Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Περιεχόμενο Μαθήματος
“the monsters are real, and we should open our eyes and ears to understand what they have to tell us about modernity”
Antonio Negri and Michael Hardt, Commonwealth, 2011
Η πορεία της αρχιτεκτονικής δημιουργίας έχει καθοριστεί σε μεγάλο βαθμό από την εφαρμογή συγκεκριμένων κανόνων. Αυτοί οι κανόνες, είτε έχουν να κάνουν με την υλική της φύση – στατικότητα, αντοχή, φθορά κτλ – είτε έχουν να κάνουν με το πολιτιστικό και κοινωνικό τους πλαίσιο – λειτουργικότητα, έκφραση νοήματος κτλ – καθορίζουν τη συντριπτική πλειοψηφία της παραγόμενης αρχιτεκτονικής˙ είναι αυτοί που της επιτρέπουν να κάνει σταθερά βήματα και να εξελίσσετε. Τα άλματα όμως, τα σημεία τομής, εκεί όπου η αντίληψή μας για τι μπορεί να είναι χώρος και αρχιτεκτονική αλλάζουν, συμβαίνουν πάντα στα σημεία υπέρβασης. Όταν η σκέψη και κυρίως ο σχεδιασμός των αρχιτεκτόνων καταφέρνει να λειτουργήσει εκτός αυτών των κανόνων˙ χωρίς απαραίτητα να τους αναιρέσει, αλλά κυρίως με το να βγει έξω από το πλαίσιο που ορίζουν.
Στόχος του εργαστηρίου είναι να ωθήσει τους φοιτητές να πειραματιστούν με την αρχιτεκτονική και την διαδικασία παραγωγής της. Δηλαδή, να ανοίξουν τα σημεία πρόσληψής τους προς στοιχεία που πολύ πιθανά υπό άλλες συνθήκες να τα απέρριπταν ή προσπερνούσαν: τα ‘τέρατα’ εκείνα που πιθανά να είναι άσκημα, ασχεδίαστα, τυχαία, φθαρμένα ή εγκαταλειμμένα – με χαρακτηριστικά δηλαδή στα οποία συνήθως ο σχεδιασμός γυρνάει την πλάτη – και να τα χρησιμοποιήσουν ως σημείο έναρξης του σχεδιασμού. Μέσα από αυτά, την κατανόηση, επεξεργασία και μετάλλαξή τους, πιθανά να προκύψουν νέες αρχιτεκτονικές διαδρομές.
Οι φοιτητές καλούνται να δουλέψουν ταυτόχρονα και από την αρχή της διαδικασίας σε όλες τις κλίμακες που αφορούν τον σχεδιασμό του θέματός τους, από τη σχέση του με την πόλη μέχρι τις κατασκευαστικές λεπτομέρειες, έτσι ώστε ο σχεδιασμός να αναδυθεί μέσα από τις σχέσεις που θα προκύψουν και όχι από κάποια προκαθορισμένη, αφηρημένη ιδέα. Ιδιαίτερη σημασία θα δοθεί στην κατανόηση των δομικών στοιχείων κάθε πρότασης έτσι ώστε αυτά να συμμετάσχουν ενεργά στο σχεδιασμό αντί να προστεθούν στο τέλος. Επομένως, είναι ζητούμενο το κάθε θέμα να εμπεριέχει και τις λογικές κατασκευής του, ανεξάρτητα από το πόσο συμβατικές ή όχι είναι αυτές.