ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΙΙ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΙΙ / HISTORY OF MODERN GREEK THEATRE II
ΚωδικόςΣΤ0202
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΘεάτρου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΚωνσταντίνα Ριτσάτου
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID120000537

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό425

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΙΙ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600160198
Τύπος Μαθήματος
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
Κατηγορία Μαθήματος
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Εξοικείωση με την ιστορία του ελληνικού θεάτρου από τα μέσα περίπου της δεκαετίας του 1890 ώς τα μέσα της δεκαετίας του 1970.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η παράδοση προσφέρει μια επισκόπηση της πορείας του ελληνικού θεάτρου από τα μέσα περίπου της δεκαετίας του 1890 ώς τη Μεταπολίτευση. Συγκεκριμένα, εξετάζονται καταρχάς οι άμεσες εξελίξεις που δρομολογήθηκαν μετά την παρακμή του Κωμειδυλλίου: (α) οι προσπάθειες ανανέωσης της δραματουργίας από το γύρισμα του αιώνα ώς τον Μεσοπόλεμο, σε συνάρτηση προς την υποδοχή των ευρωπαϊκών καλλιτεχνικών και ιδεολογικών ρευμάτων. (β) Οι ανάλογες προσπάθειες ανανέωσης της επαγγελματικής σκηνής (η ίδρυση του Βασιλικού Θεάτρου και της Νέας Σκηνής) καθώς και η εγκαθίδρυση της βεντετοκρατίας. Δύο μαθήματα θα είναι αφιερωμένα στην ακμή και την εξέλιξη του εγχώριου μουσικού θεάτρου (Επιθεώρηση και Οπερέτα) καθώς και στο ελληνικό θέατρο σκιών και άλλα λαϊκά θεάματα. Στη συνέχεια, θα παρουσιαστούν οι εξελίξεις στην μεσοπολεμική επαγγελματική σκηνή και οι ανακατατάξεις που προηγήθηκαν και ακολούθησαν την ίδρυση του Εθνικού Θεάτρου. Ένα μάθημα θα είναι αφιερωμένο στην κατάσταση της δραματουργίας στα χρόνια του Μεσοπολέμου. Στα τελευταία μαθήματα εξετάζονται, οι επιπτώσεις της ανώμαλης πολιτικής κατάστασης της χώρας στη διαμόρφωση του μεταπολεμικού θεάτρου καθώς και οι εξελίξεις στο εμπορικό και καλλιτεχνικό θέατρο: οι κρατικές σκηνές, οι βεντετοκρατούμενοι θίασοι, το Θέατρο Τέχνης και οι άλλες καλλιτεχνικές πρωτοβουλίες καθώς επίσης και η σημαντική ανανέωση της ελληνικής δραματουργίας στις πρώτες μεταπολεμικές δεκαετίες. Τέλος, ένα ιδιαίτερο μάθημα καταπιάνεται με την ερμηνεία του αρχαίου δράματος στη νεοελληνική σκηνή.
Λέξεις Κλειδιά
Νεοελληνική δραματουργία, Νεοελληνικό θέατρο, Ρεαλισμός, Συμβολισμός, Μουσικό Θέατρο, Θέατρο Σκιών
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Περιγραφή
Παρουσιάσεις PowerPoint
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων592,4
Εξετάσεις241,0
Σύνολο1224,9
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
