ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ / ART EDUCATION AND CREATION
ΚωδικόςΥΒ.1.033
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑντώνιος Λενακάκης
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID80004034

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (2012-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 136
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΜάθημα ΒάσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600159858

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοEducation Blue
ΌροφοςGroundfloor
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΛΥΟΜΕΝΟ 2 (173)
ΗμερολόγιοThursdsay 08:30 to 11:00
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτήτριες/τές αναμένεται: • να γνωρίσουν βασικές αρχές και άξονες της εικαστικής αγωγής και ανάπτυξης του παιδιού • να εξοικειωθούν με την οργάνωση και υλοποίηση εργαστηριακού τύπου εικαστικών δραστηριοτήτων στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία • να γνωρίσουν βιωματικά μια ευρεία γκάμα εικαστικών μορφών, υλικών και τεχνικών • να καλλιεργήσουν κριτήρια για την εκτίμηση και αξιολόγηση εικαστικών έργων και δραστηριοτήτων δικών τους και άλλων (παιδιών, εικαστικών) • να αναπτύξουν βασικές προσωπικές εικαστικές δεξιότητες, οικειότητα και θετική στάση απέναντι στην εικαστική δημιουργία
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Μέσα από (α) τη μελέτη σύγχρονων διεθνών θεωριών και ερευνητικών ευρημάτων, (β) την κριτική ανάλυση παραδειγμάτων και κυρίως με (γ) εργαστηριακές-βιωματικές ομαδικές και ατομικές δραστηριότητες οι φοιτήτριες/τές: • θα εξοικειωθούν με τις βασικές αρχές της εικαστικής αγωγής • θα κατανοήσουν το ρόλο του σύγχρονου παιδαγωγού εικαστικών • θα γνωρίσουν βασικές αναπτυξιακές, πολιτισμικές και κοινωνικές πλευρές της εικαστικής δραστηριότητας των παιδιών • θα εξοικειωθούν με τη γραμματική/συντακτικό και εκφραστικές δυνατότητες της εικαστικής γλώσσας • θα γνωρίζουν και θα διερευνήσουν ποικιλία εικαστικών μορφών, υλικών, τεχνικών και μεθόδων που μπορούν να αξιοποιηθούν στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία (σχέδιο, ζωγραφική, κολάζ, χαρακτική, υφαντική, γλυπτική-πλαστική, στένσιλ-αποτυπώματα, ομαδικές εικαστικές πρακτικές, sketch books κ.α.) • θα εξοικειωθούν με το σχεδιασμό εικαστικών δραστηριοτήτων για νήπια και παιδιά πρώτης σχολικής ηλικίας • θα παράγουν εικαστικά έργα που επικοινωνούν προσωπικό νόημα • θα γνωρίσουν μεθόδους έκθεσης/κοινοποίησης καλλιτεχνικών έργων • θα γνωρίσουν πρακτικές κριτικής και ανταπόκρισης στην εικαστική δημιουργία.
Λέξεις Κλειδιά
Εικαστική αγωγή, προσχολική αγωγή, σχεδιαστική ανάπτυξη των παιδιών, εικαστική γλώσσα και σκέψη, εικαστική παραγωγή
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις100,4
Σεμινάρια100,4
Εργαστηριακή Άσκηση100,4
Άσκηση Πεδίου100,4
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων200,8
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο602,4
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων150,6
Συγγραφή εργασίας / εργασιών150,6
