Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτήτριες/τες με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος θα μπορούν να αναπτύξουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του σχολείου του 21ου αιώνα, τόσο με βάση τις σύγχρονες αρχές της Εκπαίδευσης των Εκπαιδευτικών όσο και με αυτές των Επιστημών της Εκπαίδευσης, ώστε να είναι ικανές/οί:
- να κατανοήσουν τη θεωρητική θεμελίωση των Επιστημών της Εκπαίδευσης, προκειμένου να μπορούν να επιτελέσουν το έργο των εκπαιδευτικών για τις μικρές ηλικίες
- να αναλύουν το ερευνητικό πεδίο της παιδαγωγικής επιστήμης, μέσα από την συνθετική προσέγγιση του έργου των "μεγάλων παιδαγωγών" και να κατανοήσουν την αλληλεπίδραση των Επιστημών της Εκπαίδευσης
- να συνειδητοποιήσουν τα βασικά/σύγχρονα παιδαγωγικά ζητήματα και να προβληματιστούν για την πολυπλοκότητας της εκπαιδευτικής διαδικασίας
- να διευκρινίσουν τις εκπαιδευτικές έννοιες και όρους και τις παιδαγωγικές αντιφάσεις/ αντινομίες
- να αντιληφθούν την πολυπλοκότητα των παραγόντων που επηρεάζουν το εκπαιδευτικό φαινόμενο και να προβληματιστούν για τη συνθετότητά του
- να προβληματιστούν σχετικά με το ρόλο του Δασκάλου, του Μαθητή και να κατανοήσουν τη μεταξύ τους σχέση και αλληλεπίδραση, που επιχειρείται, στο πλαίσιο των Επιστημών Εκπαίδευσης Εκπαιδευτικών
- να προβληματιστούν για τις παραμέτρους που συνθέτουν και επηρεάζουν την εκπαιδευτική διαδικασία
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο μάθημα αρχικά επιχειρείται η θεωρητική και επιστημονική θεμελίωση της προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης μέσω της προσέγγισης του έργου σημαντικών παιδαγωγών (εκτείνεται από τα μέσα του 18ου μέχρι τα μέσα του 20ου αιώνα. Ειδικότερα, αναλύονται οι θεωρητικοί προβληματισμοί «μεγάλων παιδαγωγών», οι καινοτομίες, που αυτοί εισηγήθηκαν σε σχέση με το κοινωνικο-πολιτικό πλαίσιο της εποχής τους, καθώς και η επίδραση τους στους μεταγενέστερους. Μέσα από αυτό το ‘πανόραμα’ της παιδαγωγικής σκέψης σκιαγραφείται η ιστορική εξέλιξη της εκπαιδευτικής θεωρίας και πράξης των δύο τελευταίων αιώνων, προσδιορίζονται οι σύγχρονες παιδαγωγικές κατευθύνσεις και ο ρόλος του Εκπαιδευτικού διαχρονικά
Λέξεις Κλειδιά
Παιδαγωγική Επιστήμη, Επιστήμες της Εκπαίδευσης, Μεγάλοι Παιδαγωγοί, Βασικές παιδαγωγικές έννοιες
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
-Ανδρούσου, Αλ., & Tσάφος, Β. (Επιμ) (2020) Επιστήμες της εκπαίδευσης. Ένα διεπιστημονικό πεδίο. Αθήνα: Gutenberg
-Κακανά, Δ.Μ. & Σιμούλη, Π. (επιμ.) (2008) Η προσχολική Εκπαίδευση στον 21ο Αιώνα: Θεωρητικές Προσεγγίσεις και Διδακτικές Πρακτικές. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
-Aubrey, K. & Riley, A. (2020) Κατανοώντας και αξιοποιώντας παιδαγωγικά προκλητικές θεωρίες (Επιμ. Β. Μητροπούλου, & Χ. Τουρτούρας). Θεσσαλονίκη: εκδ. Τζιόλας
-Houssaye, J. (2000) Δεκαπέντε Παιδαγωγοί. Μεταίχμιο, Αθήνα
-Πυργιωτάκη Ε. Ι. (2011) Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Επιστήμη, Αθήνα: Πεδίο
-Φράγκος, Χ. (2002) Ψυχοπαιδαγωγική. Αθήνα: Δαρδανός- Gutenberg (38η εκδ.)
-Κιτσαράς, Γ. (2001). Προσχολική Παιδαγωγική. Αθήνα
-Κρίβας Σ. (2002), Παιδαγωγική Επιστήμη. Βασική θεματική, Gutenberg, Αθήνα.
-Ματσαγγούρας Η. (2009), Εισαγωγή στις επιστήμες της παιδαγωγικής, Gutenberg, Αθήνα.
-Mialaret G. (1999), Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής, Τυπωθήτω, Αθήνα.
-Mialaret G. (2011), Περί παιδαγωγικής και εκπαίδευσης, Δαρδανός, Αθήνα.