Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
1.οι φοιτήτριες και φοιτητές θα έχουν κατανοήσει τις συνήθεις τεχνικές εκτέλεσης κρουστών οργάνων μιας κλασικής ορχήστρας αλλά και άλλων (drumset, log drum, riqq,…), όπως και διευρυμένες τεχνικές που απαντώνται σε πιο σύγχρονο ρεπερτόριο ή/και αυτοσχεδιαστές.
2.Για τις παραπάνω τεχνικές θα υπάρξει αντιστοιχία, όπου είναι αυτό δυνατό, με παραδείγματα από τη σημειογραφία ενώ
θα ενθαρρυνθεί ο προβληματισμός γύρω από την ολοένα αυξανόμενη ζήτηση νέας και εμπλουτιζόμενης σημειογραφίας που να καθρεφτίζει τη δεξιοτεχνία των σημερινών εκτελεστών.
3.Θα έχουν πρακτική εμπειρία πάνω στα διαθέσιμα όργανα του τμήματος ως: εκτελεστές (ερμηνεύοντας συνθέσεις υπάρχουσες ή νέες, δικές τους) και αυτοσχεδιαστές (ερμηνεύοντας γραφικές παρτιτούρες, τροπικό αυτοσχεδιασμό ή/και ελεύθερο). Ενθαρρύνεται και η τζαζ προσέγγιση, όπου είναι αυτό δυνατό.
4.Θα έχουν συζητήσει πάνω σε διάφορες θεωρίες και προβληματισμούς γύρω από την έννοια του αυτοσχεδιασμού και, τέλος
5.θα έχουν μια μικρή αλλά ουσιαστική εμπειρία ως αυτοσχεδιαστές αφού θα υπάρχει πρακτική σε κάθε μάθημα. Ηλεκτρονικά μέσα θα χρησιμοποιηθούν (hardware, software) διευρύνοντας επιπλέον την ηχοχρωματική τους παλέτα.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα χωρίζεται μεν σε τρεις άξονες (τεχνικές, σημειογραφία, αυτοσχεδιασμός), αλλά σε κάθε μάθημα θα υπάρχει αναφορά και στα τρία αντικείμενα με πρακτική των φοιτητριών και φοιτητών στα διαθέσιμα όργανα του τμήματος. Βασικές αλλά και διευρυμένες τεχνικές εκτέλεσης γίνονται κατανοητές τόσο από αποσπάσματα (ηχογραφήσεις, YouTube) όσο και από τη βιωματική εμπειρία με πειραματισμό στα όργανα. Η γνωριμία με την (εξελισσόμενη) σημειογραφία έρχεται ως αποτέλεσμα της μελέτης ρεπερτορίου για κρουστά κλασικής ορχήστρας. Τόσο οι τεχνικές εκτέλεσης όσο και η (ανάγκη για) σημειογραφία γίνονται κατανοητές μέσα από οργανωμένο ή/και ελεύθερο αυτοσχεδιασμό. Ο τελευταίος προκύπτει σε κάθε μάθημα μέσα από συζήτηση γύρω από άρθρα και ηχογραφήσεις αυτοσχεδιασμών, συνθέσεων που περιέχουν αυτοσχεδιασμό ή συνθέσεις που μοιάζουν με αυτοσχεδιασμό (π.χ. Bone Alphabet του Brian Ferneyhough). Η τεχνολογία, τέλος, συνεπικουρεί τη διεξαγωγή του μαθήματος τόσο με τη μορφή των ηχογραφήσεων με φορητά καταγραφικά μέσα όσο και με τη δημιουργική μεταλλαγή των ήχων με χρήση software (Sountoys) όσο και hardware (EHX Memory Man with Hazarai, ..)
Περιγραφή
Οι φοιτήτριες και φοιτητές καλούνται: i. να γράψουν ένα τεστ όπου θα ερωτηθούν θέματα που συζητήθηκαν στη διάρκεια των μαθημάτων όπως τεχνικές (π.χ. dead stroke, scraping, plucking, παραγωγή αρμονικών), σημειογραφία (κλασικών συνθέσεων για κρουστά), ονόματα αξιοσημείωτων μουσικών (π.χ. Casey Cangelosi, Gary Burton, Richard Spaven) και θεωρίες αυτοσχεδιασμού.
ii. να ερμηνεύσουν έναν ολιγόλεπτο σχεδιασμό τον οποίο θα σχολιάσουν αργότερα. Τόσο ο αυτοσχεδιασμός όσο και τα σχόλιά τους θα ηχογραφηθούν και το σύνολο των ηχογραφήσεων θα παραμείνει στο τμήμα ως αρχείο και θα τους διανεμηθεί.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Adler, S., Hesteraan, P. (2002). The study of orchestration. New York : W.W. Norton, 2002
Bailey, D. (1980). Improvisation : its nature and practice in music, New York : Da Capo Press, 1993. ©1992.
Solomon, S. Z (2016). How to write for percussion : a comprehensive guide to percussion composition. New York : Oxford University Press, 2016, [2019].
Διαδικτυακές πηγές (ενδεικτικά, ημερομηνία ανάσυρσης, 12/1/2020):
ARGO
https://www.youtube.com/watch?v=48F4a5qEDC0
Casey Cangelosi
https://www.caseycangelosi.com/
Meinl Cymbals - Gerwin Eisenhauer “Marla’s Mind“
https://www.youtube.com/watch?v=WftaKFRGKPA
Panayiotis Kokoras / Paranormal for 3 Snare Drums
https://www.youtube.com/watch?v=zN3NTaB7AFw
The Percussion Family
https://www.orsymphony.org/learning-community/instruments/percussion/