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση του μαθήματος πραγματοποιείται: Α. Κατά τη διάρκεια του εξαμήνου • με την ενεργή συμμετοχή των φοιτητών στα καλλιτεχνικά εργαστήρια • με ατομικές/ομαδικές γραπτές εργασίες • με ατομικές/ομαδικές παρουσιάσεις και μικροδιδασκαλίες Β. Στο τέλος του εξαμήνου • με την παράδοση φακέλου εικαστικών εργασιών ή/και με γραπτές εξετάσεις
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
(1) Δημητράτου, Β. (2009) Τα παιδιά δημιουργούν και εκφράζονται, Α΄ Τόμος, Αθήνα: Πατάκης. (Κ.Σ. 21986) (2) Schirmacher, R. (2008) Τέχνη και δημιουργική ανάπτυξη των παιδιών, Αθήνα: Συμμετρία, Σ. Αθανασόπουλος & ΣΙΑ ΟΕ (Κ.Σ. 16581)
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Arnheim, R. (2007). Οπτική σκέψη. Θεσσαλονίκη: University Studio Press. Arnheim, R. (1999). Τέχνη και οπτική αντίληψη. Αθήνα: Θεμέλιο. Boughton, D. (2011). Τα επτά καθοριστικά χαρακτηριστικά μιας προσέγγισης του οπτικού πολιτισμού στην καλλιτεχνική εκπαίδευση. Στο Τιτίκα Σάλλας (επιμ.). Σύγχρονες προσεγγίσεις στην διδακτική της τέχνης. Αθήνα: νήσος. Chapman, L. (1993) Διδακτική́ της τέχνης: Προσεγγίσεις στην καλλιτεχνική́ αγωγή́, Αθήνα: Νεφέλη. Daucher, H & Seitz, R. (2003). Διδακτική των Εικαστικών Τεχνών. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα (επιλογή κειμένων). Freedman, K. (2003). Teaching Visual Culture. New York: Teacher College Columpia Universtity. Freedman, K. (2011). Αναδομώντας την καλλιτεχνική εκπαίδευση: Η αναζήτηση των πνευματικών και συναισθηματικών μονοπατιών στη μάθηση. Στο Τιτίκα Σάλλας (επιμ.) Σύγχρονες προσεγγίσεις στην διδακτική της τέχνης. Αθήνα: νήσος. Leavy, P. (2020). Η καλλιτεχνική Δημιουργία ως μέθοδος έρευνας, Η καλλιτεχνικής βάσης ερευνητική πρακτική. Αθήνα: Gutenberg – Τυπωθήτω (υπο έκδοση) Λέτσιου, Μ. (2012). Το sketchbook ως εργαλείο μάθησης. Εικαστική παιδεία, τεύχ.28, Έκδοση της Ένωσης Καθηγητών Καλλιτεχνικών Μαθημάτων, σελ. 104 - 107. Letsiou, M. (2014). “Soundscapes: Our Place and the Utopia of Art”. In Alfonso Infantes Delgado, Carmen Molina and Teresa E.a (Org.) ‘Criao de Paisagens Sonoras: Hibridizando as linguagens art.sticas em contextos educativos’. Editor: Associao de Professores de Expressoe Comunicao Visual. (e - book). Λέτσιου, Μ. & Τeles P. (2014). Μη απτική δια-δραστική καλλιτεχνική εγκατάσταση με καθηγητές εικαστικών και μαθητές. Εικαστική παιδεία, τεύχ. 30. Ένωση Καθηγητών Καλλιτεχνικών Μαθημάτων, Θεσσαλονίκη, σελ. 129-132. Letsiou, M. (2015), “Educational trends: Artistic Interventions for Social Reconstruction”. In Marιa Isabel Moreno Montoro (Ed.) “Re-estetizando, Algunas Propuestas Para Alcanzar La Independencia En La Educacion Del Art”. InSEA Publications, Porto: Portugal. Μαγουλιώτης, Α. (2002). Εικαστικές δημιουργίες Ι: Μέσα από την παρατήρηση. Αθήνα: Καστανιώτης. Μαγουλιώτης, Α. (2002). Εικαστικές δημιουργίες ΙΙ: Μέσα από τη φαντασία. Αθήνα: Καστανιώτης. Marshall, J. (2011). Η εικόνα ως γνώση: Οι οπτικές εικόνες στην έρευνα μέσω της τέχνης. Στο Τιτίκα Σάλλας (επιμ.) Σύγχρονες προσεγγίσεις στην διδακτική της τέχνης. Αθήνα: νήσος. Νάκου Ε. (2001). Μουσεία: Εμείς, Τα πράγματα και ο Πολιτισμός. Αθήνα: Νήσος. Σάλλα, Τ. (1996). Δημιουργική φαντασία και παιδική τέχνη. Αθήνα: Εξάντας. Σάλλα, Τ. (2008). Καλλιτεχνική Παιδεία και Παιδαγωγικά Συστήματα. Αθήνα: νήσος.
Τελευταία Επικαιροποίηση
24-02-2020