ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 4

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 4 / History of Art IV
ΚωδικόςΥΘΝΣΤ4
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΕικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΛουίζα Αυγήτα
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600001185

Πρόγραμμα Σπουδών: Νέο ΠΠΣ Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών (2014-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΘεωρητικό633

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 4
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600157750
ΤμήμαΔιδάσκοντες
1. ΠαπαδοπούλουΣοφία Παπαδοπούλου
2. ΑυγήταΛουίζα Αυγήτα
3. ΠαπαγεωργίουΝικόλαος Παπαγεωργίου
Κατηγορία Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΥΘΝΣΤ1 ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 1
  • ΥΘΝΣΤ2 ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 2
  • ΥΘΝΣΤ3 ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 3
Γενικές Προαπαιτήσεις
Το βασικό προαπαιτούμενο είναι η επιτυχής παρακολούθηση των μαθημάτων Ιστορία της Νεότερης και Σύγχρονης Τέχνης 1, 2 και 3
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές, με την ολοκλήρωση του μαθήματος, αναμένεται να: * αντιληφθούν την πολλαπλότητα και πολυπλοκότητα των καλλιτεχνικών εκφράσεων της εποχής * κατανοήσουν τους τρόπους που η τέχνη της περιόδου αυτής διαφοροποιείται σε σχέση με τις λεγόμενες ιστορικές πρωτοπορίες του α’ μισού του 20ου αι. * αντιληφθούν τους τρόπους που συγκροτείται η σύγχρονη τέχνη μέσα από τις συγκλίσεις καλλιτεχνικών πρακτικών, θεωρητικού λόγου και επιμέλητικών πολιτικών * οξύνουν την κριτική τους ικανότητα όσον αφορά τη σχέση της τέχνης με το μεταπολεμικό κοινωνικό, πολιτικό, οικονομικό και θεσμικό πλαίσιο * κατανοήσουν την ανάγκη διεπιστημονικής προσέγγισης της τέχνης
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα εστιάζει στην τέχνη της περιόδου 1940-1970, με ιδιαίτερη έμαφαση σε αυτή της Ευρώπης και των ΗΠΑ, και συγκεκριμένα στις νεοπρωτοπορίες, στις νέες τάσεις της αφαίρεσης και του ρεαλισμού, στην εννοιολογική και τη μινιμαλιστική τέχνη, στην ποπ αρτ, σε καλλιτεχνικές εκφράσεις κριτικής των θεσμών και σε νέα καλλιτεχνικά είδη όπως τα περιβάλλοντα και οι εγκαταστάσεις, η περφόρμανς, τα χάπενιγκ και η βίντεο αρτ. Βασικοί στόχοι του μαθήματος είναι: * η ανάλυση της πολλαπλότητας και της πολυπλοκότητας των καλλιτεχνικών εκφράσεων της περιόδου που αφορούν τάσεις της αφαίρεσης και του ρεαλισμού, τη μαζική κουλτούρα, την ακτιβιστική δράση, τη νέα αντίληψη του σώματος και την τεχνολογία * η ανάδειξη της σχέσης των εικαστικών πρακτικών με τον θεωρητικό λόγο και τις νέες θεσμικές πολιτικές * η ανάλυση της επιμέλειας -των εκθέσεων, των επιμελητικών πρακτικών και του λόγου- ως βασικού πεδίου συστηματοποίησης, νοηματοδότησης και προώθησης της τέχνης
Λέξεις Κλειδιά
Τέχνη 1940-1970, νεοπρωτοπορίες, νέες τάσεις αφαίρεσης και ρεαλισμού, εννοιολογική τέχνη, μινιμαλισμός, ποπ αρτ, περιβάλλοντα, εγκαταστάσεις, περφόρμανς, χάπενιγκ, βίντεο αρτ
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Για τη διδασκαλία του μαθήματος απαιτούνται ηλεκτρονικοί υπολογιστές και συστήματα προβολής βίντεο και ήχου, καθώς γίνεται χρήση προγραμμάτων και εφαρμογών παρουσίασης (power point), προβολής βίντεο και ήχου, ίντερνετ, καθώς και της πλατφόρμας e-learning όπου αναρτάται το υλικό του μαθήματος (παρουσιάσεις, βιβλιογραφία, κτλ.). Για την επικοινωνία με τους φοιτητές χρησιμοποιείται το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και η πλατφόρμα του e-learning, η οποία χρησιμοποιείται και για την αξιολόγηση των φοιτητών.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις301
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων301
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων100,3
Συγγραφή εργασίας / εργασιών100,3
Εξετάσεις100,3
Σύνολο903
