Σταθμοί της Ιστορίας της Γαλλίας και του Γαλλικού Πολιτισμού

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣταθμοί της Ιστορίας της Γαλλίας και του Γαλλικού Πολιτισμού / Stages of French History and Civilization
Τίτλος στα ΓαλλικάÉtapes de l’Histoire et de la Civilisation Françaises
ΚωδικόςΥ201
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΓαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018589

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας (2020-)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 68
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό113

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣταθμοί της Ιστορίας της Γαλλίας και του Γαλλικού Πολιτισμού
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600157959
ΤμήμαΔιδάσκοντες
1. Α (Α-Λ)Τριανταφυλλιά Καδόγλου
2. Β (Μ-Ω)Τριανταφυλλιά Καδόγλου
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Γαλλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
•Απόκτηση βασικών γνώσεων της Ιστορίας και του Πολιτισμού της Γαλλίας. •Καλλιέργεια δυνατότητας αναγωγής στο σήμερα και εκτίμησης της συνολικής πορείας του Ευρωπαϊκού πολιτισμού και της εξέλιξής του στην πορεία του ιστορικού γίγνεσθαι. •Γνώση και κατανόηση βασικών γαλλικών ιστορικών,λογοτεχνικών, πολιτικών, οικονομικών όρων και εννοιών •Aνάπτυξη και βελτίωση των δεξιοτήτων στη γαλλική γλώσσα ( λεξιλόγιο, γραπτός και προφορικός λόγος). •Καλλιέργεια κριτικής σκέψης, ικανότητας σύνθεσης πολιτισμικών και ιδεολογικών δεδομένων και ένταξής τους στη διδασκαλία της γαλλικής γλώσσας.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο μάθημα αυτό μελετώνται, μέσα στο ευρύτερο Ευρωπαϊκό πλαίσιο και υπό το πρίσμα της παγκοσμιοποίησης, η Ιστορία και ο Πολιτισμός της Γαλλίας από το Μεσαίωνα έως τις αρχές του 20ου αιώνα. Οριοθετώντας τους κύριους σταθμούς της Ιστορίας και του Γαλλικού πολιτισμού, προσεγγίζονται θέματα που άπτονται τόσο του ιστορικού και κοινωνικο-πολιτικού πλαισίου, όσο και του συνόλου των πνευματικών κατακτήσεων, των καλλιτεχνικών εκφράσεων και των τεχνο-οικονομικών επιτευγμάτων του γαλλικού έθνους. Με σημείο αναφοράς την τρέχουσα γεωπολιτική, οικονομική και πολιτισμική κατάσταση της Ευρώπης, εξετάζεται επίσης ακροθιγώς και η συνολική πορεία του σύγχρονου Ευρωπαϊκού πολιτισμού. Η θεματοκεντρική και διεπιστημονική προσέγγιση της Ιστορίας, του Γαλλικού Πολιτισμού και της Γαλλικής Γλώσσας ταυτόχρονα έχουν ως απώτερο στόχο να κατανοήσουν οι φοιτητές και οι φοιτήτριες ότι η Ιστορία έχει διαπολιτισμικό χαρακτήρα, δεν είναι αποσπασματική αλλά ενιαία και διδάσκει ότι ο κόσμος αποτελεί συνισταμένη δυνάμεων και το ζητούμενο είναι η σύνθεση τους. Οι ευρείες θεματικές ενότητες που προσεγγίζονται στο μάθημα αυτό είναι οι εξής: 1. Εισαγωγή στον Μεσαίωνα : 5ος -15ος 2. 11ος και 12 αιώνας: οι χρυσοί αιώνες του κώδικα της ιπποσύνης και της αυλικής λογοτεχνίας 3. 13ος αιώνας : η χρυσή εποχή, η γέννηση της αστικής τάξης και ο λυρισμός στη λογοτεχνία 4. 14ος και 15ος αιώνας : τα θεμέλια ενός νέου ιστορικοπολιτικού και λογοτεχνικού πλαισίου 5. 16ος αιώνας : το τέλος της φεουδαρχίας, η Αναγέννηση και ο Ανθρωπισμός 6. 17ος αιώνας: η καθιέρωση της απόλυτης μοναρχίας και ο θρίαμβος του κλασικισμού 7. 