφαίους Ρώσους δραματουργούς και τα έργα τους.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Περιγραφή
Προβολή ψηφιοποιημένων διαφανειών και ταινιών.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων682,7
Εξετάσεις180,7
Σύνολο1255
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
1. ικανότητα εκφραστικού λόγου (10 %) 2. κατανόηση και διατύπωση εννοιών (40%) 3. κριτική ικανότητα (30%) 4. συνθετική ικανότητα (20%)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Κωδικός και ονομασία μαθήματος: ΣΤ01609 EΙΔΙΚΑ ZΗΤΗΜΑΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΡΩΣΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ Όνομα διδάσκοντα: ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΛΥΤΖΟΥΡΗΣ Εξάμηνα στα οποία διδάσκεται το μάθημα: 7 & 9 Τίτλος συγγράμματος: Αντόν Τσέχοφ Κωδικός Ευδοξου για το σύγγραμα: 50659416 Κωδικός και ονομασία μαθήματος: ΣΤ01609 EΙΔΙΚΑ ZΗΤΗΜΑΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΡΩΣΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ Όνομα διδάσκοντα: ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΛΥΤΖΟΥΡΗΣ Εξάμηνα στα οποία διδάσκεται το μάθημα: 7 & 9 Τίτλος συγγράμματος: Η τέχνη της γραφής Κωδικός Ευδοξου για το σύγγραμα: 21654 Κωδικός και ονομασία μαθήματος: ΣΤ01609 EΙΔΙΚΑ ZΗΤΗΜΑΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΡΩΣΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ Όνομα διδάσκοντα: ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΛΥΤΖΟΥΡΗΣ Εξάμηνα στα οποία διδάσκεται το μάθημα: 7 & 9 Τίτλος συγγράμματος: Ο Επιθεωρητής Κωδικός Ευδοξου για το σύγγραμα: 6904 Κωδικός και ονομασία μαθήματος: ΣΤ01609 EΙΔΙΚΑ ZΗΤΗΜΑΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΡΩΣΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ Όνομα διδάσκοντα: ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΛΥΤΖΟΥΡΗΣ Εξάμηνα στα οποία διδάσκεται το μάθημα: 7 & 9 Τίτλος συγγράμματος: Ένας μήνας στην εξοχή Κωδικός Ευδοξου για το σύγγραμα: 33153698 Κωδικός και ονομασία μαθήματος: ΣΤ01609 EΙΔΙΚΑ ZΗΤΗΜΑΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΡΩΣΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ Όνομα διδάσκοντα: ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΛΥΤΖΟΥΡΗΣ Εξάμηνα στα οποία διδάσκεται το μάθημα: 7 & 9 Τίτλος συγγράμματος: Η δύναμη του σκότους Κωδικός Ευδοξου για το σύγγραμα: 27851 Κωδικός και ονομασία μαθήματος: ΣΤ01609 EΙΔΙΚΑ ZΗΤΗΜΑΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΡΩΣΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ Όνομα διδάσκοντα: ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΛΥΤΖΟΥΡΗΣ Εξάμηνα στα οποία διδάσκεται το μάθημα: 7 & 9 Τίτλος συγγράμματος: Οι τρεις αδελφές Κωδικός Ευδοξου για το σύγγραμα: 6741
