ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 2

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 2 / History of Art II
ΚωδικόςΥΘΝΣΤ2
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΕικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΛουίζα Αυγήτα
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600001183

Πρόγραμμα Σπουδών: Νέο ΠΠΣ Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών (2014-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΘεωρητικό423

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 2
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600157748
ΤμήμαΔιδάσκοντες
1. ΠαπαδοπούλουΣοφία Παπαδοπούλου
2. ΑυγήταΛουίζα Αυγήτα
3. ΠαπαγεωργίουΝικόλαος Παπαγεωργίου
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
Κατηγορία Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΥΘΝΣΤ1 ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 1
Γενικές Προαπαιτήσεις
Το βασικό προαπαιτούμενο είναι η επιτυχής παρακολούθηση του μαθήματος Ιστορία της Νεότερης και Σύγχρονης Τέχνης 1
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές, με την ολοκλήρωση του μαθήματος, αναμένεται να: * αναγνωρίζουν τα έργα των καλλιτεχνικών ρευμάτων από το δεύτερο μισό του 18ου έως το τέλος του 19ου αιώνα με βάση τα ιδιαίτερα στιλιστικά χαρακτηριστικά τους * κατανοήσουν την έννοια του μοντερνισμού στην τέχνη * εμβαθύνουν στη σύνδεση της τέχνης με την κοινωνία και τη ζωή * κατανοήσουν τους τρόπους με τους οποίους τα έργα τέχνης συσχετίζονται με τις οικονομικές και πολιτικές δομές, καθώς και τις μορφές και τους θεσμούς της εξουσίας των περιόδων αυτών * οξύνουν την κριτική τους ικανότητα όσον αφορά τους τρόπους που η τέχνη διαμορφώνεται σε σχέση με τις κυρίαρχες ιδεολογικές εκφράσεις και συγκρούσεις της εποχής * κατανοήσουν την ανάγκη διεπιστημονικής προσέγγισης της τέχνης
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αφορά στην ανάλυση των καλλιτεχνικών ρευμάτων των εικαστικών τεχνών στην Ευρώπη κατά την περίοδο από τα μέσα του 18ου έως τα τέλη του 19ου αιώνα (Νεοκλασικισμός, Ρομαντισμός, Ρεαλισμός, Ιμπρεσιονισμός, Συμβολισμός, Αρ Νουβώ, μεταϊμπρεσιονιστικά ρεύματα). Επιδίωξη είναι να αναλυθούν οι διαφορετικές αυτές καλλιτεχνικές εκφράσεις μέσα από την επισήμανση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους και σε συνάρτηση με τις δεδομένες κοινωνικές, οικονομικές και πολιτικές συνθήκες. Συγκεκριμένα αναλύονται: * η σύνδεση της τέχνης με τις αστικές και προλεταριακές επαναστάσεις της περιόδου και με τη συγκρότηση των αστικών εθνικών κρατών * η διαμόρφωση του υποκειμένου του καλλιτέχνη με βάση τις κυρίαρχες αντιλήψεις για την απελευθέρωση και την ανεξαρτησία/αυτονομία του ατόμου * ο μοντερνισμός ως έκφραση των νέων κοινωνικών δεδομένων * από τη συγκρότηση των ακαδημιών στη διαμόρφωση της τέχνης μέσα από τη σύγκρουση με τις κατεστημένες καλλιτεχνικές δομές
Λέξεις Κλειδιά
Τέχνη 18ου-19ου αιώνα, Νεοκλασικισμός, Ρομαντισμός, Ρεαλισμός, Ιμπρεσιονισμός, Συμβολισμός, Αρ Νουβώ, μεταϊμπρεσιονιστικά ρεύματα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Για τη διδασκαλία του μαθήματος απαιτούνται ηλεκτρονικοί υπολογιστές και συστήματα προβολής βίντεο και ήχου, καθώς γίνεται χρήση προγραμμάτων και εφαρμογών παρουσίασης (power point), προβολής βίντεο και ήχου, ίντερνετ, καθώς και της πλατφόρμας e-learning όπου αναρτάται το υλικό του μαθήματος (παρουσιάσεις, βιβλιογραφία, κτλ.). Για την επικοινωνία με τους φοιτητές χρησιμοποιείται το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και η πλατφόρμα του e-learning, η οποία χρησιμοποιείται και για την αξιολόγηση των φοιτητών.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις301
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων301
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων100,3