18ος αιώνας : η μετάβαση από το παλαιό καθεστώς στην επανάσταση 8. Η Γαλλική Επανάσταση: οι Πολιτικές λέσχες, ο '' Μεγάλος Τρόμος'', το Διευθυντήριο 9. Ο 18ος αιώνας: ο αιώνας των φιλοσόφων, η Εγκυκλοπαίδεια, η πολιτική λογοτεχνία 10. Ο 19ος αιώνας: η σύγκρουση ανάμεσα στη μοναρχία και τη φιλελεύθερη αστική δημοκρατία - οι διαδοχικές ανακατατάξεις στις τέχνες και στη λογοτεχνία (Ρομαντισμός, Ρεαλισμός, νατουραλισμός) 11. Από τη Δημοκρατία στη Ναπολεόντεια Αυτοκρατορία (1799-1815): ο Αστικός Κώδικας και η ναπολεόντεια κοινωνία 12. Ο 19ος αιώνας: ο αιώνας των επαναστάσεων και ο απόλυτος θρίαμβος της αστικής τάξης ως αντανάκλαση του 21ου αιώνα 13. Η Τρίτη Δημοκρατία (1875-1940): πτυχές του σύγχρονου γαλλικού πολιτισμού στο πλαίσιο μιας βαθιάς και συνεχιζόμενης ευρωπαϊκής κρίσης
Λέξεις Κλειδιά
Ιστορία και Λογοτεχνία, Γαλλικός Πολιτισμός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός, Παγκοσμιοποίηση, Διαπολιτισμικότητα και Διεπιστημονικότητα, Γαλλική Γλώσσα και Διαπολιτισμική Επικοινωνία, Μεσαίωνας - Αρχές 20ου αιώνα.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρήση οπτικοακουστικού υλικού μέσω Η/Υ, power point, κ.ά.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Εργαστηριακή Άσκηση100,4
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων532,1
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων50,2
Εκπόνηση μελέτης (project)401,6
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Ο βαθμός επίτευξης των στόχων του μαθήματος ελέγχεται με γραπτή τελική εξέταση ή με τη συγγραφή εργασιών.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1/ Benedetto Croce, Histoire de l'Europe au XIXe siècle, Gallimard, 1994. 2/ Jean Heffer, William Serman, Le XIXème siècle. 1815-1914, Hachette Progrès, 2011. 3/ Françoise Berger, Catherine Brice, Gilles Ferragu, Le XXème siècle, Hachette Progrès, 2009. Philippe Muray, Le XIXe siècle à travers les âges, Gallimard, 1999. 4/ Jean-Louis Robert Le XIXème siècle , Histoire contemporaine, t. 1, Breal, 2000. 5/ Benoît Pellistrandi, Nicolas Bourguinat, Le 19e siècle en Europe, Armand Colin, 2001. 6/ Anthony Rowley, Bernard Droz, Histoire générale du XXe siècle, t. 1, Points, 2001. - 7/ Anthony Rowley, Bernard Droz, Histoire générale du XXe siècle. La Naissance du monde contemporain, t. 2, Points, 1986. - 8/ Anthony Rowley, Bernard Droz, Histoire générale du XXe siècle. Expansion et indépendances. 1950-1973, t. 3, Points, 1987. - 9/ Anthony Rowley, Bernard Droz, Histoire générale du XXe siècle. Crises et mutations. De 1973 à nos jours, t. 4, Points, 1992. - 10/ Christophe Prochasson, Olivier Wieviorka, La France du XXème siècle, Points, 2011. 11/ Pierre Bezbakh, Petit Larousse de l'histoire de France, Larousse, 2011. - 12/ René Rémond, Introduction à l'histoire de notre temps. Le XIXème siècle. 1815-1914, t.2, Points, 2001. - 13/ René Rémond, Introduction à l'histoire de notre temps. Le XXème siècle de 1914 à nos jours, t.3, Points, 2002. - 14. Georges Duby, Histoire de la France - Des origines à nos jours, Paris, Larousse, 2011, 15/ Florent Vendepitte, Le Petit Livre des gilets jaunes, Paris, Éditions First, un département d’Édi8, 2019.
Τελευταία Επικαιροποίηση
18-02-2020