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ρωσική Ιστορία και Πολιτισμός Αλεξανδρόπουλος, Μήτσος. Η ρωσική λογοτεχνία: Από τον 11ον αιώνα μέχρι την επανάσταση του 1917, τ. 1-3: Κέδρος, 1977-78. - 362σ. Κατσόβσκα - Μαλιγκούδη, Γιάννα. Ιστορία της Ρωσίας. τ. 1: Η Ρωσία του Κιέβου: 9ος αι.-1240, Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη, 1999. - 263σ. τ. 2: Το κράτος της Μόσχας: 1240-1613, Θεσσαλονίκη: Κυριακίδη Αφοί, 2000. - 282σ. Bushkovitch, Paul. Ιστορία της Ρωσίας: Πολιτική, οικονομία, κοινωνία, θρησκεία, τέχνες και επιστήμες από τον 9ο αιώνα έως την περεστρόικα, μετ. Θάλεια Σπανού. - 1η έκδ. - Αθήνα: Αιώρα, 2016. - 520σ. Carr, Edward Hallett. Μικρή ιστορία της ρωσικής επανάστασης, μετ. Ανδρέας Παππάς. - 1η έκδ. - Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη, 2017. - 341σ. Figes, Orlando. Ο χορός της Νατάσας: μια πολιτιστική ιστορία της Ρωσίας. Μέρος πρώτο: από τον Μεγάλο Πέτρο στον Τολστόι. Μέρος δεύτερο: από τον Ντοστογιέφσκι στην Ε.Σ.Σ.Δ., μετ. Χρήστος Οικονόμου. - 1η έκδ. - Αθήνα: Ηλέκτρα, 2006. – 440σ. + 447σ. Mirsky, Dmitri S. Ιστορία της ρωσικής λογοτεχνίας, μετ. Ιουλιέττα Ράλλη, Καίτη Χατζηδήμου. - Αθήνα: Ερμής, 1977. - 468σ. · Service, Robert. Ρωσική επανάσταση 1900-1927, μετ. Τ. Παπαϊωάννου. - 1η έκδ. - Αθήνα: Οκτώ, 2017. - 245σ. Ρωσικό Θέατρο Karlinsky, Simon, Russian Drama from Its Beginnings to the Age of Pushkin, University of California Press, Berkeley, L.A., London 1985 Leach, Robert and Victor Borovsky (eds), A History of Russian Theatre, Cambridge University Press, Cambridge 1999. Moser, Charles A., The Cambridge History of Russian Literature, Cambride University Press, Cambridge & N.Y. 1989. Rudnitsky, Konstantin, Russian and Soviet Theatre; Tradition and the Avant-Garde, Thames & Hudson, London 1988 Segel, Harold B., Twentieth-Century Russian Drama: From Gorky to the Present, Columbia University Press, New York 1979. Senelick Laurence (ed), Russian Dramatic Theory from Pushkin to the Symbolists; An Anthology, University of Texas Press, Austin, 1981. Senelick Laurence (ed), Theatre in Europe: A Documentary History. National Theatre in Northern and Eastern Europe, 1746-1900, Cambridge University Press, Cambridge 1991 Slonim Marc, Russian Theatre from the Empire to the Soviets, World Pub. Co, Cleveland 1961 Ρωσικό Θέατρο: Θεατρικά έργα Aλεξάντρ Γκριμπογέντοφ, Συμφορά απ' το πολύ μυαλό [1825], μτφ. Μήτσος Αλεξανδρόπουλος, Δωδώνη, Αθήνα 1990 Αλεξάντρ Πούσκιν, Μπορίς Γκοντουνώφ [1825], μτφ. Γιάννης Ξυδάς, εκδ. Σύγχρονη Εποχή, Αθήνα 1993. Nικολάι Γκόγκολ, O Eπιθεωρητής [1836], μτφ. Αγγελική Κλουτσινιώτη, Στοχαστής, Αθήνα 1980 / μτφ. Άρης Αλεξάνδρου, Γκοβόστης, Αθήνα 2010. Iβάν Tουργκένιεφ, Ένας μήνας στην εξοχή [1850], μτφ. Αλέξης Σολομός, Δωδώνη, Αθήνα 1993. Αλεξάντρ Oστρόφσκι, Σε στενό οικογενειακό κύκλο [1850], μετ. Γιώργος Δεπάστας, Νεφέλη, Αθήνα 2008 Λέο Τολστόι, Η δύναμη του σκοταδιού [1886], μτφ. Αλέξης Σολωμός, Δωδώνη, Αθήνα 1990 / μτφ. Αγγελική Σταθοπούλου, Ροές, Αθήνα 2007. Aντόν Tσέχωφ, Τρεις αδελφές [1900], μτφ. Αλέξανδρος Ίσαρης, Ύψιλον, Αθήνα 2005. Λεονίντ Αντρέγιεφ, Ο κλόουν ή Εκείνος που δέχεται τα ραπίσματα [1915], μτφ. Αθηνά Σαραντίδη, Δωδώνη, Αθήνα χ.χ. Bλαντιμίρ Mαγιακόφσκυ, Μυστήριο Μπούφφο [1919], στο Θεατρικά, μτφ. Άρης Αλεξάνδρου, Γκοβόστης, Αθήνα χ.