1. ικανότητα εκφραστικού λόγου (10 %) 2. κατανόηση και διατύπωση εννοιών (40%) 3. κριτική ικανότητα (30%) 4. συνθετική ικανότητα (20%) Τα κριτήρια ανακοινώνονται και αναλύονται μέσα στην τάξη.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. o Βιβλίο [41963322]: ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΟΥ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ, ΘΟΔΩΡΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΤΑΖΗΣ 2. o Βιβλίο [77108748]: «ΡΩΜΑΙΪΚΟΣ ΣΥΒΟΛΙΣΜΟΣ», ΘΟΔΩΡΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΤΑΖΗΣ 3. o Βιβλίο [12339411]: Η ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ, ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΛΥΤΖΟΥΡΗΣ 4. o Βιβλίο [1199]: ΠΟΘΟΙ ΑΕΤΟΥ ΚΑΙ ΦΤΕΡΑ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ, ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΛΥΤΖΟΥΡΗΣ 5. o Βιβλίο [50657155]: ΔΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΝΟΗΤΙΚΗΝ ΕΞΥΨΩΣΙΝ ΤΟΥ ΛΑΟΥ..., ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΛΥΤΖΟΥΡΗΣ 6. o Βιβλίο [17058]: Το θέατρο στην Ελλάδα 1940-2000, Πλάτων Μαυρομούστακος 7. o Βιβλίο [24062]: Εκσυγχρονισμός ή παράδοση;, Αρετή Βασιλείου 8. o Βιβλίο [33153475]: Ο γενικός γραμματεύς. Η βεγγέρα. Το γεύμα του Παπή, Ηλία Καπετανάκη 9. o Βιβλίο [86056123]: Οι Κούρδοι. Το δαχτυλίδι της μάνας, Γιάννης Καμπύσης 10. o Βιβλίο [12640012]: Η Αθηναϊκή επιθεώρηση, Θόδωρος Χατζηπανταζής, Λίλα Μαράκα 11. o Βιβλίο [77114643]: Το φιντανάκι, Παντελής Χορν
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Θεατρικά έργα 1. Ηλίας Καπετανάκης, Η Βεγγέρα (1894) στο Ηλίας Καπετανάκης, Ο Γενικός Γραμματεύς, Η Βεγγέρα, Το γεύμα του Παπή, Εισαγωγή Πλ. Μαυρομούστακος, Δωδώνη, Αθήνα, 1992, σ. 161-199. 2. Γρηγόριος Ξενόπουλος, Ο Τρίτος (1895) στο Γρ. Ξενόπουλου, Θέατρο, τόμ. 1, εκδ. Aδελφοί Bλάσση, Aθήνα, χχ., σ. 91-130. 3. Γιάννης Καμπύσης, Το δαχτυλίδι της μάνας (1898) στο Γιάννη Καμπύση, Οι Κούρδοι – Το δαχτυλίδι της Μάνας, Εισαγωγή Θ. Γραμματάς, Δωδώνη, Αθήνα, 1992, σ. 119-174. 4. Δημήτριος Tαγκόπουλος, Oι αλυσίδες (1907), Εισαγωγή Θ. Γραμματάς, Δωδώνη, Αθήνα, 1992. 5. Μελάς Σπύρος, Το άσπρο και το μαύρο (1913), Εκδοτικός Οίκος Γεωργίου Φέξη, Αθήνα, 1914 6. Mπάμπης Άννινος, Γεώργιος Tσοκόπουλος, Παναθήναια 1911 στο Θ. Xατζηπανταζής - Λ. Mαράκα (επιμ.), H Aθηναϊκή Eπιθεώρηση, τόμ. A3, Eρμής, Aθήνα, 247-342. 7. Παντελής Χορν, Το Φιντανάκι (1921), στο Π. Χορν, Τα Θεατρικά, Εισαγωγικά σημειώματα – Επιμέλεια Έφη Βαφειάδη, τ. Β΄, Ίδρυμα Γουλανδρή-Χορν, 1996, σ. 213-311. 8. Νίκος Καζαντζάκης, Μέλισσα (1937), στο Νίκος Καζαντζάκης, Θέατρο – Τραγωδίες, τ. Α΄, εκδ. Ελ. Καζαντζάκη, Αθήνα, σ. 509-671 9. Ασημάκης Γιαλαμάς – Κώστας Πρετεντέρης, Μιας πεντάρας νιάτα (1965) στο Θέατρο 66, σ. 327-355 και στο Κώστας Πρετεντέρης, Θεατρικά Β΄, Βιβλιοπωλείον της «Εστίας», Αθήνα 2016, σ. 183-348. 10. Ιάκωβος Καμπανέλλης, Η αυλή των θαυμάτων (1957), στο Θέατρο, τόμ. Α΄, Κέδρος, Αθήνα 1978, σ. 89-188. 11. Δημήτρης Κεχαΐδης, Το πανηγύρι (1964), Κέδρος, Αθήνα, 1970. Iστορίες Θεάτρου 1. Βάλσας Μίμης, Το νεοελληνικό θέατρο από το 1453 έως το 1900, Ειρμός, Αθήνα 1994. 