Σημειωτική και πολιτισμική κληρονομιά

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣημειωτική και πολιτισμική κληρονομιά / Semiotics and Cultural Heritage
ΚωδικόςΕΜ-11
Διατμηματικό ΠρόγραμμαΣημειωτική, Πολιτισμός και Επικοινωνία
Συνεργαζόμενα ΤμήματαΓαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας
Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600014994

Πρόγραμμα Σπουδών: Σημειωτική, Πολιτισμός και Επικοινωνία

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 10
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογήςΧειμερινό/Εαρινό-7,5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣημειωτική και πολιτισμική κληρονομιά
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600158700
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο τέλος του μαθήματος οι φοιτήτριες/τές αναμένεται: - Να κατανοούν τις βασικές έννοιες, αρχές και μεθόδους της Πολιτιστικής Κληρονομιάς - Να γνωρίζουν και να μελετούν την ευρύτητα και διασύνδεση των εννοιών της πολιτιστικής κληρονομιάς και της σημειωτικής ανάλυσης - Να αντιλαμβάνονται και να αναλύουν χώρους, δομές και περιβάλλοντα όπου δομούνται και απο-δομούνται πολιτισμικά φαινόμενα και ‘προϊόντα’, μουσειακά μηνύματα, νοήματα και σημειο-αφηγήσεις. - Να εξασκηθούν στην κριτική ανάλυση πρακτικών και μεθοδολογικών σημειο-εργαλείων μέσα από την εξέταση περιπτώσεων (case studies). - Να είναι σε θέση να σχεδιάζουν και να οργανώνουν το πλαίσιο μελέτης ολιστικής προσέγγισης και ερμηνείας μουσειακών εκθέσεων, αρχαιολογικών χώρων και πολιτιστικών διαδρομών - Να αξιολογούν δραστηριότητες και υλικό από μουσεία και χώρους πολιτισμικής αναφοράς
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η θεματική ενότητα «Σημειωτική και Πολιτιστική Κληρονομιά» καλύπτει τρεις υποενότητες: η πρώτη μελετά τις ευρείες έννοιες πολιτισμός, σημειωτική, κουλτούρα και πολιτιστική κληρονομιά και παρουσιάζει συνοπτικά τη σημασιολογική τους εξέλιξη στις σύγχρονες δυτικές κοινωνίες. Αναλύονται τα νέα μεθοδολογικά εργαλεία που προσφέρει η σημειωτική με καινούριες κατευθύνσεις και θεωρήσεις ερμηνείας των πολιτισμικών φαινομένων και νέους τρόπους αντίληψης και πρόσληψης του κόσμου. Η δεύτερη υποενότητα έχει στόχο να διερευνήσει και να αναλύσει χώρους, δομές και περιβάλλοντα όπου δομούνται και απο-δομούνται πολιτισμικά φαινόμενα και ‘προϊόντα’, μηνύματα, νοήματα και αναπαραστάσεις. Εξετάζεται το θεωρητικό και κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο ερμηνευτικής προσέγγισης της πολιτιστικής – αρχαιολογικής κληρονομιάς αναλύοντας τις πολλαπλές βιογραφίες μνημείων και μνημειακών συνόλων και αντικειμένων μέσα από το πρίσμα της ρητορικής των σημειο-αφηγήσεων. Η τρίτη υποενότητα εστιάζει στην κριτική ανάλυση πρακτικών και μεθοδολογικών σημειο-εργαλείων μέσα από την εξέταση περιπτώσεων (case studies). Έμφαση δίνεται στην ανάλυση πλαισίου της πολιτιστικής διαχείρισης, δομών και πρακτικών με σκοπό την ολιστική προσέγγιση ολοκληρωμένων μελετών εφαρμογής, που στοχεύουν στη βιωσιμότητα και παραγωγή νέων μεθόδων ανάπτυξης και δημιουργίας μεταμοντέρνων πολιτιστικών ‘προϊόντων’.
Λέξεις Κλειδιά
σημειωτική, πολιτισμική κληρονομία, αρχαιολογία, υλικός και άυλος πολιτισμός
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Διεξαγωγή του μαθήματος με τη συνδρομή της πλατφόρμας elearning και τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις13
Εργαστηριακή Άσκηση26
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων8
Συγγραφή εργασίας / εργασιών78
Σύνολο125
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η φοιτητές θα αξιολογηθούν με συνεχή αξιολόγηση και κατάθεση εργασίας στο τέλος του εξαμήνου.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Bapty, I. & Yates, T. (eds.) (1990). Archaeology after structuralism. Post-structuralism and the practice of archaeology. London: Routledge. Gardin, J.-C. (1992). “Semiotic trends in archaeology”. In J.-C. Gardin & C. Peebles (eds.), Representations in Archaeology. Bloomington: Indiana University Press, 87–104. Hodder, I. (1986). Reading the past: current approaches to interpretation in archaeology. Cambridge: Cambridge University Press. Hodder, I. (ed.) (1987). The Archaeology of Contextual Meanings. Cambridge: Cambridge University Press. Knappett, C. (2005). Thinking Through Material Culture: An Interdisciplinary Perspective. Philadelphia, University of Pennsylvania Press. Lele, V. P. (2006). “Material habits, identity, semeiotic”. Journal of Social Archaeology 6: 48–70 Marila, M. (2014). “Things in Action – Interpreting the Meanings of Things in Archaeology”. Monographs of the Archaeological Society of Finland 2: 9–20. Nash, G. & G. Children (eds.) (2008). The Archaeology of Semiotics and the social order of things. British Archaeological Reports. Oxford: Archaeopress. Preucel, R. W. (2010). Archaeological Semiotics. Malden: Blackwell. Preucel, R. W. (2016). “Pragmatic Archaeology and Semiotic Mediation”. Semiotic Review 4, https://semioticreview.com/ojs/index.php/sr/article/view/11. Vecco, M. (2010). “A definition of cultural heritage: From the tangible to the intangible”. Cultural Heritage 11: 321–324 Yaco, S., Ramaprasad, A. Rizvi, S. (2016). “Envisioning the semiotics of cultural heritage artifacts”. In Conference: International Conference on Culture & Computer Science, Namibia. Yaco S., Ramaprasad A. (2018). “Cultural Heritage Semiotics”. In: Jat D., Sieck J., Muyingi HN., Winschiers-Theophilus H., Peters A., Nggada S. (eds) Digitisation of Culture: Namibian and International Perspectives. Springer, Singapore, 49-64. Waterton, E. & S. Watson (2014). The Semiotics of Heritage Tourism. Bristol, Buffalo, Toronto: Channel View Publications.
Τελευταία Επικαιροποίηση
24-01-2020