Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτήτριες/τές αναμένεται ότι θα μπορούν να:
1. Κατέχουν τις απαραίτητες δεξιότητες ακαδημαϊκού γραμματισμού προκειμένου να ανταπεξέρχονται στις απαιτήσεις των σπουδών και των εργασιών τους
2. Διακρίνουν τα είδη επιστημονικής εργασίας με τα δομικά τους συστατικά προσδιορίζοντας τις βασικές και περιφερειακές έννοιες περιεχομένου και τις συνδέσεις μεταξύ των
3. Συνθέτουν το θεωρητικό και ερευνητικό μέρος μιας επιστημονικής εργασίας ενσωματώνοντας ανάλογα, αριθμητικά δεδομένα, πίνακες, διαγράμματα κλπ. για την παρουσίαση αποτελεσμάτων
4. Διατυπώνουν τη σκέψη τους με σαφήνεια, ακρίβεια και συνοχή χρησιμοποιώντας ακαδημαϊκό ύφος και να αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά ζητήματα γλώσσας, ορολογίας και μετάφρασης όρων, καθώς και να αποφεύγουν κάθε είδους λογοκλοπή
5. Αποκτήσουν επαρκή γνώση στην αναζήτηση δεδομένων και πηγών (έντυπης και ηλεκτρονικής μορφής), στη χρήση και αξιολόγησή τους, καθώς και στην καταγραφή των βιβλιογραφικών αναφορών βάση των σχετικών διεθμών συστημάτων (APA, Chicago Style)
6. Αφομοιώνουν και χρησιμοποιούν τη βασική γλώσσα, τα νοήματα και τη σχετική ορολογία της επιστημονικής προσέγγισης και να αντιμετωπίζουν τη γραφή εργασίας ως πράξη κριτικού γραμματισμού
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αφορά στην εξοικείωση των φοιτητών/τριών με τον ακαδημαϊκό γραμματισμό και γενικότερα τις συμβάσεις της ακαδημαϊκής πρακτικής. Εξετάζονται όλα τα είδη της επιστημονικής εργασίας και αναλύεται η δομή το περιεχόμενο και η μορφή αυτών. Τίθενται ζητήματα ορολογίας, τεκμηρίωσης, νοηματικής συνοχής, γλωσσικής διατύπωσης, σύνταξης και εκφραστικής ευρυθμίας. Οριοθετείται το διάγραμμα της κάθε επιστημονικής εργασίας. Εξασκείται η τεχνική μορφοποίηση κειμένου εργασιών, η χρήση πινάκων, διαγραμμάτων και εικόνων καθώς και η χρήση παραθεμάτων με τους σχετικούς κανόνες παράφρασης. Αναλύονται τα μεθοδολογικά και επιστημολογικά προβλήματα στη συγγραφή της εργασίας. Διενεργείται κάθε είδους βιβλιογραφική αναζήτηση, καθώς και αναζήτηση δεδομένων και πηγών (έντυπης και ηλεκτρονικής μορφής), και οργανώνεται το περιεχόμενο με τη σχετική εμβάθυνση στο θέμα της εργασίας. Παρατίθενται παραδείγματα καταγραφής και διαχείρισης έντυπων και ηλεκτρονικών πηγών. Μελετούνται και αξιολογούνται δημοαιευμένες μελέτες και επιστημονικά άρθρα ποιοτικής και ποσοτικής έρευνας. Αναφέρονται οι διαστάσεις του κριτικού γραμματισμού στη συγγραφή της εργασίας. Εξετάζονται ζητήματα λογοκλοπής, δεοντολογίας και ηθικής στην επιστημονική πρακτική. Παρουσιάζονται τα διεθνή συστήματα γραφής πααπομπών και βιβλιογραφικών αναφορών APA & Chicago Style
Λέξεις Κλειδιά
ακαδημαϊκός γραμματισμός, ακαδημαϊκή πρακτική, είδη επιστημονικής εργασίας, ακαδημαϊκή γραφή, μορφοποίηση, βιβλιογραφική αναζήτηση, λογοκλοπή, παραπομπές, βιβλιογραφία, APA
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Katherine Howard, John Sharp (2003). Η Επιστημονική Μελέτη. Οδηγός Σχεδιασμού και Διαχείρισης Πανεπιστημιακών Ερευνητικών Εργασιών. Αθήνα: Gutenberg, Κωδ. Ευδόξου: 31508
2. Robson, C. (2010). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου. Ένα μέσον για κοινωνικούς επιστήμονες και επαγγελματίες ερευνητές. Αθήνα: Gutenberg. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 31515