ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΜΟΥΣΙΚΟΥ ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΜΟΥΣΙΚΟΥ ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ / PEDAGOGY OF MUSIC IMPROVISATION
ΚωδικόςΕΠ.2.060
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΚωνσταντίνα Δογάνη
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID80003440

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΜΟΥΣΙΚΟΥ ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600159803

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγικό Μπλε
ΌροφοςΥπόγειο 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΥΠΟΓΕΙΟ ΛΥΟΜΕΝΟ 4 (168)
ΗμερολόγιοΔευτέρα 16:00 έως 18:30
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το μάθημα αποσκοπεί στην • Ανάπτυξη της μουσικής δημιουργικότητας, της επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης μέσω άμεσης εμπειρίας με το μουσικό αυτοσχεδιασμό • Εξοικείωση με την παιδαγωγική του μουσικού αυτοσχεδιασμού • Εξερεύνηση ηχητικών πηγών αυτοσχέδιων και μη • Εμβάθυνση μουσικών γνώσεων ως μέσα έκφρασης στον ομαδικό αυτοσχεδιασμό • Οργάνωση σχετικών δραστηριοτήτων στο πλαίσιο της προσχολικής τάξης
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αποσκοπεί στην • Ανάπτυξη της μουσικής δημιουργικότητας, της επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης μέσω άμεσης εμπειρίας με το μουσικό αυτοσχεδιασμό • Εξοικείωση με την παιδαγωγική του μουσικού αυτοσχεδιασμού και την ιδιαίτερη παιδαγωγική στάση για την κατανόηση της αυθόρμητης μουσικής συμπεριφοράς του παιδιού και της συμπεριφοράς που επιτρέπει την ύπαρξη μουσικής επικοινωνίας και μουσικού διαλόγου μεταξύ των συμμετεχόντων κατά τη διάρκεια του αυτοσχεδιασμού • Βιωματική μάθηση μέσω αυτοανακάλυψης αλλά και αλληλεπίδρασης στην ομάδα • Εξερεύνηση του ηχοτοπίου του περιβάλλοντος και των ηχητικών δυνατοτήτων του ανθρώπινου σώματος και των μουσικών οργάνων, αυτοσχέδιων και μη • Εμβάθυνση μουσικών γνώσεων και περαιτέρω ανάπτυξη της δυνατότητας χειρισμού των ηχητικών πηγών και των μουσικών οργάνων ως μέσα έκφρασης, επικοινωνίας και ανταπόκρισης στον ομαδικό αυτοσχεδιασμό • Οργάνωση σχετικών δραστηριοτήτων στο πλαίσιο της προσχολικής τάξης
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
• χρήση powerpoint για την υποστήριξη του θεωρητικού και πρακτικού μέρους του μαθήματος, • χρήση διαδικτυακών πηγών και προγραμμάτων αναπαραγωγής μουσικής και βίντεο, καθώς και προγραμμάτων για μουσική σημειογραφία και μουσική επεξεργασία ήχου. Το μάθημα στηρίζεται κυρίως στη δια ζώσης επαφή ενώ η επικοινωνία διευκολύνεται με την ηλεκτρονική πλατφόρμα του μαθήματος καθώς και τη χρήση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Σεμινάρια100,4
Άσκηση Πεδίου100,4
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων200,8
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο200,8
Συγγραφή εργασίας / εργασιών200,8
Καλλιτεχνική δημιουργία301,2
Σύνολο1496,0
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται σταδιακά (διαμορφωτική αξιολόγηση). Βασίζεται σε: • Προφορικές παρουσιάσεις και μικροδιδασκαλίες, ατομικές και ομαδικές, κατά τη διάρκεια του εξαμήνου. • Προφορική παρουσίαση ομαδικού μουσικού αυτοσχεδιασμού • Γραπτή ατομική εργασία που αφορά διερεύνηση πτυχών του μαθήματος
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Δογάνη, Κ. (2012) Μουσική στην προσχολική ηλικία: αλληλεπίδραση παιδιού-παιδαγωγού, Αθήνα: Gutenberg. 2. Green, L. (2014) Άκουσε και Παίξε! Αθήνα: Fagotto. 3. Κανελλόπουλος, Π. & Τσαφταρίδης, Ν. (2010) Τέχνη στην εκπαίδευση - Εκπαίδευση στην τέχνη: Εξερευνήσεις του δημιουργικού ρόλου της τέχνης στην εκπαίδευση, Αθήνα: Νήσος.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Καραδήμου-Λιάτσου, Π. (2003) Η μουσικοπαιδαγωγική τον 20ο αιώνα: οι σημαντικότερες απόψεις για την προσχολική ηλικία, Αθήνα: Orpheus, Νικολαΐδης. Nyman, M. (2011) Πειραματική μουσική. Αθήνα: Οκτώ. Παράλληλα το περιεχόμενο κάθε μαθήματος υποστηρίζεται με σχετική ελληνική και ξένη βιβλιογραφία.
Τελευταία Επικαιροποίηση
28-11-2019