χ. Μιχαήλ Μπουλγκάκωφ, Η ερυθρά νήσος [1927], μτφ. Έρση Βασιλικιώτη, Δωδώνη, Αθήνα 1977. Mαξίμ Γκόρκυ, Βάσσα Ζελεσνόβα [1910, 1935], μτφ. Μαίρη Βεάκη, Κοροντζής, Αθήνα 1980 / μτφ. Αλέξανδρος Κοέν, Κάπα Εκδοτική, Αθήνα 2015. 1. Nancy K. Anderson (ed.), Alexander Pushkin; The Little Tragedies, Yale University Press, New Haven & London, 2000 2. Jean Benedetti, Stanislavski, Methuen, London, 1988 3. Edward Braun, The Theatre of Meyerhold; Revolution on the Modern Stage, Methuen, London, 1994. 4. Edward Braun (ed), Meyerhold on Theatre, Methuen, London, 1969 5. Michael Green (ed), The Russian Symbolist Theatre: Plays and Critical Texts, Michigan: Ann Arbor, 1986. 6. Spencer Golub, Evreinov: The Theatre of Paradox and Transformation, UMI Research Press, Michigan, 1984. 7. Vera Gottlieb and Paul Allain (eds), The Cambridge Companion to Chekhov, Cambridge University Press, Cambridge & New York, 2000 8. Simon Karlinsky, Russian Drama from Its Beginnings to the Age of Pushkin, University of California Press, Berkeley, L.A., London, 1985 9. Klaus Kuntze, Studien zur Geschichte der russischen satirischen Typenkomodie 1750-1772, Athenaeum Verlag, Frankfurt am Main, 1971. 10. Cynthia Marsh, Maxim Gorky: Russian Dramatist, Peter Lang, Oxford, New York, 2006 11. Charles A. Moser, The Cambridge History of Russian Literature, Cambride University Press, Cambridge & N.Y., 1989. 12. Marc Slonim, Russian Theatre from the Empire to the Soviets, World Pub. Co, Cleveland, 1961 13. Robert Leach and Victor Borovsky (eds), A History of Russian Theatre, Cambridge University Press, Cambridge, 1999. 14. Konstantin Rudnitsky, Russian and Soviet Theatre; Tradition and the Avant-Garde, Thames & Hudson, London, 1988 15. Kate Sealey Rahman, Ostrovsky; Reality and Illusion, University of Birmingham Press, Birmingham, 1999. 16. Harold B. Segel, Twentieth-Century Russian Drama: From Gorky to the Present, Columbia University Press, New York, 1979. 17. Laurence Senelick (ed), Russian Dramatic Theory from Pushkin to the Symbolists; An Anthology, University of Texas Press, Austin, 1981. 18. Laurence Senelick (ed), Theatre in Europe: A Documentary History. National Theatre in Northern and Eastern Europe, 1746-1900, Cambridge University Press, Cambridge, 1991 19. Laurence Senelick, Τhe Chekhov Theatre; A Century of the Plays in Performance, Cambridge University Press, Cambridge, 1997 20. J. L. Styan, Chekhov in Performance, Cambridge University Press, Cambridge, 1971. 21. Nick Worrall, Nikolai Gogol and Ivan Turgenev, Macmillan, London, 1982. 22. Nick Worrall, Modernism to Realism on the Soviet Stage; Tairov - Vakhtangov - Okhlopkov, Cambridge University Press, Cambridge, 1989 23. Nick Worrall, The Moscow Art Theatre, London, 1996 24. Rose Whyman, The Stanislavsky System of Acting; Legacy and Influence in Modern Performance, Cambridge University Press, Cambridge, New York, 2008.
Τελευταία Επικαιροποίηση
14-02-2020