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Για την αξιολόγηση των φοιτητών λαμβάνονται υπόψη τα παρακάτω: * παρουσία και συμμετοχή στις διαλέξεις του μαθήματος (20%) * παρουσία και συμμετοχή στις σχετικές προγραμματισμένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες (επισκέψεις σε μουσεία, συνέδρια, εκδηλώσεις, κτλ.) (15%) * συγγραφή/παρουσίαση εργασιών, διεξαγωγή ασκήσεων κτλ. (15%) * γραπτές ή προφορικές εξετάσεις (50%)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Godfrey, Tony, Εννοιολογική τέχνη, μτφρ. Ειρήνη Οράτη, Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη, 2003 Δασκαλοθανάσης, Νίκος (επιμ.), Από τη μινιμαλιστική στην εννοιολογική τέχνη: Μια κριτική ανθολογία, (Συλλογικό έργο: Κλέμεντ Γκρίνμπεργκ, Αντ Ράινχαρτ, Ντόναλντ Τζαντ, Ρόμπερτ Μόρις, Μάικλ Φριντ, Σολ Λε Ουίτ, Τζόζεφ Κοσούτ, Τζον Μέρφι, Μπέντζαμιν Μπούκλο, κ.ά.), μτρφ. Ελεάννα Πανάγου, Αθήνα: Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, 2006 Foster Hal, Rosalind Krauss, Yve - Alain Bois, Benjamin H. D. Buchloh, Η τέχνη από το 1900: Μοντερνισμός, αντιμοντερνισμός, μεταμοντερνισμός, μτφρ. Ιουλία Τσολακίδου, επιμ. Μιλτιάδης Παπανικολάου, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο, 2018 Σαββόπουλος, Χάρης, Η τέχνη μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο: 1940-1960, Αθήνα: Πλέθρον, 2016 Σαββόπουλος, Χάρης, Ερμηνείες του πραγματικού: H σύγχρονη τέχνη στη δεκαετία του 1980, Αθήνα: Πλέθρον, 2009
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Altshuler, Bruce. The avant-garde in exhibition: new art in the 20th century, New York: Abrams, 1994 Argan, G. C., Bonito Oliva, A. Η μοντέρνα τέχνη 1770-1970 & Η τέχνη στην καμπή του 21ου αιώνα, πρόλ. Ν. Κεσσανλής, μτφρ. Λ. Παπαδημήτρη, Μ. Σπυριδοπούλου, Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης (σειρά: Ιστορία της Τέχνης), 2014 Baker, Kenneth. Minimalism: art of circumstance, New York: Abbeville Press, c1988 Bishop, Claire. Installation art: a critical history, London: Tate, 2005 Bown, Matthew Cullerne. Socialist realist painting, New Haven: Yale University Press, c1998 Buchloh, B. H. D. Neo-avantgarde and culture industry: essays on European and American art from 1955 to 1975, Cambridge, Mass.: MIT Press, c2000 Δασκαλοθανάσης, Νίκος. Ο καλλιτέχνης ως ιστορικό υποκείμενο από τον 19ο στον 21ο αιώνα, Αθήνα: Άγρα, 2004 De Chassy, Eric. Paris: capital of the arts, 1900-1968, London: Royal Academy of Arts, 2002 Finch, Christopher. Pop art: αντικείμενο και εικόνα, Αθήνα: Πανδώρα, 1971 Frascina, Francis (editor). Pollock and After. The Critical Debate, second edition, London and New York: Routledge, 2000 Greenberg, Clement. Τέχνη και Πολιτισμός: Δοκίμια Κριτικής, μτφρ.-επιμ. Νίκος Δασκαλοθανάσης, Αθήνα: Νεφέλη, 2007 Guilbaut, Serge. How New York stole the idea of modern art: abstract expressionism, freedom, and the cold war, Chicago: University of Chicago Press, 1983 Heartney, Eleanor. Postmodernism, London: Tate Gallery Pub., 2001 Hunter, Sam and Jacobus, John M. American art of the 20th century: painting, sculpture, architecture, New York: H. N. Abrams, 1973 Ιωαννίδης, Γιάννης Π. (επιμ.) Το Ξεπέρασμα της τέχνης, Αθήνα: Ύψιλον, 1999 Kastner, Jeffrey, Wallis, Brian. Land and environmental art, London: Phaidon Press, 2005 Knapstein, Gabrielle. Fluxus: μια μακριά ιστορία με πολλούς κόμβους: Fluxus στη Γερμανία, 1962-1994, Αθήνα: Πέργαμος, 1998 Lippard, Lucy R. Ποπ αρτ, μτφρ. Γιώργος Τασόπουλος, Αθήνα: Υποδομή, c1984 Lista, Giovanni. Arte povera, Milan: 5 continents, 2006 Livingstone, Marco. Pop art: a continuing history, New York: H.N. Abrams, 1990 Marzona, Daniel. Conceptual art, Köln, London: Taschen, 2005 Meyer, James. Minimalism, London and New York: Phaidon, 2005 O'Reilly, Sally. The body in contemporary art, New York: Thames & Hudson, 2009 Pijnappel, Johan. Fluxus: today and yesterday, London: Academy Editions, c1993 Πούλος, Παναγιώτης (επιμ.) Έννοιες της Τέχνης τον 20ό αιώνα, Αθήνα: Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, 2006 Rorimer, Anne. New art in the 60s and 70s: redefining reality, New York: Thames & Hudson, 2001 Shapiro, David, and Shapiro, Cecile. Abstract expressionism: a critical record, Cambridge (England), New York: Cambridge University Press, 1990 Στάγκος, Νίκος (επιμ.) Έννοιες της μοντέρνας τέχνης: Από τον φωβισμό στον μεταμοντερνισμό, (Συλλογικό έργο), μτφρ. Ανδρέας Παππάς, Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 2003 Weitemeier, Hannah. Yves Klein, 1928-1962: international Klein blue, Koln: Taschen, c2001 Χαραλαμπίδης, Άλκης. Η Τέχνη του Εικοστού Αιώνα. Ζωγραφική, Πλαστική, Αρχιτεκτονική, Τόμος ΙΙΙ: Μεταπολεμική Τέχνη, Θεσσαλονίκη: University Studio Press, 1995
Τελευταία Επικαιροποίηση
31-08-2019