2. Βασιλείου Αρετή, Εκσυγχρονισμός ή παράδοση: το θέατρο πρόζας στην Αθήνα του Μεσοπολέμου, 1η εκδ. Επιστήμες (Μεταίχμιο), Μεταίχμιο, Αθήνα 2004, 539. 3. Γραμματάς Θόδωρος Α, Το Ελληνικό θέατρο στον 20ο αιώνα: πολιτισμικά πρότυπα και πρωτοτυπία, τμ. Α΄- Β΄, Εξάντας, Αθήνα 2002, 2. 4. Δελβερούδη Eλίζα-Άννα, «Tο θέατρο», στο: Χρήστος Χατζηιωσήφ (επιμ.), Iστορία της Eλλάδας του 20ού αιώνα. Oι απαρχές, τμ. Α2, Bιβλιόραμα, Αθήνα 1999, σ. 353–387. 5. Δελβερούδη Ελίζα-Άννα, «Το θέατρο», στο: Χρήστος Χατζηισωσήφ (επιμ.), Ιστορία της Ελλάδας του 20ού αιώνα, Μεσοπόλεμος, τμ. Β2, Βιβλιόραμα, Αθήνα 2003, σ. 379–399. 6. Καγγελάρη Δηώ, «Η θεατρική σκηνή 1941-1953», στο: Χρήστος Χατζηιωσήφ και Προκόπης Παπαστράτης (επιμ.), Ιστορία της Ελλάδας του 20ού αιώνα. Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, Κατοχή, Αντίσταση 1940-1945, τμ. Γ2, Βιβλιόραμα, Αθήνα 2007, σ. 355–359. 7. Μαυρομούστακος Πλάτων, «Το ελληνικό θέατρο στο τέλος του 19ου αι. Ο νέος ρόλος του σκηνοθέτη στον 20ό αι. Η επάνοδος στην κυριαρχία των πρωταγωνιστών. Η ελληνική δραματουργία των δύο πρώτων δεκαετιών.», στο: Εκπαιδευτική Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια. Θέατρο, Κινηματογράφος, Μουσική, Χορός, τμ. 28, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα 1999, σ. 273–281. 8. ———, Το θέατρο στην Ελλάδα 1940-2000: μια επισκόπηση, Καστανιώτης, Αθήνα 2005. 9. Παπανδρέου Nικηφόρος, «Η περίοδος 1920-1950», στο: Εκπαιδευτική Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια. Θέατρο, Κινηματογράφος, Μουσική, Χορός, τμ. 28, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα 1999, σ. 281–284. 10. Σιδέρης Γιάννης, Iστορία του νέου ελληνικού θεάτρου (1794-1944). Tόμος Πρώτος: 1794-1908, Ικαρος, Αθήνα 1951. 11. ———, Iστορία του νέου ελληνικού θεάτρου (1794-1944). Tόμος Πρώτος: 1794-1908, 2 έκδ., Μουσείο και Κέντρο Μελέτης του Ελληνικού Θεάτρου - Καστανιώτης, Αθήνα 1990. 12. ———, Ιστορία του νέου ελληνικού θεάτρου, 1794-1944. Τόμος Δεύτερος: Η ρουτίνα και οι διαμαρτυρίες. Μέρος Πρώτο: Θωμάς Οικονόμου, Καστανιώτης 1999. 13. ———, Ιστορία του νέου ελληνικού θεάτρου, 1794-1944. Τόμος Δεύτερος: Η ρουτίνα και οι διαμαρτυρίες. Μέρος Δεύτερο: Φώτος Πολίτης, Καστανιώτης 2000. 14. ———, Ιστορία του νέου ελληνικού θεάτρου, 1794-1944. Τόμος Δεύτερος: Η ρουτίνα και οι διαμαρτυρίες. Μέρος Τρίτο, Κέντρο Μελέτης και Έρευνας του Ελληνικού Θεάτρου Θεατρικό Μουσείο - Καστανιώτης, Αθήνα 2010. 15. Χατζηπανταζής Θόδωρος, Από του Νείλου μέχρι του Δουνάβεως: το χρονικό της ανάπτυξης του ελληνικού επαγγελματικού θεάτρου, στο ευρύτερο πλαίσιο της Ανατολικής Μεσογείου, από την ίδρυση του ανεξάρτητου κράτους ώς την Μικρασιατική καταστροφή. Τόμοι Β1, Β2: Σημαιαφόροι ιεραπόστολοι του εθνισμού (1876-1897), Πανεπιστημιακές Eκδόσεις Kρήτης, Ηράκλειο 2012.
Τελευταία Επικαιροποίηση
07-04-2020