ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 1α: ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ (1970-ΣΗΜΕΡΑ)

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 1α: ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ (1970-ΣΗΜΕΡΑ) / Special aspects of the History of Art 1a: History of Contemporary Art (art since 1970)
ΚωδικόςΕΘΙΤ71α
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΕικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΛουίζα Αυγήτα
Γνωστικό ΑντικείμενοΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΑ
Χαρακτηρισμός ΜαθήματοςΘΕΩΡΗΤΙΚΟ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018517

Πρόγραμμα Σπουδών: Νέο ΠΠΣ Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών (2014-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 4
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΘεωρητικό742

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 1α: ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ (1970-ΣΗΜΕΡΑ)
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600157508
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΥΘΝΣΤ1 ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 1
  • ΥΘΝΣΤ2 ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 2
  • ΥΘΝΣΤ3 ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 3
  • ΥΘΝΣΤ4 ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 4
Γενικές Προαπαιτήσεις
Το βασικό προαπαιτούμενο είναι η επιτυχής παρακολούθηση των μαθημάτων Ιστορία της Νεότερης και Σύγχρονης Τέχνης 1, 2, 3 και 4
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές, με την ολοκλήρωση του μαθήματος, αναμένεται να: * κατανοήσουν την έννοια της σύγχρονης τέχνης * εμβαθύνουν στη σύνδεση της τέχνης με την κοινωνία και τη ζωή * κατανοήσουν τη σχέση της τέχνης με τη θεωρία * αντιληφθούν τους τρόπους που η σύγχρονη τέχνη διακρίνεται σε σχέση με την τέχνη των πρωτοποριών, των μετα-πρωτοποριών, του μοντερνισμού και του μεταμοντερνισμού * κατανοήσουν τους τρόπους με τους οποίους τα έργα τέχνης συσχετίζονται με τις οικονομικές και πολιτικές δομές, καθώς και με τους θεσμούς της περιόδου * οξύνουν την κριτική τους ικανότητα όσον αφορά τους τρόπους που η τέχνη διαμορφώνεται σε σχέση με τις κυρίαρχες ιδεολογικές εκφράσεις και συγκρούσεις της εποχής * κατανοήσουν την ανάγκη διεπιστημονικής προσέγγισης της τέχνης
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα εστιάζει στη σύγχρονη τέχνη της περιόδου από το 1970 έως σήμερα και επικεντρώνεται στις αλλαγές που σημειώνονται την περίοδο αυτή όσον αφορά στην αντίληψη για την τέχνη, στον προσδιορισμό του καλλιτέχνη και στο θεσμικό πλαίσιο της τέχνης. Συγκεκριμένα, το μάθημα συζητά καλλιτεχνικές εκφράσεις όπως η περφόρμανς, η κοινοτική τέχνη, η διαδραστική τέχνη, η σχεσιακή αισθητική, η ακτιβιστική τέχνη κτλ, καθώς και ζητήματα όπως η έννοια της παγκοσμιοποίησης, η σχέση της σύγχρονης τέχνης με τον μοντερνισμό, τον μεταμοντερνισμό και τις πρωτοπορίες, οι σύγχρονες εκθεσιακές πολιτικές, πολιτικές προσεγγίσεις και σύγχρονη τέχνη κ.α. Στόχος είναι: * η διερεύνηση του λόγου για τη σύγχρονη τέχνη * η εξέταση των καλλιτεχνικών πρακτικών της σύγχρονης τέχνης σε σχέση με τον θεωρητικό λόγο και το θεσμικό πλαίσιο της περιόδου * η συσχέτιση των εξελίξεων αυτών με τις ευρύτερες κοινωνικές μεταβολές που διαμορφώνουν νέους όρους πρόσληψης, νοηματοδότησης και ανάγνωσης της τέχνης.
Λέξεις Κλειδιά
Σύγχρονη τέχνη, περφόρμανς, ακτιβιστική τέχνη, τέχνη και πολιτικές προσεγγίσεις, κοινοτική τέχνη, σχεσιακή αισθητική
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Για τη διδασκαλία του μαθήματος απαιτούνται ηλεκτρονικοί υπολογιστές και συστήματα προβολής βίντεο και ήχου, καθώς γίνεται χρήση προγραμμάτων και εφαρμογών παρουσίασης (power point), προβολής βίντεο και ήχου, ίντερνετ, καθώς και της πλατφόρμας e-learning όπου αναρτάται το υλικό του μαθήματος (παρουσιάσεις, βιβλιογραφία, κτλ.). Για την επικοινωνία με τους φοιτητές χρησιμοποιείται το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και η πλατφόρμα του e-learning, η οποία χρησιμοποιείται και για την αξιολόγηση των φοιτητών.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις150,5
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων150,5
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων50,2
Συγγραφή εργασίας / εργασιών250,8
Σύνολο602
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Για την αξιολόγηση των φοιτητών λαμβάνονται υπόψη τα παρακάτω: * παρουσία και συμμετοχή στις διαλέξεις του μαθήματος (20%) * παρουσία και συμμετοχή στις σχετικές προγραμματισμένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες (επισκέψεις σε μουσεία, συνέδρια, εκδηλώσεις, κτλ.) (10%) * συγγραφή και παρουσίαση εργασιών, διεξαγωγή ασκήσεων κτλ. (20%) * τελική εργασία (50%)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Γυιόκα, Λία (επιμ.), Μουσεία 06: Διαλέξεις και μελέτες για τις πολιτισμικές σπουδές και τις εικαστικές τέχνες, (Συλλογικό έργο: Σωκράτης Γεωργιάδης, Γρηγόρης Πασχαλίδης, Νίκος Δασκαλοθανάσης, Λουίζα Αυγήτα, Παύλος Κάβουρας, Άντζελα Δημητρακάκη, Σωτήρης Μπαχτσετζής, Ορέστης Πάγκαλος, David Carrier, Λία Γυιόκα, Ματούλα Σκαλτσά, Δημήτρης Μπαλαμπανίδης, Ειρήνη Γερογιάννη), επιμ. σειράς Ματούλα Σκαλτσά, Θεσσαλονίκη: Ζήτη, 2012 Δημητρακάκη, Άντζελα, Τέχνη και παγκοσμιοποίηση: Από το μεταμοντέρνο σημείο στη βιοπολιτική αρένα, Αθήνα: Βιβλιοπωλείον της Εστίας, 2013
Τελευταία Επικαιροποίηση
01-10-2019