Συγγραφή εργασίας / εργασιών100,3
Εξετάσεις100,3
Σύνολο903
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Για την αξιολόγηση των φοιτητών λαμβάνονται υπόψη τα παρακάτω: * παρουσία και συμμετοχή στις διαλέξεις του μαθήματος (20%) * παρουσία και συμμετοχή στις σχετικές προγραμματισμένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες (επισκέψεις σε μουσεία, συνέδρια, εκδηλώσεις, κτλ.) (15%) * συγγραφή/παρουσίαση εργασιών, διεξαγωγή ασκήσεων κτλ. (15%) * γραπτές ή προφορικές εξετάσεις (50%)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Argan, G. C., Bonito Oliva, A., Η μοντέρνα τέχνη 1770-1970 & Η τέχνη στην καμπή του 21ου αιώνα, πρόλ. Ν. Κεσσανλής, μτφρ. Λ. Παπαδημήτρη, Μ. Σπυριδοπούλου, Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης (σειρά: Ιστορία της Τέχνης), 2014 Δασκαλοθανάσης, Νίκος, Ο καλλιτέχνης ως ιστορικό υποκείμενο από τον 19ο στον 21ο αιώνα, Αθήνα: Άγρα, 2004 Rubin, James H., Ιμπρεσιονισμός, μτφρ. Γιώτα Ποταμιάνου, Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη, 1999
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Έργουιν Ντέηβιντ, Νεοκλασικισμός, μτφρ. Χίλντα Παπαδημητρίου, Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη, 2000 Έσκριτ Στέφεν, Αρ Νουβώ, μτφρ. Ιωάννα Βετσοπούλου, Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη, 2000 Κολιόπουλος Ι.Σ., Νεώτερη Ευρωπαϊκή Ιστορία 1789-1945, Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Βάνιας, 1991 Μερλώ-Ποντύ Μωρίς, Η Αμφιβολία του Σεζάν. Το μάτι και το πνεύμα, μτφρ. Αλέκα Μουρίκη, Αθήνα: Νεφέλη, 1991 Μπλέινυ Μπράουν Ντέιβιντ, Ρομαντισμός, μτφρ. Ιωάννα Βετσοπούλου, Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη, 2004 Πεγέ Ζωρζ, Η Ζωγραφική στον 19ο, μτφρ. Άλκης Χαραλαμπίδης, επιμ σειράς Δημήτρης Δελιγιάννης, Αθήνα: Νεφέλη, 1984 Σάιμονς Σάρα, Γκόγια, μτφρ. Πηνελόπη Σταφυλά, Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη, 2001 Σαντ Τζούντι, Βαν Γκογκ, μτφρ. Ιωάννα Βετσοπούλου, Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη, 2005 Antal Frederick, Μελέτες ιστορίας της τέχνης, πρόλογος Νίκος Χατζηνικολάου, μτφρ. Ανδρέας Παππάς, Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2009 Baudelaire Charles, Αισθητικά Δοκίμια, μτφρ. Μαρία Ρέγκου, Αθήνα: Εκδόσεις Printa, 1995 Bayly, C. A., Η γέννηση του νεωτερικού κόσμου 1780-1914, μτφρ. Κώστας Αντύπας, επιμ. Κατερίνα Πάπαρη, Γιάννης Βογιατζής, Αθήνα: Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, 2013 Berman Marshall, All that is Solid Melts into Air: the Experience of Modernity, Λονδίνο και Νέα Υόρκη: Pengu in Books, 1988 Clark, T. J., The Painting of Modern Life: Paris in the Art of Manet and His Followers, Princeton: Princeton University Press, 1999 Eitner Lorenz, Neoclassicism and romanticism, 1750-1850: sources and documents, Λονδίνο: Prentice-Hall International, 1971 Facos Michelle, An Introduction to Nineteenth-Century Art, Λονδίνο και Νέα Υόρκη: Routledge, 2011 Frascina Francis, Nigel Blake, Briony Fer, Tamar Garb, Charles Harrison, Modernity and Modernism: French Painting in the Nineteenth Century, New Haven και Λονδίνο: Yale University Press in association with the Open University, 1993 Lucie-Smith Edward, Symbolist Art, Λονδίνο: Thames and Hudson, 1972 Nochlin Linda, Realism, Λονδίνο και Νέα Υόρκη: Penguin Books, 1971 Nochlin Linda, Courbet, Λονδίνο: Thames and Hudson, 2007 Nochlin Linda, The Politics of Vision: Essays on Nineteenth-Century Art and Society, Κολοράντο και Οξφόρδη: Westview Press, 1989 Paulson Ronald, Representations of revolution, 1789-1820, New Haven: Yale University Press, c1983 Rosen Charles, Romanticism and realism: the mythology of nineteenth-century art, London: Faber and Faber, 1984 Vaughan William, Romanticism and Art, Λονδίνο: Thames and Hudson, 1994
Τελευταία Επικαιροποίηση
31-08-2019